Problem med körställning/balans. (Inställningar)

Allt om Radien chassiet. (2018->
MikeC
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 februari 2011, 16:36
Skoter: Lynx RE-X 800 -09

Problem med körställning/balans. (Inställningar)

Inlägg av MikeC »

Tjoo!

Lagt ca 20mil på 3900an nu.
Har rusktigt svårt med körställningen och att hitta balansen vid skråkörning motför min förra 2016.

Tycker även den kan vara lite klurig att hålla spåret med i "väggen". Vill gärna fara iväg uppåt eller tippa ner "dalskidan" :D

Kör fox evol-r i framvagn men har endast 55psi i dom å vet inte om jag vill ha mjukare. Har runt 80-90 i evol vad jag minns.
Kör jag kanske lite för hård retur?

Justeringar:

Provat vinklat fram styrhöjaren. - Blev stor skillnad då man tydligen behöver stå väldigt långt fram för att få fram vikten mer på Radien än på REX2. Men inte nöjd ännu.

Funderar på att ställa på bakre fjädern lite. Alt. spänna upp balaremmen.

Kan tilläggas att ja ligger på ca.100kg med utrustning.

Är det så att jag är helamatör och inte vet vad jag sysslar med ang. körningen eller är det fler än jag som har lite bekymmer att få till det med nya maskinen.
Tycker annars jag bara hör överdrivet med positiva reviews.

Tar gärna emot tips på justeringar. Har som sagt lite planer för vad jag ska prova. Men tänkte om det är någon som provat diverse och kan ge mig lite feedback

:lovelynx:
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Problem med körställning/balans. (Inställningar)

Inlägg av DrMussla »

MikeC skrev:Tjoo!

Lagt ca 20mil på 3900an nu.
Har rusktigt svårt med körställningen och att hitta balansen vid skråkörning motför min förra 2016.

Tycker även den kan vara lite klurig att hålla spåret med i "väggen". Vill gärna fara iväg uppåt eller tippa ner "dalskidan" :D

Kör fox evol-r i framvagn men har endast 55psi i dom å vet inte om jag vill ha mjukare. Har runt 80-90 i evol vad jag minns.
Kör jag kanske lite för hård retur?

Justeringar:

Provat vinklat fram styrhöjaren. - Blev stor skillnad då man tydligen behöver stå väldigt långt fram för att få fram vikten mer på Radien än på REX2. Men inte nöjd ännu.

Funderar på att ställa på bakre fjädern lite. Alt. spänna upp balaremmen.

Kan tilläggas att ja ligger på ca.100kg med utrustning.

Är det så att jag är helamatör och inte vet vad jag sysslar med ang. körningen eller är det fler än jag som har lite bekymmer att få till det med nya maskinen.
Tycker annars jag bara hör överdrivet med positiva reviews.

Tar gärna emot tips på justeringar. Har som sagt lite planer för vad jag ska prova. Men tänkte om det är någon som provat diverse och kan ge mig lite feedback

:lovelynx:
Sänk styret några centi kör själv med RE höjjaren och flytta fram foten på fotsteget
så får du inte tendensen till att den vill klättra uppåt.
Prova laborera med placeringen av foten märker du skillnaden.
Spänn på dämparna fram en aning o prova, själv tycker jag det är lättare när skidan skär mer istället för att dämparn ger med sig.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Problem med körställning/balans. (Inställningar)

Inlägg av Stoft »

Håller med DrMussla, jag kör med 120mm höjare och är 185 lång, tycker det är perfekt. Kommer nära skotern och kan verkligen bestämma när skidorna ska hållas ner eller peka rätt upp bara genom att flytta vikten på fotsteget. Lite ovant från början men efter ett par turer nu så är det "som vanligt".

Får du inte till det ändå så spänn åt balataremmen minst ett steg, enkelt gjort även ute i fält om du vill känna hur den beter sig för varje steg du spänner åt.
Ställ även på bakre boggiedämparen en del också så motverkar du att den vill stegra. Rent krasst så skulle jag säga att du skulle ha schimsat om boggiedämparna lite för att få dom styvare. Från fabrik så är schimsningen inte gjord för många kilo över 80 skulle jag säga.

Har du krängningshämmaren på? Med floatarna så är det bara att plocka bort den tycker jag och kompensera med lite högre tryck i main kammaren.
Lite mindre retur borde göra den lite snällare men tror mer på det ovan :tumme:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
MikeC
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 februari 2011, 16:36
Skoter: Lynx RE-X 800 -09

Re: Problem med körställning/balans. (Inställningar)

Inlägg av MikeC »

Tack för input!
Är lite allergisk mot lägre höjare sen REX-tiden men kanske borde prova på den här maskinen också.
Men då är jag ju ändå lite inne på rätt spår vad det verkar.
Ja den är verkligen ruskigt känslig på vart man har fötterna.
Krängningshämmaren är borta sen första början.
MikeC
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 februari 2011, 16:36
Skoter: Lynx RE-X 800 -09

Re: Problem med körställning/balans. (Inställningar)

Inlägg av MikeC »

Kan ju uppdatera min egen tråd litegranna...
Kan säga som så att spänna balataremmen till 3:e hålet gjorde susen i musen.
Heeeelt ny maskin :lovelynx:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Problem med körställning/balans. (Inställningar)

Inlägg av 2stroke »

MikeC skrev:Kan ju uppdatera min egen tråd litegranna...
Kan säga som så att spänna balataremmen till 3:e hålet gjorde susen i musen.
Heeeelt ny maskin :lovelynx:
:tumme: Kanon att du uppdaterar ! :tumme:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar