Säsong 2014 närmar sig.. hmm!

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
Ort: Falun

Säsong 2014 närmar sig.. hmm!

Inlägg av tobbeg_ »

Hallå!

Har haft min Lynx RE 600 e-tec nu i 2 säsonger och varit nöjd.
Är en -09a som jag har åtgärdat och renoverat en del på men de är ju sånt man får ta :)
Motor mässigt har den gått fint förutom just avgasventilerna som fick nya gummin och tätningar vid 550mil ungefär. + lite allmän service.

Nu senast fick den framvagnen renoverad, blästrad o pulverlackad, nya bussningar och leder samt styrstål och även dämpare runt om renoverat och alla lager i boggien byttes ut.

Står väl på tur att gå igenom variatorn och renovera den..

Men funderar på att köpa mig en längre maskin?
Tycker att den kändes lite för kort och man körde fast rätt lätt när de blev lite väl mkt puder i vintras i kräckelbäcken!

Tänkte först om ja skulle förlänga boggien samt tunnel och montera på en 44 matta..
Men de springer ju iväg i lite pengar och då kanske man vill ha mer klipp i maskinen ändå!
De är ju trots allt bara en 600:a, visserligen har jag ett dynamoe joe variator kitt liggande..

Men tror inte de räcker lite!
Sen väger den ju typ 30kg mer än en likvärdig skidoo. Kontrollerade polarens -10ans skidoo med 600 e-tec maskinen tror den vägde runt 219kg och min lynx vägde väl strax under 250kg..
Rätt sjukt ändå, okey jag har bättre dämpare o lite så men trodde inte de skiljde så mkt?

Därför letar jag nu en lite längre, men frågan är bara VAD ska man ha?
Har tänkt mig en för runt 75k ungefär..

va tror ni man kan få för min?
Är en -09a med 610mil på mätaren, mkt gjort på siståne.
SLP skidor, bukskydd, styrhöjjare, andra kåpor, omklädd dyna, bättre fotsteg (förstärkta) m.m.
Kan man få ut 60k?

tack på förhand!
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Säsong 2014 närmar sig.. hmm!

Inlägg av RannerKing »

Hur kontrollerade du vikterna på skotrarna? Förhoppningsvis inte efter handbok eller så då dom vägs olika...
Lynxen väger kanske 5-10kg mer än en liknande Ski-doo

För 75k bör du kunna få en Boondocker 800. Köp i så fall helst en från 2012 och nyare. Trivs riktigt bra med min.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
Ort: Falun

Re: Säsong 2014 närmar sig.. hmm!

Inlägg av tobbeg_ »

RannerKing skrev:Hur kontrollerade du vikterna på skotrarna? Förhoppningsvis inte efter handbok eller så då dom vägs olika...
Lynxen väger kanske 5-10kg mer än en liknande Ski-doo

För 75k bör du kunna få en Boondocker 800. Köp i så fall helst en från 2012 och nyare. Trivs riktigt bra med min.
Enligt typ lappen som sitter på sidan av tunneln på skotern.
Och de märks skillnad när man kör/lyfter runt dom..

Oki, ja de kanske kan bli en boondocker ev..
Får se :)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Säsong 2014 närmar sig.. hmm!

Inlägg av RannerKing »

Ok, dom vägs olika. Som sagt är Lynxen kanske 10kg tyngre, mycket av vikten baktill.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Säsong 2014 närmar sig.. hmm!

Inlägg av mackE »

Enligt en skotertidning som påstår att dom väger skotrarna med en våg så skiljer det inte så mycket på Ski-Doo och Lynx.

Värt att tänka på i den där listan är att Lynxen bara är 154"

Bild
Skriv svar