BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Allt om Radien chassiet. (2018->
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av simon »

Åkäj, nu blev det kört lite i helgen och jag har ett par observationer och reflektioner.

Måste varit Microsoft som programmerat inkörningsräknaren. Ena gången jag startade den sa den 50-ish %, nästa gång var den klar. Hade väl kört en halvtimma-45 minuter mellan gångerna.

I går när jag tog in skotern i garaget så hade jag en två hektos isklump under avgasportsservot. Jättefiffigt då smältvatten därifrån rinner ner under primärvariatorn. Noskonen var även den full i snö...... Någon fler som får isberg vid servomotorn?

Och det är min nästa obs, varför i helvete gör man en lågpunkt under variatorn. Den stod full med vatten när jag kollade... (visserligen kommer den knappast kunna fyllas upp då man kör, särskilt inte om man kör lite "inspirerat"). Ser att en del på andra sidan pölen borrar ett litet evakueringshål under variatorn, känns lite sådar måste jag säga, jättetrist om man måste stanna av på någon blöt sjöis och det rinner in vatten....

Den bygger fantastiskt med is på tunneln, ser nästan komiskt ut. Man får ju lov att misshandla den med sparkar och slag varje gång man stannar.

Fotstegen vibrerar som fan. Tror inte det är motorvibrationer, känner inget i styret i alla fall, misstänker det är mattan som rår för det. Reagerade nämligen på att den gjorde ett "hurkande" ljud en gång per mattvarv när jag hade den upplyft för att justera mattlinjeringen. (Sambons nya Summit 600R 154" har liknande ljud för sig och det är väl samma matta, måste undersöka och jämföra mer)

I övrigt då. Ja jag tycker den går som kulor och krut. Ingen tvekan om att den är mer åka med än gammel-RMKn.

Den är lite nervösare på skrå än RMKn, men ljusår bättre än XP/REX-maskinerna jag haft tidigare. (vi har halvlite snö än men jag har kört mycket oplogade skogsvägar så då har jag i enkomt legat halvvägs ner i dikena mest hela tiden, på det viset fick jag nog ihop ett par tre skråkörningsmil bara i helgen :) )

Nedre delen på plastsjoket som sitter på variatorskyddet är för mjukt, den fladdrar så att den tar i variatorn. Har nästan nött hål i det redan.

Jag skulle vilja ha tag på skydd till chassiet under kedjehus och bromsskiva. Känns som att dom "bullarna" får en del stryk. Någon som vet av något bra?

Har dribblat lite med fjädringen, bytt dit grövre boggifjädrar, det blev bra. Meckade även dit ett par gamla RS framdämpare jag hade på hyllan. (hade först isär och servade dom, fick då premiäranvända min gasfyllutrustning :) ). Dämparna är aningens längre vilket får upp nosen lite vilket jag gillar. RS-fjädrarna är däremot för hårda, (lite märkligt egentligen, hade om på båda mina tidigare långa BRP-maskiner och tyckte dom var bra där). Ska se om det går sätta original framfjädrar på RS-dämparna.

Inlägget kanske har en lite negativ ton men det stämmer inte in på huvudintrycken. Jag är generellt väldigt nöjd och gillar maskinen skarpt. Håller tummar och tår för mer snö och att remmarna ska hålla. Kvällarna i veckan kommer att spenderas med att försöka utestänga snö från platser där den inte ska vara.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av DrMussla »

Drog du den på släpvagn när du fick isklumpen på servot?
Har nämligen aldrig hört talas om det annat än lapparna som drar dem mycket på släp och då fyller den upp hela skiten med pudersnö.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av simon »

Isklumpen låg under servot. (och skotern stod inne i värmen mellan lö-sö så en ev isklump från lördagens körning bör ha tinat bort innan söndag)

Nix. Ut från varmgarage, tomgångskörning tills "warm up" slocknat sen lugn och fin varmkörning en stund och sen normal busåkning. Nu har jag limmat mesh för hålen i huven på vänster sida samt lagt in extra skum som tätning i skarven mellan huv/lysbula/sidokåpa precis framför servomotorn. Grunnar på att mesha igen alla hål i huven men oroar mig för att det ska bli för tätt. Får väl ta det stegvis eftersom man ser vad som behövs.

Har alltid kapell på vid "släpning". Enklaste sättet att förstöra en skoter är att dra den på släp utan kapell. Grus, sand och salt överallt gör så allt rostar och variatorerna nöts upp rekordfort.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:Isklumpen låg under servot. (och skotern stod inne i värmen mellan lö-sö så en ev isklump från lördagens körning bör ha tinat bort innan söndag)

Nix. Ut från varmgarage, tomgångskörning tills "warm up" slocknat sen lugn och fin varmkörning en stund och sen normal busåkning. Nu har jag limmat mesh för hålen i huven på vänster sida samt lagt in extra skum som tätning i skarven mellan huv/lysbula/sidokåpa precis framför servomotorn. Grunnar på att mesha igen alla hål i huven men oroar mig för att det ska bli för tätt. Får väl ta det stegvis eftersom man ser vad som behövs.

