Vilket mattmönster?

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
Spiidfriik
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 november 2011, 11:35
Skoter: Bigpipe -98
Ort: Piteå
Kontakt:

Vilket mattmönster?

Inlägg av Spiidfriik »

Jag ska byta matta (BigPipe -98) och i den vevan tänkte jag förlänga lite (345) och gå upp i kamhöjd (44).
Syftet är att ta sej lite bättre ospårat utan att offra ledegenskaperna i någon större utsträckning.
Min undring är nu vilka alternativ jag har.
Camoplast verkar vara störst (iaf här i Sverige) och då heter mönstret "Back Country".
Erfarenheter av detta?
Fler Fabrikat?
Tips?
Senast redigerad av Spiidfriik den 29 november 2011, 02:08, redigerad totalt 1 gånger.
Too much is just enough! =)
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Vilken matta?

Inlägg av Meanis »

Jag tänker använda denna efter tips här på forumet , ska förlänga min till 348.

http://camoplast.com/tracks/tracks/Ripsaw1.75.html
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Vilken matta?

Inlägg av RannerKing »

Backcountry är en riktigt fin modell. Den jag använder är hållbar skyfflar på bra.
Vill man ta sig fram bättre i lössnö och mjuka spår så bör man använda Backcountry eller liknande modell med i alla fall 44mm kamhöjd.

Vill man till mestadels köra efter led kan man med fördel använda sig av en Ripsaw matta. Just denna modell är inte den bästa om man vill köra i lössnö.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Spiidfriik
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 november 2011, 11:35
Skoter: Bigpipe -98
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Vilket mattmönster?

Inlägg av Spiidfriik »

Finns det något annat märke än Camoplast på eftermarknadsmattor? Jag har då inte hittat nåt annat. Visst är det är en ganska liten världsmarknad, men nog kändes det lite konstigt.
Too much is just enough! =)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Vilket mattmönster?

Inlägg av RannerKing »

Det finns fler tillverkare, men Camoplast är dom som tillverkar större delen av alla mattor i världen.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Baikal
LynxTalk Member
Inlägg: 189
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:03
Skoter: 440 racing

Re: Vilket mattmönster?

Inlägg av Baikal »

Med mina ringa skoter erfarenheter kanske jag inte borde uttala mig :blush:
Men av dom olika mattor/skotrar jag kört så har jag gillat relativt låga fullkams mattor bäst.
Hade en fullkamsmatta med ca 22mm kammar på thundercaten och upplevde att den flöt bättre än ex polarns F7a med challenger(?) 38mm när man körde sakta. Gillade inte heller en annan polares sxviper med ripsaw 38a.
Har fått för mig att högkams mattor "går djupare" i snön när man kör sakta. För mig som sällan har några snödjup att tala om i mina hemtrakter känns en fullkamsmatta med moderat kamhöjd, som sägs tåla mera stryk vara ett självklart val.
När/om jag byter ut mattan(challenger liknande 36a) på min Lynx Racing så tror jag att en fullkams 28 el 32a skulle passa min körning och mina snödjup bra.
Det är helt min personliga åsikt och erfarenhet. Argumentera gärna emot så jag får hör vad ni andra tycker.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Vilket mattmönster?

Inlägg av RannerKing »

Helt klart ska man välja en matta med lägre kammar om man kör större delen på led och i låga snödjup.
Din personliga åsikt kan man ju inte argumentera imot, trivs du bättre med lågkamms mattor så gör du.

Men en matta med högre kammar är bättre i lössnö, det kommer man inte ifrån. Vad man sedan föredrar är en annan sak.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar