Rave RS 600 ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?

Allt om REX-II chassiet. (2014->
jesseplas
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 januari 2018, 16:00
Skoter: Lynx Rave RS 600 -15

Rave RS 600 ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?

Inlägg av jesseplas »

Hej!
Jag har lite problem med skotern.
Lynx Rave RS 600 ( 2015 )
Det är min första skoter så jag är helt nybörjare.

Problemet lyder så här:
Den går rätt dåligt på tomgång och har en tendens att dö när man precis har fått igång den,
om man inte håller koll på varven.
Efter ett tag när den går stabilt på tomgången kan den dö vid gaspådrag.
Man måste som "jobba" upp den i varv genom att pumpa på gasen.
När man väl kommit iväg så går den bra, tills man saktar ner eller stannar.
Då dör den eller så går den ner så lågt i varv att den knappt orkar dra runt.
Efter kanske 15 sek av kämpande så börjar den låta som vanligt igen och man kan försöka gasa iväg.

Killen som hade den innan mig hade ställt in den på våråkning i Riksgränsen.
Alltså runt 800 möh. Just nu bor jag på ca 400 meter över havet (Mellan Riksgränsen och Kiruna). Kan det vara orsaken?
Han sa något om byta munstycken i förgasarna.

En liten grej till... den böjar dra iväg vid ungefär 6000 rpm och då sticker den verkligen, jag gillar det men flickvännen gör inte det. Kan man ändra något så att den börja rulla vid lägre varv och kanske lite mindre våldsamt? Är ju medveten om vad det är för skoter jag köpt, men vill bara kolla :)

Tack på förhand och gott nytt år!

(Tack till admin som flyttade till rätt ställe... sorry :blush: )
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rave RS 600 E-Tec ( 2015 ) Dör vid gaspådrag... ?

Inlägg av Stoft »

Hej!

Har du choke eller primer på skotern?
Blir det skillnad i fall du ger lite extra bränsle med det när den håller på och dö?