Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Prata om allt mellan himmel och jord.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av Lynx re »

Jag sitter och funderar på hur det kommer bli med äldre skotrar när det nu ska blandas i mer biomedel/ETANOL i bensinen framöver.
Tror ni det kommer hålla eller är det smart att kanske hälla i oktan höjande tillsatser ?
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Mer inblandning i bensin i framtiden

Inlägg av SS440-80 »

Inga problem med oktantalet, men med mera sprit i bensinen så kan det bli så att förgasare måste bestyckas upp litegrann och luft/bränsleskruvar justeras.
Senast redigerad av SS440-80 den 18 augusti 2021, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Mer inblandning i bensin i framtiden

Inlägg av DrMussla »

Bara satan... får rengöra varenda 550 varje år för de är tät i gasarna. Skit bränslebolag säger jag...
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Mer inblandning i bensin i framtiden

Inlägg av SS440-80 »

DrMussla skrev:Bara satan... får rengöra varenda 550 varje år för de är tät i gasarna. Skit bränslebolag säger jag...
Så är det!
Tror att det är gummirester ifrån slangar m.m lika mycket som bränslet som gör att knasarna sätter igen sig....
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Mer inblandning i bensin i framtiden

Inlägg av DrMussla »

SS440-80 skrev:
DrMussla skrev:Bara satan... får rengöra varenda 550 varje år för de är tät i gasarna. Skit bränslebolag säger jag...
Så är det!
Tror att det är gummirester ifrån slangar m.m lika mycket som bränslet som gör att knasarna sätter igen sig....
Nej inte gummirester längre de flesta slangarna är av silikon idag,
det är alger som växer av skitbränslet... vi har så sjukt mkt problem med det..
okq8 värst
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av Lynx re »

Hur kommer det bli om något år när E 15 kommer? Kommer sedan följas upp med E20 och E30....
Och vem hur framtiden för 98oktan ser ut.
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av simon »

Nu blir det politiskt men tråden är ju i sig politisk så...

Om ungefär ett år får ni alla vara med och bestämma om hur fort "förfallet" ska fortsätta gå.

Röstar ni rödgrönröra (inkl C), röstar blankt eller skiter i att rösta så har ni i praktiken röstat för med klimatdumheter, mer "plastpåseskatter" och mer etanol, och allt detta utan egentlig positiv verkan för miljön. (ett signum för MPs/Sveriges miljöpolitik under en massa år är att det varit jättedyrt utan effekt)
Enda sättet att dessa dumheter ska lugna ner sig lite är om Mp åker ur och Lövens gäng får en rejäl näsbränna! Problemet är att Regeringen redan begripit hur det kommer gå så vi kommer få se en aldrig tidigare skådad effektivitet från statsapparaten kommande år när dom i raketfart ska försöka genomföra så mycket dumheter som möjligt innan dom ryker.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av Lynx re »

simon skrev:Nu blir det politiskt men tråden är ju i sig politisk så...

Om ungefär ett år får ni alla vara med och bestämma om hur fort "förfallet" ska fortsätta gå.

Röstar ni rödgrönröra (inkl C), röstar blankt eller skiter i att rösta så har ni i praktiken röstat för med klimatdumheter, mer "plastpåseskatter" och mer etanol, och allt detta utan egentlig positiv verkan för miljön. (ett signum för MPs/Sveriges miljöpolitik under en massa år är att det varit jättedyrt utan effekt)
Enda sättet att dessa dumheter ska lugna ner sig lite är om Mp åker ur och Lövens gäng får en rejäl näsbränna! Problemet är att Regeringen redan begripit hur det kommer gå så vi kommer få se en aldrig tidigare skådad effektivitet från statsapparaten kommande år när dom i raketfart ska försöka genomföra så mycket dumheter som möjligt innan dom ryker.
Du kan vara lugn,skulle aldrig falla mig in att rösta på någon av de ovanstående du nämner. Men sen har ju även EU mycket av sina feta fingrar med just i korkade klimatpåhitt etc.
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av simon »

Vad ska EU säga om vi helt enkelt bara sa "NEJ"?

- Ni ska betala mera... -NEJ!
- Vi ska bestämma hur ni avverkar er skog.... -NEJ
- Vi ska bestämma hur dålig soppa ni ska ha... -NEJ!
- Ni ska ta emot fler fl... NEJNEJNEJ!

Vad ska dom göra? Vi är väl ett av dom få länder som betalar mer än vi får, vi skulle ju kunna säga att "jamendåså, då vill vi bara betala samma medlemsavgift som något Baltland med jämförbar befolkning, annars kan ni dra åt helvete!"
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Mer ETANOL inblandning i bensin i framtiden... ?

Inlägg av Lynx re »

simon skrev:Vad ska EU säga om vi helt enkelt bara sa "NEJ"?

- Ni ska betala mera... -NEJ!
- Vi ska bestämma hur ni avverkar er skog.... -NEJ
- Vi ska bestämma hur dålig soppa ni ska ha... -NEJ!
- Ni ska ta emot fler fl... NEJNEJNEJ!

Vad ska dom göra? Vi är väl ett av dom få länder som betalar mer än vi får, vi skulle ju kunna säga att "jamendåså, då vill vi bara betala samma medlemsavgift som något Baltland med jämförbar befolkning, annars kan ni dra åt helvete!"
Synd inte Sverige är som andra länder där folket vågar gå ut och demonstrera mot högre bränsepriser etc... och då menar jag demonstrera på riktigt,inte något fånigt första maj tåg tex.
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Skriv svar