Boondocker 850 3900 DS ( 2019 ) Variatorkit... ?

Allt om Radien chassiet. (2018->
tackasen
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2011, 11:04
Skoter: 3900
Ort: Gävle

Boondocker 850 3900 DS ( 2019 ) Variatorkit... ?

Inlägg av tackasen »

Jag har en Boondocker 850 3900 DS -19 som jag vill få lite mer liv i.
Det är främst när man trycker in gasen så är det en viss fördröjning innan effekten har kommit ner i marken.
Lite gummisnodds-känsla över accelerationen ungefär.
Effekten i sig är det inget fel på, utan jag vill att allt ska komma på en gång.
På min förra skoter, en Summit 600, gjorde variatorkitet på den att man fick en helt ny maskin. Gummisnodden blev ersatt av en stålvajer var känslan. Men nu är det en annan maskin och dessutom ny variator så jag har ingen koll på vad man ska göra åt det.

Så frågan är vilket variatorkit man ska satsa på. Vad kör ni andra med? Eller räcker det kanske med några enklare åtgärder typ vikta om och köra med andra ramper?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av DrMussla »

tackasen skrev:Jag har en Boondocker 850 3900 DS -19 som jag vill få lite mer liv i. Det är främst när man trycker in gasen så är det en viss fördröjning innan effekten har kommit ner i marken. Lite gummisnodds-känsla över accelerationen ungefär. Effekten i sig är det inget fel på, utan jag vill att allt ska komma på en gång. På min förra skoter, en Summit 600, gjorde variatorkitet på den att man fick en helt ny maskin. Gummisnodden blev ersatt av en stålvajer var känslan. Men nu är det en annan maskin och dessutom ny variator så jag har ingen koll på vad man ska göra åt det.

Så frågan är vilket variatorkit man ska satsa på. Vad kör ni andra med? Eller räcker det kanske med några enklare åtgärder typ vikta om och köra med andra ramper?
Byggde eget, ganska likt diablo men till halva priset.
tackasen
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2011, 11:04
Skoter: 3900
Ort: Gävle

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av tackasen »

Intressant. Hur ändrades karaktären på maskinen?
Vad var det för delar du stoppade in i variatorn?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av DrMussla »

tackasen skrev:Intressant. Hur ändrades karaktären på maskinen?
Vad var det för delar du stoppade in i variatorn?
Ja kort och gott höjde jag tillslagsvarven med ca: 400 varv så hamnade nära 4000 i tillslag betydligt aggresivare helix och andra ramper plus lite mer vikt i primären.
Men ändå långt ifrån diablo som pdriven mår halvilla av.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av simon »

Har du ändå inte tänkt berätta vad du gjort är det väl liten idé att antyda heller.... TS är väl inte det minsta hjälpt av att du säger dig ha en bra lösning men sen inte talar om vad det är!!??
Förstår inte varför folk ska vara så jäkla hemliga.


Varför höja ingreppsvarven? Jag har tagit ner ingreppet till 2800-ish och den orkar hur bra som helst. Kör dock med vikter med häl, (egna, inte Diablos kineskopierade Heelclicker), som ger bra remgrepp och kugghjulsdirekt drivning men ändå silkeslent ingrepp och blixtrande respons. Alla "starka motorer" ska ha vikter med häl om ni fråga mig. Kommer förmodligen köpa ett set Heelclickers egna med fast häl nu i vinter då de egentillverkade är lite ömtåliga.

Tror det var Mulle som sa något i stil med "behöver man en helix som är brantare än 45 grader är någonting fel..."
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:Har du ändå inte tänkt berätta vad du gjort är det väl liten idé att antyda heller.... TS är väl inte det minsta hjälpt av att du säger dig ha en bra lösning men sen inte talar om vad det är!!??
Förstår inte varför folk ska vara så jäkla hemliga.


