X-Trim SC 600 E-Tec ( 2017 ) Byte till RE dämpare i boggin..

Allt om REX-II chassiet. (2014->
DrDryyls
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 oktober 2012, 20:48
Skoter: Xtrim SC 600 e-tec (2017)

X-Trim SC 600 E-Tec ( 2017 ) Byte till RE dämpare i boggin..

Inlägg av DrDryyls »

Har en Xtrim SC 600 E-Tec ( 2017 ) som jag inte tyckte betedde sig som jag var van att PPS-boggin gjorde på min tidigare maskin som var en Xtrim RE 800R ( 2010 )
Sprätte och hade sig, genomslag och kändes inte lika pålitlig som min gamla maskin.
La in en bevakning på blocket på Lynx dämpare och fick rätt snabbt napp på ett par RE boggidämpare som suttit på en skrotad BD RE.
Skickade iväg dom på service där det blev ny olja och gas samt packningssats till främre dämparen.
Monterade dom igår kväll och han en kortare tur på lederna som guppat till sig ordentligt efter helgens trafik.
Det blev som en ny maskin med dessa RE boggidämpare, följsam, inga kickar i röven av att bakre dämparn sprätter, inga hårda genomslag etc. :rock:

Tyvärr fanns bara boggidämparna tillgängliga att köpa så jag har kvar original framvagnsdämparna men för mig så tycker jag dom har funkat rätt ok.
Om jag springer på ett par KYB RE eller Öhlinare till framvagnen till rätt pris i framtiden så kanske även de byts ut.
Så om det är fler som kör Xtrim SC så kan jag verkligen rekommendera er att lägga 4-5000kr på ett par begagnade RE dämpare, din maskin kommer bli trevligare både när du kör långsamt och snabbt.
Om du har passagerare så kommer även den att uppskatta denna investering. :thumbsup:
I instruktionsboken för Boondocker RE så hittar man grundinställningar för komfort och std inställning för dämparna så man har något att utgå ifrån.
Går att ladda ned på http://www.brplynx.com
Då jag mest kör led så har jag dock dålig koll på hur denna uppgradering påverkar lössnöegenskaperna. :think: