Attackvinkel vs mattlängd/kamhöjd

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Baikal
LynxTalk Member
Inlägg: 189
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:03
Skoter: 440 racing

Attackvinkel vs mattlängd/kamhöjd

Inlägg av Baikal »

Har lite funderingar om hur en kort skoter skulle bli med en 345matta och 325boggi bakflyttad jämfört mot en med 345 matta och 345boggi. Hur mycke flyt i lössnö skulle man vinna med att flytta boggin och få flackare attack vinkel?

Förra skotern(thundercat me hpd boggi) och skapligt flack attackvinkel flöt bra mkt bättre än polarnas F7, SxViper och Srx, trots att thundercaten borde varit tyngst.
Inbillade mig även att en matta med lägre kammar flyter bättre(men såklart skottar sämre) än en högkamsmatta. Är detta för att lägra kammar bryter sönder snön mindre? Får jag medhåll i detta påstående?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Attackvinkel vs mattlängd/kamhöjd

Inlägg av 2stroke »

Attackvinkel:

* Matt/Attack vinkeln ska alltid vara 17° - 20° om man vill att skotern ska fungera optimalt ute i lössnö/ospårat.
Detta oberoende på val av boggi.

* Även den fysiska storleken på drivhjulen spelar in på attackvinkeln.

* Nedflyttade och förlängda kedjehus var tidigare vanligt för att få plats med högre mattor
samt att få till en bra attackvinkel, förekommer dock även idag tex på Ski-Doo "T3"

* Att bara flytta boggin bakåt är ett snabbt sätt att få en bättre attackvinkel,
dock så får man även en del nackdelar.
...men som vanligt handlar allting om kompromisser. :Happy:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mattlängd
Detta handlar mycket om var man ska köra samt sin egen körskicklighet.
Det finns folk som kör till ställen med 305 cm matta dit andra förare
inte ens skulle komma med 440 cm matta.
det man ska komma ihåg är att man tappar mycket smidighet på maskinen då man gör maskinen "LÅNG".

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mönster och Mönsterdjup:

* Det går inte att säga att ett visst mönster är bättre än andra
utan det handlar om vilken typ av "snö" man kör i just den dagen man är ute.

* Ska man smyga och kryssa runt ute i djupsnö så är en matta utan extrema mönsterdjup att föredra.

* Ska man "skotta" så mycket kubik snö som möjligt så är djupaste möjliga mönsterdjup att föredra.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Attackvinkel vs mattlängd/kamhöjd

Inlägg av RannerKing »

Sen finns det ju modeller med lång matta som kort och gott inte fungerar som tänkt i lössnö, och där har körskickliget liten påverkan. Bra exempel är de första 49 Ranger och x-trim modellerna. X-trimen blev OK först när den fick tillägget "Boondocker"....

På dessa skulle det nog hjälpa att minska attackvinkeln.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar