RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av goran_larsson »

Några toppen dagar i Gördalen/Lofsdalen fick ett mindre roligt slut idag med en skuren cylinder, det räckte med en 2 mils bogsering så det kunde varit värre...
Maskinen har gått Riktigt bra sedan sista renoveringen (riktad vevaxel, fett, kullager nästan exakt 100 mil sedan; kolv och cylinder har gått max 200-250 mil).
Frågan jag nu ställer mig är givetvis vad som gått fel.
Oljeförbrukningen fredag/lördag var runt 3.3-3.5%, tändstiften såg OK ut och likvärdiga (MAG kolv/cylinder ser OK ut), max rpm var in-klickat på exakt 8000.

Raset skedde efter ca 5 mils körning, maskinen hostade till i en backe och dog efter någon sekund (noterade att motor tempen var normal), drog igång den och den hostade igång ett par sekunder och ett vitt moln kom från avgasröret nästa drag samma sak och sen var kolven fastlåst... tändstiftet var dränkt i glykol när jag tog loss det...

Vad tror ni har gått galet?

Mvh Göran
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av goran_larsson den 27 mars 2017, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av 2stroke »

Om din motor hunnit gå 100 Mil sedan sist den var isär
så undrar jag varför du låter den ta 3,5 % 2T-olja i inblandning ?

Du har ju i din text redan varit inne på en utav flera möjliga orsaker till det nya haveriet...
* Kylarvätske läckage in i motorn.

...vidare:
* Nållagerhaveri på vevstaken.
* Kolvbultsclips som hoppat ut.
* Stopp pinnen som ska hindra kolvringen att snurra
har krupit ut och har slagit bort kolvbitar då den fastnat i överstömmarna på insugssidan.

:| ....sedan så får jag lite dåliga vibbar av att båda kolvarna nästan ser ut att ha gått lite för snålt på bestyckningen.
Men det är för dåligt foto för att dra några riktiga slutsatser.
:kort: Fota bättre bilder på topplocket och kolvar utan att tvätta av dem ! :kort:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av goran_larsson »

Tack 2-Stroke; oljeförbrukningen höll jag på att justera ned efter att gaswire'n vibrerat upp (läs dåligt dragen)
Jag kollade kylvätskan i fredags kväll och det var bra tryck och nivå men givetvis kan något börjat läcka under lördagen.
Jag undrade just vad det inringade området var och hur överdelen på kolvtoppen kunde vara bort bänd.
Monterar ner mera under veckan men nu har jag idéer på vad jag skall titta efter,
hoppas då också jag kan förstå var kylvätskan kom in. Mer info kommer
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av SS440-80 »

Ser nästan ut som att det är nållagerrullar som varit med och kommit ikläm mellan topplock och kolv…
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av goran_larsson »

Nerplockat; det visar sig att det är kolvrings pinnen som "vibrerat" ut eller liknande, finns inga andra skador som inte kan härledas dit vad jag kan se. Det som är ? är hur kylvätskan kommit in i cylindern men eftersom den inte rök fören vid raset gör jag antagandet att det var när den skar detta inträffade.

Det får bli dubbel kolvrings kolv nu till renoveringen och en förhoppning att den håller längre än 200 mil...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av 2stroke »

goran_larsson skrev:Nerplockat:
Det visar sig att det är kolvrings pinnen som "vibrerat" ut eller liknande,
finns inga andra skador som inte kan härledas dit vad jag kan se.
Frågan är hur kylvätskan kommit in i cylindern ?
Nu får det bli dubbel kolvrings kolvar.
Vad för fabrikat på de kolvar som sitter nu ?

Montera WÖSSNER kolv kit.

:kort: Jag vill se närbilder på båda kolvarnas ovansidor/undersidor, topplocken samt på båda tändstiften. :kort:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av goran_larsson »

Köpte kolvarna hos MCB Performance I USA. Bifogar närbilder notera att jag dragit ner upplösningen då bilage kvoten hade uppnåtts.
Tändstiften hann jag borsta av så de säger troligtvis inte så mkt.
Var och lämnade in cylinder idag och han såg att den har spikat en hel del... så efter detta gick ett samtal gick till ett företag i Mora som kommer ta bort och ersätta min "optimerade tändkurva" jag fick programmerad hos Speedtech. Kan inte bevisa att detta ligger bakom men börjar bli trött på att byta cylinder och kolvar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av 2stroke »

MAG-kolven

:kort: Fota närbild på MAG kolvens kolvtopp även insida samt MAG sidans förbränningsrum i toppen
då det är torrt men ej rengjort. :kort:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av 2stroke »

goran_larsson skrev:Var och lämnade in cylindern idag och firman säger att den har spikat en hel del...
så efter detta gick ett samtal gick till ett företag i Mora som kommer ta bort och ersätta min "optimerade tändkurva"
jag fick programmerad hos Speedtech.
Om tändkurvan är fel så brukar man ofta få lite andra tydligare symptom än de du har.
Vad för bränsle kör du på ?
Hur är dina förgasare bestyckade ?
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av 2stroke »

Exempel på för snålt bestyckad förgasare vilket resulterar i överhettad kolv/detonationer/spikningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar