Boondocker RE eller DS... ?

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
Jawo
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 januari 2012, 23:25
Skoter: Lynx rs
Ort: Skellefteå

Boondocker RE eller DS... ?

Inlägg av Jawo »

Tjena mors från Kanada!

Har några funderingar angående de nya Lynxarna i.o.m. att jag inte vart aktiv skoteråkare sedan 2014.
Kommer nästa år att återigen ta upp skoterkörningen igen och har då en fundering vilken utav 3700 RE och 3900 DS är bästa maskinen för mig.
Jag vet att det är en svår fråga att svara på... men det är omöjligt för mig att hinna provköra någon av maskinerna innan snowcheck (eller vad det nu heter).
När jag var aktiv körde jag både Polaris Pro RMK (gamla proridechassiet) och Lynx RS, båda skotrarna var gudomliga på sitt sätt. PRO Rmks flyt och Lynxens boggie.
Nu är min fråga, hur står sig en 37a mot en 39a i lössnön flyt och kontroll när man sidehillar och hur står en 39a med uppgraderade dämpare typ (kyp 46 pro el. Dylikt) sig mot 37an på leden och när föret är hårt?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Re eller Ds

Inlägg av DrMussla »

Gillar du att åka led och du är en 50/50 så ska du ha en 3700.
Åker du lössnö 90 procent av tiden och tillbringar tid på leden som transport ska du åka 3900.
DS'en går något bättre i snön och har 3" kammar så den skottar mer.
37:an går förträffligt i snön också men är inte lika bra då det mer är en crossover.
Jawo
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 januari 2012, 23:25
Skoter: Lynx rs
Ort: Skellefteå

Re: Re eller Ds

Inlägg av Jawo »

Är till 90% friåkning i svenska fjällen, men det är klart att det bli medel hopp och drop.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Re eller Ds

Inlägg av DrMussla »

Medel hopp och drop funkar 39:an till... dock bör man byta cykelpumparna till nå annat. Upplever dem jävligt mjuka.
Jawo
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 januari 2012, 23:25
Skoter: Lynx rs
Ort: Skellefteå

Re: Re eller Ds

Inlägg av Jawo »

Synd att de inte monterat riktiga dämpare ( om än de varit mjukt schimsade) från fabrik.
Hur upplever ni 37an går den att hålla ner skidorna eller reser den över ala Summit 146 i brant åkning?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Re eller Ds

Inlägg av DrMussla »

Båda reser över i brant åkning... stora nackdelen med nya chassiet om än det är ganska bra ibland då man snabbt kan ta sig ur en halvknivig situation. Ska släppa ner balatan o spänna på dämparna så får jag se om den vill hålla nere skidorna bättre. Men som skogssnirklare är den underbar, otroligt smidig och lätt manövererad.
Jawo
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 januari 2012, 23:25
Skoter: Lynx rs
Ort: Skellefteå

Re: Re eller Ds

Inlägg av Jawo »

Då är det bara att vänta på snowchecken då och se vad som kan lösas från andra sidan pölen.
Jawo
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 januari 2012, 23:25
Skoter: Lynx rs
Ort: Skellefteå

Re: Re eller Ds

Inlägg av Jawo »

Ytterligare en fråga.
I och med den ombyggda svingarmen, är det fortfarande samma dämparinfästningar och cc-mått som på övriga ppsar?
Någon som har erfarenhet att korta kyb46or för att passa 36"el 39" framvagn?
Skriv svar