Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Allt om Radien chassiet. (2018->
Sh3bbe
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 maj 2013, 12:10
Skoter: Lynx Rave 800 sp 2003

Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av Sh3bbe »

Tjena,
Nytt inför den här säsongen så böt jag till 36" framvagn, för jag tänkte att den skulle gå bättre i lössnö och kännas mer "lättkörd" men den är fortfarande bång och allmänt trögstyrd på led och även i terräng.
ÅF tyckte inte att det var nödvändigt att korta dämparna vid framvagnsbytet.
Sen så är den otroligt slö vid omtag, är som att den inte orkar igen när man tar omtag, backshiften känns värdelös.
Vore tacksam för tips om hur jag kan göra den mer medgörlig.
Mvh/Sebbe
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av simon »

Jag har en 2019 3900 RE och känner inte igen beskrivningen.

Steg ett. Kolla framvagnsinställningen. Minst en aning toe out är ett måste.

Kan tänka mig att du har fått ett rätt rejält skidtryck med originaldämparna och 36" framvagn. Släpp ut balatan något hål och se om det hjälper. Tror min sitter på näst kortaste, (= näst översta av 4 hål) och att det är original. Börja med att släppa ut den ett hål, hjälper inte det ta ett till.

Har du meckat i variatorerna eller är den helt original?
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Det ska vara samma kalibrering i variatorer samt utväxling som BD 2020.
Alla som kör iaf 2020 BD är lyriska över hur bra variatorerna är kalibrerade...
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av SS440-80 »

Säger som Simon, jag känner inte heller igen beskrivningen...

Jag har en 3700 RE 2018, och tungstyrd är det minsta den är. Och jag har original framvagn och inte ens skidorna i smalaste läget.
Jag har min med relativt lös fjädring för bättre lössnökörning och den är hur lättmanövrerad som helst åt både höger och vänster i lössnö och samma sak i skogskörning, det är bara att lägga över vikten lite åt det håll man vill till så gör skotern som man vill.
Balatan är i lösaste läget (för nöjes skull) :lol:
På led så är min motsatsen till tungstyrd, det är snarare så att det är lite problematiskt att hålla skidorna i marken
så att man kan styra om man håller lite högre fart.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av simon »

Förutom att släppa på balataremmen kan du nog ta och minska förspänningen på framvagnsfjädrarna också. Att smalna av den ändrar utväxlingen på dämparslaget lite.

Är du första ägaren på skotern? Tänkte så inte tidigare ägare fipplat i variatorerna utan att riktigt vetat vad han hållit på med.
Att inte riktigt orka med att ta om känns som för tunga vikter men det är inte lätt veta säkert....

Annars så är det nog bara plocka isär båda variatorerna och kolla så allt är i ordning. För rapphet och gassvar är väl egentligen vad denna motor är bäst på.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av simon »

Jo förresten!

Du har väl inte satt dit några "modeskidor"?

Finns väldigt populära skidor med kölar som gör vilken skoter som helst okörbar.......
Sh3bbe
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 maj 2013, 12:10
Skoter: Lynx Rave 800 sp 2003

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av Sh3bbe »

simon skrev:Jo förresten!

Du har väl inte satt dit några "modeskidor"?

Finns väldigt populära skidor med kölar som gör vilken skoter som helst okörbar.......
Jag har haft den sen ny, bara bytt framvagn, det jag har gjort är släppt på framfjädrarna och spänt centern lite.
Men ska kolla så de är toe ut, en del säger gärna 20-30 mm toe ut? Och ev släppa på balatan.
Upplever den att inte gå lika på rulle som andra med 3700.
Men just de där med att den är slö vid omtag märks mest i fjällmiljö, men ja mena 500 meters höjd ska väl inte göra den "slö" väl?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av simon »

Jag har min ganska nära noll, bara aaaaningens toe out och den är inte nervös.

Mer än en cm toe out på skidans längd ska inte behövas. Med detta sagt så ska jag säga att farsans hypernervösa Ranger 49, även den en -19, var jag tvungen ställa 4cm toe out för att den överhuvudtaget skulle gå köra, men den skotern är det något fel på, (läs konstruktionsfel).
Största problemet är egentligen att komma åt att mäta toe på säkert sätt. tunna plattjärn på golvet som man skjuter in mot styrstålen, (som måste vara raka och fina), är ett sätt, mäta mot någon plastkant på skidorna känns lite beige och styrstålsbultarna är för nära varandra för att ge bra mätning....

Mellan kust och Sveriges högsta fjäll ska det inte skilja mer än ett klick eller två, du ska definitivt inte behöva börja byta grejer för den höjdskillnaden.

Du har faktiskt garanti ännu, variatorbekymren bör du kunna lämna in för!
...om det nu inte är så jävligt att motorn rent går dåligt??? Vilket väl för övrigt också bör vara garantisak.
Sh3bbe
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 maj 2013, 12:10
Skoter: Lynx Rave 800 sp 2003

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av Sh3bbe »

simon skrev:Jag har min ganska nära noll, bara aaaaningens toe out och den är inte nervös.

Mer än en cm toe out på skidans längd ska inte behövas. Med detta sagt så ska jag säga att farsans hypernervösa Ranger 49, även den en -19, var jag tvungen ställa 4cm toe out för att den överhuvudtaget skulle gå köra, men den skotern är det något fel på, (läs konstruktionsfel).
Största problemet är egentligen att komma åt att mäta toe på säkert sätt. tunna plattjärn på golvet som man skjuter in mot styrstålen, (som måste vara raka och fina), är ett sätt, mäta mot någon plastkant på skidorna känns lite beige och styrstålsbultarna är för nära varandra för att ge bra mätning....

Mellan kust och Sveriges högsta fjäll ska det inte skilja mer än ett klick eller två, du ska definitivt inte behöva börja byta grejer för den höjdskillnaden.

Du har faktiskt garanti ännu, variatorbekymren bör du kunna lämna in för!
...om det nu inte är så jävligt att motorn rent går dåligt??? Vilket väl för övrigt också bör vara garantisak.
Skotern står i Vuogga nu, så blir väl ganska svårt mäta på en parkering i snön då antar jag.
Går väl "höffta" lite och se om de blir nån skillnad.

Kanske måste klicka upp, har inte tänkt på det, den varva typ 7800, men ingen av dom jag kört med har måsta göra nått sådant.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Boondocker RE ( 2019 ) Bångstyrig och svårkörd... ?

Inlägg av simon »

Ja då skulle jag gå på styrstålsbultarna. Ha en polare till hjälp att hålla tumstocken på andra sidan hjälper också. Bara komma ihåg att någon/några millimeter mätt på styrstålsbultarna gör betydligt mer på skidans längd.
Skriv svar