"HJÄLP" Rotax 600 HO
"HJÄLP" Rotax 600 HO
Hej alla kluriga skoterfantaster
Jag har ett problem, som jag inte har en aning om vad det kan beror på? Äger en Lynx RE 600 HO -07, med ca 800 mil på mätaren och ca 8 kg i kompression på båda cylindrarna. Alltså något lågt vilket kan indikera slitna kolvringar.
Det började med att den inte ville gå ner på tomgång riktigt, och tenderar att rusa upp mot 3000 rpm. Om man chokar lite, så går den ner tillfälligt för att så småningom rusa upp mot 3000 igen.
Misstänkte tjuvluft, så jag inspekterade insugsgummin och reedkorgar, samt att gasvajer inte påverkade trottlarna på något sätt. Hittade en skada på en av reedkorgarna så jag bytte ut mot nya eftermarknadsdelar.
Också rengjort förgasare, huvud -och pilotmunstycken. Därefter monterade jag de nya insugsgummina+reedkorgar och startade upp maskinen.
Efter ca 1 minut så började den ånyo rusa på tomgången och gå allmänt ojämnt. Efter ytterligare körning på tomgång med några gaspådrag så rusar motorn upp mot nästan maxvarv! Och det med trottlarna i botten, dvs utan någon som helst gaspådrag?!
Försöker stänga av tändningen med "dödarknappen". Motorn rusar fortfarande?!
Får lite panik och rycker båda tändhattarna. Motorn rusar fortfarande?!
Rycker bensinslangen för att strypa bränsletillförseln. Motorn rusar fortfarande?!
Med vild panik (och tankar på härdsmälta i motorn) så tar jag närmaste brädlapp och "kilar" den mot variatorn för att bromsa ner motorn. Efter några sekunder har den stannat.
Motorn går att dra runt, vid efterkontroll. Således ingen nypning.
Då mina djupgående motorkunskaper är ringa, så kan jag för mitt liv inte förstå vad som just hände?! Hur kan en motor rusa, med ryckta tändhattar och utan bränsletillförsel?? Vad felas?
Tacksam för hjälp och tips kring vad som kan orsaka detta?
Jag har ett problem, som jag inte har en aning om vad det kan beror på? Äger en Lynx RE 600 HO -07, med ca 800 mil på mätaren och ca 8 kg i kompression på båda cylindrarna. Alltså något lågt vilket kan indikera slitna kolvringar.
Det började med att den inte ville gå ner på tomgång riktigt, och tenderar att rusa upp mot 3000 rpm. Om man chokar lite, så går den ner tillfälligt för att så småningom rusa upp mot 3000 igen.
Misstänkte tjuvluft, så jag inspekterade insugsgummin och reedkorgar, samt att gasvajer inte påverkade trottlarna på något sätt. Hittade en skada på en av reedkorgarna så jag bytte ut mot nya eftermarknadsdelar.
Också rengjort förgasare, huvud -och pilotmunstycken. Därefter monterade jag de nya insugsgummina+reedkorgar och startade upp maskinen.
Efter ca 1 minut så började den ånyo rusa på tomgången och gå allmänt ojämnt. Efter ytterligare körning på tomgång med några gaspådrag så rusar motorn upp mot nästan maxvarv! Och det med trottlarna i botten, dvs utan någon som helst gaspådrag?!
Försöker stänga av tändningen med "dödarknappen". Motorn rusar fortfarande?!
Får lite panik och rycker båda tändhattarna. Motorn rusar fortfarande?!
Rycker bensinslangen för att strypa bränsletillförseln. Motorn rusar fortfarande?!
Med vild panik (och tankar på härdsmälta i motorn) så tar jag närmaste brädlapp och "kilar" den mot variatorn för att bromsa ner motorn. Efter några sekunder har den stannat.
Motorn går att dra runt, vid efterkontroll. Således ingen nypning.
Då mina djupgående motorkunskaper är ringa, så kan jag för mitt liv inte förstå vad som just hände?! Hur kan en motor rusa, med ryckta tändhattar och utan bränsletillförsel?? Vad felas?
Tacksam för hjälp och tips kring vad som kan orsaka detta?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Mig veterligen kan inte en vanlig BENSIN motor gå utan någon form av "Gnista"
detta då kompressionstrycket inte räcker till för självantändning av bränslet.
En vanlig BENSIN motor kräver 3 saker för att gå:
* Bränsle
* Syre
* Gnista
Tar du bort någon av dessa så stannar motorn obönhörligen.
Undantag skulle möjligtvis kunna vara om du har någon form
av syresatt bränsle eller typ nitrometan i bränslet.
detta då kompressionstrycket inte räcker till för självantändning av bränslet.
En vanlig BENSIN motor kräver 3 saker för att gå:
* Bränsle
* Syre
* Gnista
Tar du bort någon av dessa så stannar motorn obönhörligen.
Undantag skulle möjligtvis kunna vara om du har någon form
av syresatt bränsle eller typ nitrometan i bränslet.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Precis därför som jag nu gjort ett inlägg. Kan själv inte förstå hur motorn kan fortsätta rusa efter att jag ryckt båda tändhattarna? Nu körde jag motorn obelastad, dvs utan rem. Kan det vara så att motorn hade så höga varv att bara av detta fortsatte att rotera? Kan det bli så varmt i cylindrarna att bränslet självantänder? Någon tipsade mig om att vevens packboxar kan vara så dåliga att motorn drar ordentligt med tjuvluft den vägen........
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Teoretiskt kan den ju gå om tändstiften "glöder" men rycker du soppa slangen kan den omöjligt gå längre än det finns bränsle i förgasarna. Obelastad kan svängmassan göra att den går / hänger kvar i varven ganska länge. Det kan mkt väl vara vevaxeltätningarna som är kassa men det kan även vara slitna trottlar.
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Vevaxeltätningarna är ett klassiskt fel.
Men hur kan dåliga trottlar innebära att den rusar på tomgång?
Men hur kan dåliga trottlar innebära att den rusar på tomgång?
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Tjuvluft blir det om det är för glest mellan trottlarna samt att de kan kärva trots släppt wire gas...JL600HO skrev:Vevaxeltätningarna är ett klassiskt fel.
Men hur kan dåliga trottlar innebära att den rusar på tomgång?
Har du choke på den kan du ju enkelt kolla om du ger den mer sås om varven går ner.
Att den går utan tändhattar tyder på spikning / glödtändning dvs att förbränningstempraturen blir så hög att den självantänder.
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Ok. Som jag skrev, så har den reagerat just så. Kan hålla nere tomgångsvarven med lite choke. Ska erkänna att jag aldrig varit med om en maskin med "utnötta" trottlar, men för all del. Vet dock att de inte kärvar iaf, utan ramlar ner direkt när jag släpper på gasen. Kanske är just Flatside-förgasarna mer känsliga för slitage jmf. med runda?
- mullfritz
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:38
- Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
- Ort: Umeå
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Kolla vad det sitter för tändstift på den
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
BR9ECS, vilket enligt spec är vad som ska sitta där.
- mullfritz
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:38
- Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
- Ort: Umeå
Re: "HJÄLP" Rotax 600 HO
Ok.
Det ska vara BR9ECS-5 fast det kanske inte har nån betydelse i detta fall.
Det ska vara BR9ECS-5 fast det kanske inte har nån betydelse i detta fall.