Diablokit på fattigmansvis.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: Diablokit på fattigmansvis.
En liten "nörd" kommentar angående material, såg att Weldox 700 nämndes, eftersom Weldox primärt är framtaget för att passa vid svetsning så kan man nog med fördel välja Domex 700 t.ex.
(Eller vilket 700 material som helst förmodligen eftersom 700 står för brottgränsen i materialet hos SSAB)
(Eller vilket 700 material som helst förmodligen eftersom 700 står för brottgränsen i materialet hos SSAB)
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Fortsatt nörderi =)
Absolut, men nu råkar vi bara ha 650MC, 700MC+, (som vi av gammal vana kallar Weldox 700 då Weldoxen var den sjuhundra vi hade förr), och Hardox 400 i dessa dimensioner, och Hardoxen vill jag inte ha då den är så jävlig gänga. (en del påstår att Hardox 400 inte finns längre och att man får 450 men plåtarna är då fortfarande märkta 400)
Om det blir 650 el 700 kvittar, båda duger gott för detta.
Absolut, men nu råkar vi bara ha 650MC, 700MC+, (som vi av gammal vana kallar Weldox 700 då Weldoxen var den sjuhundra vi hade förr), och Hardox 400 i dessa dimensioner, och Hardoxen vill jag inte ha då den är så jävlig gänga. (en del påstår att Hardox 400 inte finns längre och att man får 450 men plåtarna är då fortfarande märkta 400)
Om det blir 650 el 700 kvittar, båda duger gott för detta.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Diablokit på fattigmansvis.
På -2018 maskiner kan den ta i på tomgång.Gabbe1 skrev:Kanske inte är riktigt rätt tråd att ta upp det i men jag har tidigare upptäckt en sak och blev påmind nu när jag såg vikterna/distanserna som det postades bilder på här ovan.
På alla pdrive jag sett så är det så att pivotbultarnas skallar och distanserna/vikterna tar i variatorns aluminiumhus innan rampen tar i rullen.
Dvs att vid gaspådrag så kommer den allra första rörelsen i variatorn orsakas av att bultskallen/distansen tar i aluminiumhuset istället för att rampen tar i rullen. Detta måste ju orsaka en väldigt dålig brytkraft/snedbelastning som får bussningar att slitas i förtid. Det är mycket enkelt att se så jag är förvånad att BRP ändå tillåter det.
Det inträffar alltså inte om du kör men en bult utan distans under bultskallen, då går den fritt. Men om du flyttar ut bulten med en extra distans på ca 2mm eller mer så kommer bultskallen alltså ta i aluminiumhuset.
Någon mer som noterat detta och har några tankar om det?
Men när det gäller -19 så har de annan utformning likt RS maskinerna och skall inte ta i.
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Men det är acceptabelt att ändå köra omkring så på -17 och -18 maskiner ?DrMussla skrev: På -2018 maskiner kan den ta i på tomgång.
Men när det gäller -19 så har de annan utformning likt RS maskinerna och skall inte ta i.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Det är ju enbart på tomgång detta kan hända sen ska inte -17 och -18 ha distansen utan bara längre pivåbult 38mm om jag inte minns fel så ser du en maskin -17 -18 med extra distans är det inte gjort enl bulletin.Gabbe1 skrev:Men det är acceptabelt att ändå köra omkring så på -17 och -18 maskiner ?DrMussla skrev: På -2018 maskiner kan den ta i på tomgång.
Men när det gäller -19 så har de annan utformning likt RS maskinerna och skall inte ta i.
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Ok, jag tänkte mer på att handlarna delade ut distanser/vikter på löpande band när de första -17 övervarvade pga dålig setup.
Sen är vi ju många som själv labbar fram en bättre setup än fabriksinställningen och då är det ju en stor fördel att kunna sätta dit distanser/vikter för att hitta exakt rätt maxvarvtal.
Sen är vi ju många som själv labbar fram en bättre setup än fabriksinställningen och då är det ju en stor fördel att kunna sätta dit distanser/vikter för att hitta exakt rätt maxvarvtal.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Ja hur de gjorde på Ski-doo vet jag inget om men på Lynx har vi aldrig delat ut pivåbult och extra vikter på löpande band.Gabbe1 skrev:Ok, jag tänkte mer på att handlarna delade ut distanser/vikter på löpande band när de första -17 övervarvade pga dålig setup.
Sen är vi ju många som själv labbar fram en bättre setup än fabriksinställningen och då är det ju en stor fördel att kunna sätta dit distanser/vikter för att hitta exakt rätt maxvarvtal.
Sen att den tar i på tomgång vi vissa tillfällen är inte direkt något som kommer att slita på bussningarna nämvärt...
alternativet är att ta ur ngn mm med dremmel där det tar i.
