2019

Allt om Radien chassiet. (2018->
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

2019

Inlägg av simon »

Jahapp, sista snöfläcken på gräsmattan ryker nog vilken dag som helst och sommarn är på G.
För första gången sen sommaren 2014 har jag beställt nytt så det är ju inte utan att man längtar till hösten/vintern lite!! =)

Som jag skrivit på andra ställen så velade jag länge och väl innan jag kritade på beställningsbladet och jag gruvar mej väl egentligen fortfarande lite för att det kanske blev fel ändå. Maskinen som sådan, RE3900, kommer nog inte vara några problem att vänja sig med, men kommer dom, att som dom denna gång "LOVAT", att ha fixat remproblemen innan nästa år??
Jag vet att en del påstår att bara vissa har problem men jag vill nog påstå att dessa "vissa" innefattar ALLA som kör lite hårt.

Hursomhelst, om vi helt skippar diskussionerna om definition av "vissa", "problem" och en del andra ord och koncentrerar oss på vad Lynx/BRP har tänkt göra, vad tror ni då? Vad kan man göra åt saken?

Jag har läst allt jag kommit åt skrivet av bl.a Dynamo Joe m.fl och dom verkar vara rörande överens om att problemen är olösbara sålänge motorn tillåts röra på sig i den utsträckning den gör. Så vad går att göra utan att vi ska bli lidande av vita fingrar efter några få minuter?

Så vad tror vi? Kommer dom bara att försöka sig på ytterligare styvare kuddar eller blir dom tvungna att designa om motorfästena? Annat?

Tänk, tyck och skriv! =)
ogrfre01
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 oktober 2017, 10:24

Re: 2019

Inlägg av ogrfre01 »

Det har kommit en del bulletiner redan nu på Radien Boondocker -18. Vet inte om jag får med alla men tror det är:
1 Nerdrevning
2 Täcka hålet närmast sekundären
3 Byte helix (endast 3700)
4 Byte motorfäste (vet inte om alla modeller fått det men vet en kompis som fått det på sin 3700), vad jag hört så kommer alla få (minst ett) nytt motorfäste på samtliga Radien 850 -18.

Till -19 så skulle det komma mer åtgärder som kommer sitta i maskinerna, ny variatorkåpa, ny infästning till variatorkåpan, mer vingar på sekundären för att flytta mer luft o säkert mer grejer.

Sen går det spränga rem på typ vilken maskin man än väljer med nog mycket vilja :)

För min del har det gått 1 rem på en bit över 100 mil (850, DS 3900, -18).
Jag har fått åtgärd 1 och 2 ovan och ska göra åtgärd 4 vid service mot hösten.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: 2019

Inlägg av SS440-80 »

Tack för listan :tumme:
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: 2019

Inlägg av simon »

ogrfre01 skrev:Sen går det spränga rem på typ vilken maskin man än väljer med nog mycket vilja :)
Jag är fullkomligt allergisk mot det uttrycket!

Ja det går, men på andra maskiner GÅR det UNDVIKA om man försöker lite... som det varit sista åren på BRP så har dom rykt åt skogen handlöst bara man funderat på att använda dom lite.

RMKn jag ska byta ut har i alla fall kring 350 mil nu, kan vara närmare 400, och den är på andra remmen. Det är inte bara våldspulande den har fått vara med om men en hel del av det också.
Den har i ärlighetens namn extra motorstöd monterat på båda sidor vilket antagligen hjälper en hel del.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: 2019

Inlägg av simon »

Tycker det är oerhört lugnt på detta forumet!?!

