Hej!
Lynx RE 600 HO med problem gällande rusande tomgång upp mot 3000 varv.
Felsökning fortsätter. Nya insugsgummin/reedkorgar. Bensinpump kontrollerad, membran friskt. Fick ett tips om att slitna trottlar kan orsaka flertalet spännande problem. Ojämn tomgång, rusande tomgång, gashäng mm.
Bifogar bilder på mina trottlar. Som synes slitna längs kanterna på den yta som löper mot huset. Ytbeläggningen (Teflon?) är helt bortnött på vissa delar. Luft rusar genom förgasaren och skapar ett tryck mot trotteln, som i sin tur trycker mot huset. Därav nötningen.
Tacksam för era erfarenheter/kunskaper kring detta. Kan sliten ytbeläggning på trottlar orsaka de problem jag upplever?
Rotax 600 HO
Rotax 600 HO
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- mullfritz
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:38
- Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
- Ort: Umeå
Re: Rotax 600 HO
Prova gå upp till 20 alternativt 22,5 på lågfartsmunstyckena
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Rotax 600 HO
Har du inte blandskruvar till bränslet på de där? Då kan du ju feta på blandningen och det ger i sin tur lägre tomgång.
Re: Rotax 600 HO
Problemet verkar nu löst. Hittade ett fel på ena förgasarens mekaniska lyftdelar. Bytt ut dessa mot nya samt skruvat in nya lågfartare i storlek 20. Tomgången ligger nu stabilt på 1800-2000 varv, även vid provocering. Tömde också en halv flaska startgas på de vanliga felområdena gällande tjuvluft, med positivt resultat.
Mycket bra! Tack alla för suveräna tips!
Mycket bra! Tack alla för suveräna tips!