Har alltid kapell på vid "släpning". Enklaste sättet att förstöra en skoter är att dra den på släp utan kapell. Grus, sand och salt överallt gör så allt rostar och variatorerna nöts upp rekordfort.
Okej ska kika närmare på det och göra case om det är nödvändigt, om det ligger is där under servot är det sannolikt att det även kan rinna in vatten till variatorerna vilket kan orsaka onödigt remslir.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av simon »

DrMussla skrev:
Okej ska kika närmare på det och göra case om det är nödvändigt, om det ligger is där under servot är det sannolikt att det även kan rinna in vatten till variatorerna vilket kan orsaka onödigt remslir.
Jag kan ta det via min egen ÅF annars.
Jag måste i ärlighetens namn erkänna att jag skumgummisanerat min skoter fullständigt. Enda som är kvar nu är det i höger sidokåpa samt bitarna som sitter på "plastspoliern" som sitter ovanpå tändspole och oljetank + motsvarande bit på höger sida.
Har som jag tidigare nämnt satt extra tätning nu mellan där huv, luftburk/lysbula och sidokåpa möts. Har inte kört sen dess däremot, det envisas nämligen med att vara -25 hela tiden här......

Hela "gropen" under primären var full av vatten efter den stått inne en stund. Måste försöka komma ihåg att stanna och kolla hur det ser ut under körning.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av 2stroke »

simon skrev:Har alltid kapell på vid "släpning".
Enklaste sättet att förstöra en skoter är att dra den på släp utan kapell.
Grus, sand och salt överallt gör så allt rostar och variatorerna nöts upp rekordfort.
:mad: Så sant, så sant... :mad:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av simon »

Kört mer i helgen. Trivs bättre och bättre och nu kan jag säga med säkerhet att den är betydligt mer åka med än gammel-RMKn.

BRÄNSLEMÄTAREN däremot, hur fantastiskt oduglig är den? Körde en extrasväng på lördag em efter frugan börjat frysa och gett upp, hade två pluppar när jag for hemifrån men tänkte att jag håller mig i närheten av spår och vägar utifall att. En bit hemifrån började den visa en polupp. Körde vägkanter och myr i mer än två mil i rätt hyfsat tempo, bara ospårat. Söndag morgon så puttrade vi in till byn, ca 3km, och tankade och jag fick i 28 liter...... den börjar alltså visa en plupp när det är mer än 10 liter kvar, för den rymmer väl typ 35 har jag det på.

Är inte en mätare mer precis än så så kan dom lika gärna skita i att sätta dit den!!

Vi har även fått nya ramper till Fruns 600R summit 154". Den kom med variatorbestyckning för jag vet inte vad men nu så varvar den i alla fall rätt. En mycket trevlig maskin för övrigt! klart mindre köra med än 850n men den skulle nog stå sig bra mot en e-tec 800 eller min gamla RMK också för den delen.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av SS440-80 »

Kan hålla med om att tankmätaren borde vara lite mera exakt, fast om man vet hur många liter det är kvar när den piper om låg nivå så är det inget större problem tycker jag.
Fick i lördags piplarm om låg bränslenivå för första gången på min BD, och det var lite spännande att köra 2,5 mil med blinkande bränslesymbol, inga ”pluppar” och pip med jämna mellanrum... tog det jättelugnt (under 5000rpm) hem till macken. Då gick det i 30,5 liter.
Så nu vet jag att jag kan ta mig ca 4 mil ifrån det att det börjar pipa.
mordellio
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 februari 2011, 10:07
Skoter: Commander 800 -14

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av mordellio »

Hej
Blir lite nyfiken på ramperna till Summit 600R.
Sambon har också köpt en sån men vi har inte hunnit testa så mycket än.
Hur mycket varva den med originalramper ?
Fick du nya ramper av handlaren eller fick du stå för dom själv ?
Kommer bli lite åkt på den nästa vecka så jag ska kolla lite då.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BD RE 3900 Inkörningen avklarad, lite observationer.

Inlägg av simon »

Hej. Satt 951 på 600an standard. Den varvade 7200 lite drygt i lössnön med dom på klicker #5.

Vi fick nya ramper av BRP, fler än oss som klagat nämligen. Har tydligen just nu en mindre hjärnblödning så jag kommer inte ihåg vad utbytesrampen heter, men det är original höghöjdsramp till 850 summiten.

Tyckte för övrigt fjädern kändes överjävligt hård på 600an när jag bytte ramperna så jag kikade lite i sprängskisserna. 600an har en fjäder som är 150/350, min 850 har en som är 150/250 bara som jämförelse. 600an har dessutom betydligt brantare helix/kam än 850n. Vet inte riktigt hur dom tänkte där.

600an blev bättre av rampbytet, nu varvar den rätt men fortfarande på klicker #5. Känns som att det finns lite till att hämta om man går hela vägen. Jag är av princip lite allergisk mot branta multivinkelkammar på en lössnömaskin som ska ha bra backshift, en rak 40 el 42 graders hade varit att föredra.


Som av en slump var jag ute efter ett set 951-ramper att testa på min 850 så det var ju kanon att det blev över några nu =) 951 ska om man bara tittar med köttögat vara lite tyngre i spetsen än mina 990, (eller var det 991 jag har på?? hjärnblödningen igen). Så jag ska testa 951 ihop med lättare viktpinne och med min lösa heelklickerhäl jag skrivit om i "diablokit på fattigmansvis"-tråd. Steg ett blir däremot att inviga min nya brevvåg och jämföra mina standardramper med 951 och försöka utröna om det skiljer mellan dom rent viktfördelningsmässigt tip-häl.
Skriv svar