Få din rem att hålla längre!

Allt om Radien chassiet. (2018->
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Få din rem att hålla längre!

Inlägg av Stoft »

Flera har redan haft problem med remförbrukningen på sina maskiner men jag tror att mycket är handhavande fel.
Dessa tips kan förhoppningsvis ge några extra mil på remmarna.

Kör in remmen! Läser många som har kört sönder 2-3 remmar på 5 mil, då är det inte många kilometer på den nya remmen :slå:

Förutom INKÖRNING och UPPVÄRMNING av remmen så är REMSPÄNNINGEN A & O, se till att ha rätt remspänning.
Många har missat detta med att justera remmen med mattan i luften och gör det istället på känn.
Varmkör skotern och få upp lite temperatur på remmen. Lyft upp bakdelen och justera upp remmen tills dess att mattan kryper fram och du kan stanna den med handkraft. Då har vi rätt remspänning och variatorerna växlar mycket bättre, det kan jämföras med att starta med motorcykel på ettans växel när remmen är rätt justerad istället för tvåans växel när remmen är felaktigt justerad. På min maskin så ser jag lite av corden när remmen ligger rätt.

En annan viktig sak att hålla koll på är toppvarvet.
850 E-Tec peakar på 7900 RPM, där har vi bäst effekt och därför ska vi hålla oss där.
Ligger vi högre än detta eller lägre så bygger vi massor med värme i variatorerna och remmarna går sönder.

Lösning: Klicka upp ett steg om du ligger lägre, klicka ner om du ligger högre.
Detta görs genom att lossa den guldiga skruven (Pivotvikt) och snurra på justering.
Kör du med Ultimax så är det får du generellt sätt klicka upp ett steg.

Fullgas på sjön? Då har du snart köpt dig en ny rem, våra lössnömaskiner är inte gjorda för att gå fort.
Variatorerna har nästan växlat ut redan vid 104 km/h, där går över mot OverDrive.
Vid 115 km/h så har även OD passerat och vi bygger massor med värme eftersom att vi inte kan växla mer.
I sekundären hittar vi även skruvarna som håller i rullarna, dessa dödar remmen fort.

Körning med jämn gas under en längre tid över till exempel en sjö är också något som dödar remmar i och med att remmen ligger på samma ställe i variatorerna och oftast i en relativt hög hastighet vilket gör att det byggs upp mycket värme. Varierar man gaspådraget så får remmen en större yta att jobba på och kyls ner. En kort maskin har inte samma problem eftersom att de oftast kommer med högre drevning samt lättare matta att driva. I 90km/h är det inte ovanligt att en kort maskin ligger och varvar 5500~6000 RPM medans min DS 3900 varvar kring 6900~7200RPM vid 80km/h beroende på motstånd.

:lovelynx:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Få din rem att hålla längre!

Inlägg av MangE »

Vill bara kommentera att Remmen kan hålla väldigt länge om man sköter den, jag har nu kört ca 1300 mil på samma rem, dock inte på lekmaskinen men på touringen.
Den får ofta dra tungt men även en så mycket lek man nu kan göra med en touring, den har klarat sig även fast ungarna plågar den också :)
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Få din rem att hålla längre!

Inlägg av Stoft »

Kan även tipsa om att ni bör täta buken under variatorerna, kollade igenom min maskin lite nu efter 25mil och det var relativt stora glipor där snö lätt kan komma in. Tätas lättast med silicon :lovelynx:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Få din rem att hålla längre!

Inlägg av DrMussla »

Stoft skrev:Kan även tipsa om att ni bör täta buken under variatorerna, kollade igenom min maskin lite nu efter 25mil och det var relativt stora glipor där snö lätt kan komma in. Tätas lättast med silicon :lovelynx:
Kommer en bulletin på det där där vi ska nita loss buksida o ta bort befintlig tätningslist och byta ut mot ny.
Samt montera en plåt på fotsteget så det inte kan suga in snö vid fotholk även drevning kommer det att bli.
Har havererat rem på min 39:a trots ordentlig inkörning och noggrann justering...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Få din rem att hålla längre!

Inlägg av 2stroke »

Stoft skrev:A & O är att se till att ha rätt remspänning.
Många har missat detta med att justera remmen med mattan i luften och gör det istället på känn.
Varmkör skotern och få upp lite temperatur på remmen.
Lyft upp bakdelen och justera upp remmen tills dess att mattan kryper fram och du kan stanna den med handkraft.
Då har vi rätt remspänning och variatorerna växlar mycket bättre
,
det kan jämföras med att starta med motorcykel på ettans växel när remmen är rätt justerad istället för tvåans växel när remmen är felaktigt justerad.
Så här ska resultatet se ut oberoende av vilken maskin man har !

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=VNVv-jOzaIE

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
ogrfre01
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 oktober 2017, 10:24

Re: Få din rem att hålla längre!

