Diablokit på fattigmansvis.

Allt om Radien chassiet. (2018->
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av simon »

Vi satt och fredagsmyste lite jag och två polare och kikade i racehandboken och jämförde ramper och vi konstaterade att 951 ser lovande ut då den verkar vara tyngre i spetsen än 990. Så jag ska se om jag kan hitta ett set att låna för test.
Att 951 är ett par g tyngre än 990 får man försöka kompensera med att lätta på viktskruven lite, (och jag har den långa skruven med extravikt så det Ska inte vara några problem)
Vi är rätt sams om att egentligen är placeringen av viktjusteringen helg galen, det är helt enkelt fel ställe att lägga på vikt och då den dessutom sitter såpass nära viktpinnen så behövd det ju onödigt mycket vikt där för att göra skillnad.

När det gäller hälvikt, och då menar jag vikt i extrahälen, så verkar det inte påverka responsen nämnvärt, inte då med de vikter jag provat än så länge. Den är precis lika snabb upp i varv med den skillnaden att mattan går betydligt fortare efter en sekund än den gör utan hälvikt.

Jajja, mer testning behövs. -28 i morse men SMHI lovar temp på rätt sida -20 senare i veckan så kanske kan prova lite till innan helgen.
Har inte kraschat någon rem än men har en del damm under variatorn, (har bara testat hälarna, i princip all körning har jag gjort med standardpryttlarna), Ska mest troligt köpa ett GnR linjeringsverktyg bara dom dyker upp här i landet, tror inte min maskin är åt fanders linjeringsmässigt men tror inte heller att den är 100%.
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av Gabbe1 »

På amerikanska forum verkar den lite nyare 966-rampen ha fått bra kritik,
den rampen monteras tydligen numer som original sea-level på Summit.
Ska vara en ganska tung ramp som ger ett lågt tillslagsvarv.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Diablokit på fattigmansvis.

Inlägg av simon »

Tror inte nödvändigtvis att det är "vikt" i största allmänhet som är problemet utan vart den är.
Jag tror stenhårt på SHR/BigJohn när han predikar lättare viktskruv och mer vikt i spetsen.
Och Heelklicker, både för TRA och "vanliga variatorer", har alltid funkat bra, har bara inte varit så gott om folk som begripit sig på att ställa in dom, (och jag hör inte heller till den skaran men har folk i närheten som hör dit)

Tyngre i spetsen, lättare viktskruv och en rejäl hälvikt, det är de teorier jag ska försöka prova.

Lyckas man banta bort en hel massa gram från viktskruven kommer man mest troligt också att öka livslängden på viktbussningen. Vissa som behövt hänga på mycket vikt där har tydligen nött upp bussningarna på en säsong.

Förresten, någon som har tips på en bra och billig våg?'
(edit, beställde just en brevvåg....)
Skriv svar