SERVICE bulletin !!

Allt om Radien chassiet. (2018->
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

SERVICE bulletin !!

Inlägg av 2stroke »

BRP har kommit med ett service meddelande till RADIEN maskiner
som förhoppningsvis ska råda bot på lite remproblem:

Länk: http://lynxtalk.se/pdf/bulletiner/Radie ... 6%20en.pdf



:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av SS440-80 »

Tack för infon 2stroke :tumme:
Ringde och bokade tid direkt jag såg bulletinen, så om en vecka ska Boondockern in på facelift :thumbsup:
Kmk
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 januari 2013, 10:21
Skoter: BD3700 -14

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av Kmk »

Hej allihopa,
blivit ombedd att engagera mig lite här och ska försöka hjälpa till i mån av tid.
Jag jobbar dagligen med detta och vi har varit extremt engagerade i remfrågan på Radien.
Har ni frågor så ställ dem i forumet så ska jag försöka svara.
Med vänlig hälsning, Palle
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av SS440-80 »

Kmk skrev: Hej allihopa,
blivit ombedd att engagera mig lite här och ska försöka hjälpa till i mån av tid.
Jag jobbar dagligen med detta och vi har varit extremt engagerade i remfrågan på Radien.
Har ni frågor så ställ dem i forumet så ska jag försöka svara.
Med vänlig hälsning, Palle
Finfint med alla er som har djupare kunskap och bra inblick i Lynx-under-ytan :tumme:


Har en fråga:
Bokade tid för uppgradering av min RE 3700 och fick tid kommande torsdag.

Nyfiken som jag är så frågade jag lite om hur snabbt de får delar utskickade efter att en bulletin kommer ut, och frågade även om de olika punkterna som ska fixas på min maskin. När jag då nämner bytet av "driven pulley 40* cam" (helix?) så blir verkstadskillen jag pratar med väldigt fundersam, för det är inget han har hört om och det måste han kolla upp.
Nu försäkrar han så klart att hela uppdateringen kommer att genomföras så som den gått ut, och det tror jag också.
Det är bara RE 3700 som får just den uppdateringen.

Men frågan jag ställer mig är VAD gör den nya helixen i jämförelse med den som sitter i skotern nu?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av DrMussla »

SS440-80 skrev:Har en fråga:
Bokade tid för uppgradering av min RE 3700 och fick tid kommande torsdag.

Nyfiken som jag är så frågade jag lite om hur snabbt de får delar utskickade efter att en bulletin kommer ut, och frågade även om de olika punkterna som ska fixas på min maskin. När jag då nämner bytet av "driven pulley 40* cam" (helix?) så blir verkstadskillen jag pratar med väldigt fundersam, för det är inget han har hört om och det måste han kolla upp.
Nu försäkrar han så klart att hela uppdateringen kommer att genomföras så som den gått ut, och det tror jag också.
Det är bara RE 3700 som får just den uppdateringen.

Men frågan jag ställer mig är VAD gör den nya helixen i jämförelse med den som sitter i skotern nu?
Tillsammans med neddrevningen så backshiftar den något bättre samt du får bättre remtryck vilket i sin tur ge längre livslängd på remmen.
För många Radien ägare har det hjälpt och det är ett steg i rätt riktning.

Min maskin snöt jag 2 remmar inom 12 mil ca (bd3900) men med lite mipplande så har jag nu fått ut 30 mil mindre lugn körning av remmen och den ser fortfarande bra ut. Sen som en liten fingerpoint är det väldigt noga att hålla rätt remspänning på det nya chassiet så ta dig de få minuterna innan körning att kontrollera remmen.

Men naturligtvis går det att få din 37a att gå betydligt bättre med annan setup men då måste man kosta på annan helix o lite jox.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av SS440-80 »

Bra svarat :tumme:
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av SS440-80 »

Jaha... då har RE 3700 varit på garantiuppdatering idag.
Tur att man tog semester hela dagen, åkte halv sex på morgonen och var tillbaka hemma halv fyra. 24 mil tur o retur.
Lämnade maskinen på verkstaden vid åtta ungefär, sedan gick det väl halvbra för dem :S
Som jag skrev i förra inlägget så blev verkstadskillen jag talade med vid bokningen smått förvirrad när jag nämnde helixbyte, men han skulle kolla upp saken och höra av sig om det var något problem... TROR NI ATT DE HADE NÅGON HELIX HEMMA? Nädå, och inte hade snubben jag talade med hört av sig heller :mad:

Så nu är allt åtgärdat UTOM helixbytet, som jag då måste ta ledigt en annan dag och återigen köra 24 mil med släp för att få fixat :twisted:

Så ett tips till alla som bokat tid, begär att återförsäljaren/verkstaden kontrollerar att de har allt hemma innan de ger er tid för uppdatering.
kunglynx73
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 februari 2014, 19:01
Skoter: Commander 800

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av kunglynx73 »

En helix med högre grader växlar upp fortare men med sämre tillbaka växling.
Så om man drevar ner så måste man växla på hårdare annars bli det som att du kör på ettans växel med bilen.
Varför ska BRP ha så låg utväxling ?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av DrMussla »

kunglynx73 skrev:En helix med högre grader växlar upp fortare men med sämre tillbaka växling.
Så om man drevar ner så måste man växla på hårdare annars bli det som att du kör på ettans växel med bilen.
Varför ska BRP ha så låg utväxling ?
Absolut håller jag med dig om man inte behöver ha jättelåg utväxling.
De maskiner som bulletinen är utförd på har livslängden på remmen ökat.
Maskiner som kommer in med orginal setup ser vi tydliga tecken på att remmen slirar särkillt i mellan registret vilket bygger värme (många har inte ens utnyttjat hela variatorerna),
med nerdrevning samt helix bytet minskar det och ger svalare variatorer och längre livslängd på remmen vilket var huvudmålet.
Sen att det inte är den bästa lösningen är inte mkt att göra åt i dagsläget.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: SERVICE bulletin !!

Inlägg av DrMussla »

Radien's Service Bulletin fungerar då remslitaget minskar och livslängden ökar.
Kanske inte optimalt men till det bättre.
Äter den fortfarande rem måste det utredas genom att man kommer in med maskinen till Åf
så man får göra case på dem (fler case snabbare åtgärd).
Låst