Back to topic hur går det med heelclicker kitet?
Skulle försöka bygga den så du kan lägga i lite vikt på mitten också.
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Väntar på bitarna än.
Tror inte den ska ha mer vikt i mitten, snarare mindre. (och dessa i.o.m de är i stål lägger ändå på en aning kring bulten då dom är tyngre än original aluminiumbrickor)
Man skulle räknat ut hur man viktar på i spetsen istället, det är där det fattas. Hade jag inte varit så snål skulle jag nog köpt en omgång vikter från Big john på Sled Head Racing. Hans vikter går justera utifrån och har möjligheten att vikta på i spetsen. Dessa vikter ihop med den lösa hälen mmmmmmmm
Tror inte den ska ha mer vikt i mitten, snarare mindre. (och dessa i.o.m de är i stål lägger ändå på en aning kring bulten då dom är tyngre än original aluminiumbrickor)
Man skulle räknat ut hur man viktar på i spetsen istället, det är där det fattas. Hade jag inte varit så snål skulle jag nog köpt en omgång vikter från Big john på Sled Head Racing. Hans vikter går justera utifrån och har möjligheten att vikta på i spetsen. Dessa vikter ihop med den lösa hälen mmmmmmmm
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Testkörde lite i går kväll då det för en gång skull behagade vara på rätt sida om -20...
Satte i nya hälvikterna som har lite längre häl. Viktade på dom med en M5x15 och två muttrar på vardera. Körde en sväng och tyckte nog att den drev på märkbart bättre. Bara för att vara säker plockade jag ut dom igen och körde samma sväng och Jo dom gör skillnad. Jag tror däremot att den vill ha ännu mera hälvikt så innan jag gjorde kväll så bytte jag i en M5x20 och tre muttrar på varje och ska sätta i dom igen i kväll och testa.
Jag vet inte om dom hade en dålig dag i lasern då dom skar detta sista set för hålen var onödigt stora. Verkar det som att den vill ha ännu mera vikt än jag satt i nu får jag göra en version till med aningens mindre hål och ytterligare lite längre häl så det blir plats för M6 ist för M5. Jag skulle ha investerat i en bra brevvåg också så jag kan vara säker på att alla tre väger lika.
Satte i nya hälvikterna som har lite längre häl. Viktade på dom med en M5x15 och två muttrar på vardera. Körde en sväng och tyckte nog att den drev på märkbart bättre. Bara för att vara säker plockade jag ut dom igen och körde samma sväng och Jo dom gör skillnad. Jag tror däremot att den vill ha ännu mera hälvikt så innan jag gjorde kväll så bytte jag i en M5x20 och tre muttrar på varje och ska sätta i dom igen i kväll och testa.
Jag vet inte om dom hade en dålig dag i lasern då dom skar detta sista set för hålen var onödigt stora. Verkar det som att den vill ha ännu mera vikt än jag satt i nu får jag göra en version till med aningens mindre hål och ytterligare lite längre häl så det blir plats för M6 ist för M5. Jag skulle ha investerat i en bra brevvåg också så jag kan vara säker på att alla tre väger lika.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Diablokit på fattigmansvis.
Testa lägga vikt där jag markerat Sätter du sådär ungefär på en 990 lr 951 får du ganska bra driv och känns rapp, nackdelen med mkt hälvikt är att maskinen upplevs slö men matar på bra. Sätt även i en sek fjäder med lite högre sluttryck om du viktar på rampen, nackdelen är mer backshift vilket jag gillar men alla gör inte det. Ifjol gjorde jag riktiga specialare på min -18 och la på nästan 15gsimon skrev:Testkörde lite i går kväll då det för en gång skull behagade vara på rätt sida om -20...
Satte i nya hälvikterna som har lite längre häl. Viktade på dom med en M5x15 och två muttrar på vardera. Körde en sväng och tyckte nog att den drev på märkbart bättre. Bara för att vara säker plockade jag ut dom igen och körde samma sväng och Jo dom gör skillnad. Jag tror däremot att den vill ha ännu mera hälvikt så innan jag gjorde kväll så bytte jag i en M5x20 och tre muttrar på varje och ska sätta i dom igen i kväll och testa.
Jag vet inte om dom hade en dålig dag i lasern då dom skar detta sista set för hålen var onödigt stora. Verkar det som att den vill ha ännu mera vikt än jag satt i nu får jag göra en version till med aningens mindre hål och ytterligare lite längre häl så det blir plats för M6 ist för M5. Jag skulle ha investerat i en bra brevvåg också så jag kan vara säker på att alla tre väger lika.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.