Hursomhelst, tänkte jag skulle liva upp med en bild jag tog i fredags efter att ha hämtat hem nya pärlan =)

För ev intresserade så kan jag meddela att Lynx glömt märka ut bakersta LINQ-hålen på tunneln. Så för folk som tänkt antingen sätta dit den nya Slim Waterproof bag eller förvaringsfästena för avtagbara stänklappen så förbered er på att mäta noga som fan! (båda använder tredje "raden" Linq-fästen och dom sitter inte på samma bredd som de två främre)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: 2019

Inlägg av Stoft »

Trevlig maskin det där! Märkligt att inte linqhålen är utmärkta..
Kommer du utrusta maskinen med något eller kommer du köra som den är? :lovelynx:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: 2019

Inlägg av simon »

Inga "jätteingrepp". Min gamla Zumo GPS ska dit, ska försöka ordna förvaring av lite småpyssel som extraverktyg osv i batteriutrymmet, (skaffade lock och hållare även om jag inte har elstart), ska göra coromantfria styrstål och sen så har jag ett Skinz post forward kit som ska dit då jag tycker styret är långt bak. Har diverse RS-dämperi och fjädrar liggandes sen förra svängen i Lynxvärlden men jag måste nog provköra först innan jag börjar fippla med fjädringen.

I framtiden ser jag nog en smalare framvagn också men det får bli sen, att inom loppet av en och en halv vecka bytt kamrem på bilen och köpa ny skoter har gjort rätt stora hål i bankboken.....

Men är det någon som har en DS-framvagn utan dämpare liggandes så hör gärna av er ;;
elak007
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 september 2018, 16:38
Skoter: Boondocker re 3700 -19

Re: 2019

Inlägg av elak007 »

Hej! blev en lika dan för mig, Byter från Pro Rmk så får se hur det känns att köra RE 3700.
Funderar på att montera en justerbar styrhöjare så man får ner styret vid behov.
Även sugen på den slimmade väskan, synd att man måste mixtra själv om man vill ha den...
Edit: såg nu att du har en 3900, är slimmade väskan helt utesluten på en 3700?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: 2019

Inlägg av simon »

Jag hade en Scandinavian Beast innan så jag har samma omställning. (körde väl visserligen Summit och Boondocker i XP-chassie innan RMKn)

Då Lynxens tunnel saknade märkningar för bakersta hålen så fick ÅF montera väskan. Dom sa det var ett elände mäta ut hålen, (det var vad jag misstänkte så därför fick dom göra det ;; )
Men nog tror jag den går dit på 3700an också!?!? Sambon ska ha en likadan på hennes Summit 600 när den nu behagar dyka upp, är hålen utmärkta på den så monterar vi nog den själva.

I övrigt håller jag på att vara klar. Gpsen sitter där, styrstålen är på plats, (håller på att göra fler om någon är intresserad), Skinz styrstångsflyttarkit är på plats och hela skotern är rensad på ljuddämpningsskum förutom kring slutburken.

Väntar med spänning på att se om det blivit någon ordning på remmerierna, det ser ju inte jättelovande ut från Staterna/Canada i alla fall......... Funderar på om jag måste beställa ett sånt där GnR variatorlinjeringsverktyg alt göra ett själv.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: 2019

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:Jag hade en Scandinavian Beast innan så jag har samma omställning. (körde väl visserligen Summit och Boondocker i XP-chassie innan RMKn)

Då Lynxens tunnel saknade märkningar för bakersta hålen så fick ÅF montera väskan. Dom sa det var ett elände mäta ut hålen, (det var vad jag misstänkte så därför fick dom göra det ;; )
Men nog tror jag den går dit på 3700an också!?!? Sambon ska ha en likadan på hennes Summit 600 när den nu behagar dyka upp, är hålen utmärkta på den så monterar vi nog den själva.

I övrigt håller jag på att vara klar. Gpsen sitter där, styrstålen är på plats, (håller på att göra fler om någon är intresserad), Skinz styrstångsflyttarkit är på plats och hela skotern är rensad på ljuddämpningsskum förutom kring slutburken.

Väntar med spänning på att se om det blivit någon ordning på remmerierna, det ser ju inte jättelovande ut från Staterna/Canada i alla fall......... Funderar på om jag måste beställa ett sånt där GnR variatorlinjeringsverktyg alt göra ett själv.
Vi fick till dem hyffsat med lite annan setup i variatorn och rs kudde på mag sidan, skulle bli förvånad om remmen flyger efter 6 mil nu med... Synd det blev ett skitår med radien då rex2 nästan aldrig sköt en rem.
Skriv svar