Inlägg av ogrfre01 »

Har i vinter kört med ett gäng där 3700, 3900 och 4100 finns representerade (alla är -18, 850).
Har varit med vid nästan alla rem-haverier.
Alla har gått sönder på samma sätt: blivit hyvlade i överkant på remmen och till 99% säkerhet tagit i främre infästningen till variatorkåpan. Kan tillägga att vid samtliga tillfällen har rem-spänningen kontrollerats innan körning och även i vissa fall även kontrollerats under dagen.
Den största "boven" som jag ser det är bristen på backshift samt hur främre infästningen av variatorkåpan är utformad. Ser ut som att denna är utformad på ett annat sätt till -19 baserat på skidoos presentation av sin lineup.
På 3700 har det gått 4 remmar, på 3900 1 rem och på 4100 0 remmar. 4100 körs med ultimax-rem.
Skulle man fixa till en vettigare setup i variatorerna och göra om främre infästningen till variatorkåpan tror jag att man skulle minska problemen med minst 90%.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Få din rem att hålla längre!

Inlägg av DrMussla »

ogrfre01 skrev:Har i vinter kört med ett gäng där 3700, 3900 och 4100 finns representerade (alla är -18, 850).
Har varit med vid nästan alla rem-haverier.
Alla har gått sönder på samma sätt: blivit hyvlade i överkant på remmen och till 99% säkerhet tagit i främre infästningen till variatorkåpan. Kan tillägga att vid samtliga tillfällen har rem-spänningen kontrollerats innan körning och även i vissa fall även kontrollerats under dagen.
Den största "boven" som jag ser det är bristen på backshift samt hur främre infästningen av variatorkåpan är utformad. Ser ut som att denna är utformad på ett annat sätt till -19 baserat på skidoos presentation av sin lineup.
På 3700 har det gått 4 remmar, på 3900 1 rem och på 4100 0 remmar. 4100 körs med ultimax-rem.
Skulle man fixa till en vettigare setup i variatorerna och göra om främre infästningen till variatorkåpan tror jag att man skulle minska problemen med minst 90%.
Ja man kan sia om att den tar i främre fästet eller inte men så är inte fallet när gäller 531 remmen. Det är med 99% säkerhet värme som gör att remmen separerar. Sköt en rem efter 6 mil på min sen kittade jag om den och fixade till variatorskyddsfästet körde 35 mil och remmen separerade, även det en 531 rem. Corden verkar flyga av på 531 remmen och fläka ut som sen tar i fästet, ultimax remmar och 391:orna ger inte lika resultat när de flyger. Sen är variator setupen dålig från finland i år vilket bygger så inni "#%#" med värme. Har inget förtroende för 531 remmen överhuvudtaget.
ogrfre01
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 oktober 2017, 10:24

Re: Få din rem att hålla längre!

Inlägg av ogrfre01 »

DrMussla skrev:
ogrfre01 skrev:Har i vinter kört med ett gäng där 3700, 3900 och 4100 finns representerade (alla är -18, 850).
Har varit med vid nästan alla rem-haverier.
Alla har gått sönder på samma sätt: blivit hyvlade i överkant på remmen och till 99% säkerhet tagit i främre infästningen till variatorkåpan. Kan tillägga att vid samtliga tillfällen har rem-spänningen kontrollerats innan körning och även i vissa fall även kontrollerats under dagen.
Den största "boven" som jag ser det är bristen på backshift samt hur främre infästningen av variatorkåpan är utformad. Ser ut som att denna är utformad på ett annat sätt till -19 baserat på skidoos presentation av sin lineup.
På 3700 har det gått 4 remmar, på 3900 1 rem och på 4100 0 remmar. 4100 körs med ultimax-rem.
Skulle man fixa till en vettigare setup i variatorerna och göra om främre infästningen till variatorkåpan tror jag att man skulle minska problemen med minst 90%.
Ja man kan sia om att den tar i främre fästet eller inte men så är inte fallet när gäller 531 remmen. Det är med 99% säkerhet värme som gör att remmen separerar. Sköt en rem efter 6 mil på min sen kittade jag om den och fixade till variatorskyddsfästet körde 35 mil och remmen separerade, även det en 531 rem. Corden verkar flyga av på 531 remmen och fläka ut som sen tar i fästet, ultimax remmar och 391:orna ger inte lika resultat när de flyger. Sen är variator setupen dålig från finland i år vilket bygger så inni "#%#" med värme. Har inget förtroende för 531 remmen överhuvudtaget.
Nja, det är inte min erfarenhet.
På 3 av remmarna som farit är det helt uppenbart att det har hyvlat, corden var intakt på dessa och "hyvlingen" är ovanför corden.
På 37an försvann då problemen efter att variator-kåpans fäste modifierades.
Är säkert en kombination av flera saker som genererar problemen.
Skriv svar