Varför höja ingreppsvarven? Jag har tagit ner ingreppet till 2800-ish och den orkar hur bra som helst. Kör dock med vikter med häl, (egna, inte Diablos kineskopierade Heelclicker), som ger bra remgrepp och kugghjulsdirekt drivning men ändå silkeslent ingrepp och blixtrande respons. Alla "starka motorer" ska ha vikter med häl om ni fråga mig. Kommer förmodligen köpa ett set Heelclickers egna med fast häl nu i vinter då de egentillverkade är lite ömtåliga.

Tror det var Mulle som sa något i stil med "behöver man en helix som är brantare än 45 grader är någonting fel..."
Den rycker loss mattan bättre och känns mkt lekfullare,
vi körde flera maskiner i fjol med olika tillslag och samtliga tyckte det blev trevligare med högre tillslag.
Men som sagt smaken är som baken.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av simon »

DrMussla skrev:Den rycker loss mattan bättre och känns mkt lekfullare,
vi körde flera maskiner i fjol med olika tillslag och samtliga tyckte det blev trevligare med högre tillslag.
Men som sagt smaken är som baken.
Men du vill fortfarande inte berätta för TS vad du stoppat i för grejer?
tackasen
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2011, 11:04
Skoter: 3900
Ort: Gävle

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av tackasen »

Att plocka ihop ett variatorkit, provköra, justera, byta ut något, provköra igen, testa i olika fören, finjustera, mm, tar väldigt lång tid. Jag har full förståelse för att man inte bara slänger ut den informationen hur som helst. Det som är mest intressant är ju att folk lyckas plocka ut det där lilla extra som finns gömt i variatorn.
Hur som helst så kanske det finns en del andra kit som funkar bra, eller kör de flesta fortfarande original bestyckning?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Variatorkit till 3900 DS

Inlägg av DrMussla »

tackasen skrev:Att plocka ihop ett variatorkit, provköra, justera, byta ut något, provköra igen, testa i olika fören, finjustera, mm, tar väldigt lång tid. Jag har full förståelse för att man inte bara slänger ut den informationen hur som helst. Det som är mest intressant är ju att folk lyckas plocka ut det där lilla extra som finns gömt i variatorn.
Hur som helst så kanske det finns en del andra kit som funkar bra, eller kör de flesta fortfarande original bestyckning?

De flesta kittar om dem när de provat ett bra v-kit.
Men smaken är som baken som sagt en del vill ha gummisnoddseffekten en del inte...
jag avskyr gummisnoddseffekten.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker 850 3900 DS ( 2019 ) Variatorkit... ?

Inlägg av simon »

Ja, om man är tävlingsförare så absolut förstår jag att man är hemlig!
Har man firma och lever på det kan jag ha en viss förståelse för hemlighetsmakeriet, inte stor men en viss. För en som kan sakerna så räcker det ändå att få grejerna i händerna för att kunna räkna ut vad det är även om det saknas siffror och beteckningar.

Om man är hobbymixtrare så luktar det bara skitviktig "märkvärdigpetter".... eller så vill man kanske dölja att man inte har en aning om vad man pratar om...

Oavsett vilket alternativ det rör sig om här anser jag det vara bedrövligt att brösta upp sig och säga sig ha en kanonlösning till budgetpris och se inte tala om vad det är!

Till Trådskaparen. Om du vill så skicka din adress i ett PM så skickar jag dig ett par hälar du kan få. Bara att byta ut aluminiumbrickan i viktpaketet och köra. Vi har än inte varit med om en ramp/viktkombo som inte blivit bättre med hälarna. Jag har hängt på dom på ett fardiginjusterat SHR-kit och det blev bättre osv.
Hittade ett par bilder på första varianten. De senare är längre och på 850 sätter vi i betydligt mer vikt.
2.JPG
1.JPG
Enda problemet med hälarna är att dom kan fara illa om du väl skjuter en rem så man ska vara vaken, (dom kan bli krokiga om dom "krockar" med rembitar),
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar