RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-II

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-II

Inlägg av RannerKing »

Blir en ny tråd för "Version 2" av min 01:as Enduro 700...


Aluminium sponsrat av:
http://www.maskindelen.se


Hela början kan ni läsa i den här tråden: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=110
Ursprungligen såg den ut så här.
Bild

Detta kommer säsong 2010-2011

~Renovera motor + mild portning -Klart.
~Byta stator. -Klart.
~Nya fotsteg & förstärkare -Klart
~Ny tunnelförlängning -Klart.
~Nya boggieförlägningar. -Klart
~Svarta boggieskenor/förlängare. -Klart

~"Renovera" elsystemet -Klart.
~Ta bort oljepumpen & byta oljetank -Klart.
~Montera nya handtagsvärmare -Klart.
~7" Högt RSI Alu- styre. -Klart.
~Göra om dynan & lyset. -Klart

~Boyesen korgar. -klart.
~Cudney variatorkitt & nya bussningar. Klart.
~Dreva ner till 22 kugg. -Klart.
~LynxTalk- stänklapp. -Klart.



UPDATE 14/6-2010

Har nu lyft ur motorn och börjat ta isär den.

Inte alls rent under huven. Ska rengöras innan motorn hamnar där igen.
Bild

Hann så här långt innan det var dags att börja åka hem mot Kiruna.
Kolvarna så bra ut, dom ska bara få nya ringar. Veven ska fettas in och
allt ska rengöras. Ska ta bort statorn och inspektera denne, förmodligtvis
är det just den som är felet.
Bild

UPDATE 11/7-2010

Efter att jag drog allt jag orkade så sa det till slut "plock" och magneten
var lös. Var helt slut efter att ha dragit åt avdragaren! Att en magnet
kunde sitta så hårt!!! Nå nu är i alla fall blocket delat och allt glas bortplockat.
Lagren verkar vara fina men nytt fett behövs då garanterat.
Bild


UPDATE 5/9-2010

Är nu inte en riktig update, men alltid trevligt att uppdatera lite i alla fall...
Åkte till Vittangi och garaget i dag efter jobbet för att rengöra skotern
innan det blir minusgrader även på dagarna. Hyffsat ren blev det.

Troligtvis kommer blocket få smörjkanaler, talades vid med Melmaq här
om dagen och fick bra hjälp av honom, fram till min dotter ville avbryta
samtalet... Får nog ringa upp när jag har barnvakt! ;) Oljepumpen ska
ska bort hur-som-helst...

Nå men, nya slides är inköpta. Boggieförlägningarna är färdigritade och
väntar på fräsning när jag hinner. Kolvringar och alla packningar till
motorn + alla packboxar är beställda och väntas dyka upp nästa vecka.
Ska köpa 4 lager till, till boggien så är alla lager bytta sen. Ska även
inhandla fett, så ska maskinen få en rejäl rundsmörjning sen! Tur att
allt är så billigt till skotrar! ;)

Mycket text men bara en bild... Bättre än ingenting förhoppningsvis.

Bild

UPDATE 6/9-2010

Tog med mig kameran idag så här kommer någon bild på motorn.

Hålen i blocket borrade jag först med en 2mm borr för att inte ha ett så
stort hål att fylla igen om det skulle skita sig. Följde sedan upp med en
6mm borr.

Motorn rengjord. Blev betydligt trevligare att hålla på med.
Bild

Inlopp på MAG-sidan. Efter jag borrade så har jag slipat till fördjupningen
lite. På denna sida borrade jag från cylindersidan mot lagerbanan.
Bild

Utlopp på MAG-sidan. Här har jag dock inte slipat destomer. Nej, reporna
är inte så stora som dom ser ut att vara.
Bild

Inlopp på PTO-sidan. Även här har jag slipat till fördjupningen. På den här
sidan borrade jag från lagerbanan mot cylindern.
Bild

Utlopp på PTO-sidan. Här ska jag också slipa till det något...
Bild

Ja, som synes hamnade hålen i princip perfekt. Inte tråkigt alls! :)

UPDATE 24/9-2010

Dags för en liten update nu när motorn är någotlunda klar...

Milt portade cylindrar.
Bild

Ren och fin blev den till slut! :)
Bild

Täckplatta för hålet till oljepumpen...
Bild

UPDATE 26/9-2010

Åkte en sväng till garaget över dagen bara för att få något gjort på skotern min...

Har här fått det ena av de två nya fotsteget och tunnelförlägningen på plats.
har även förlängt lyftbågen.
Bild

Svetsade sedan dit en bit profilrör i en vinkel ut från bågen.
Bild

Sedan var det bara att göra samma operation på andra sidan och sedan
kapa bort det överflödiga av tunnelförlägningen.
Bild

Bild

UPDATE 3/10-2010

Har varit till garaget och hämtat skotern till Kiruna för att jag ska kunna
hålla på med den på jobbet, blir alldeles för lite garagetid annars.

Ena fotsteget är i princip klart nu, ska bara montera några fler nitar
och nita dit en kantlist. Blev då ett förbannat grepp och stabilare än
original.
Bild

Boggieförlägningarna är färdiga nu. Ska bara finputsa lite och sedan
invänta den etsande grunfärgen som ska dyka upp på tisdag, så ska
skenorna få lite färg på sig. Dom kommer nog fungera bra. Bättre än
Rinabs förlägningar och jag tror inte dom väger många gram mer...
Bild

Bild

UPDATE 8/10-2010

Boggien sitter nu monterad, lackad och klar. Alla boggielager är även
bytta, samma gäller de flesta skruvarna.

Bild

Bild

UPDATE 19/10-2010

Nu på senare tid har jag fixat till formen på dynan, ska dock forma till
baken lite till... Har även monterat motorn. Att få behållarna på plats var
inte det lättaste, nu ska jag bara hitta på en plats för tändningen... Tyvärr
har jag bara dåliga mobilbilder.

Bild

Bild

Ska försöka komma ihåg att ta med kameran nästa gång så blir det lite
trevligare bilder.

UPDATE 25/10-2010

Helgen som gått ägnades till stora delar åt att renovera elsystemet. Gissar
att det gått åt ca. 5 meter kabel, minst lika mycket krympslang och 2 meter
skyddslang. Gick även åt en massa tid. Kanske 12 timmar totalt.
Nå, nu är det nästan klart i alla fall. Gnistan är perfekt och jag tror att
jag ska få plats med tankar och eltillbehören.

Så här såg elsystemet ut under arbetets gång...
Bild

Blev bra mycket bättre efter några fler timmar. Som synes fick MPEM-
boxen en ny plats, det fick även tändspolen.
Bild

Hastighetsmätaren byttes ut mot denna. Mera kalluft till motorn blir resultatet.
Kommer meshtyg på baksidan av denna senare.
Bild

Mycket roligare än så blev det inte i helg. Nu måste jag bara ha mitt nya
styre så jag kan göra klart elen, montera om expansionskärlet, förgasarna
och avgassystemet. Sedan är det bara att starta maskinen!! :)

UPDATE 3/11-2010

Vad som hänt ikväll är följande: Nytt expansionskärl och all kringutrustning
till motorn är monterad, variatorerna linjerade och allt annat för att
skotern ska vara körbar är fixat.
Bild

Så det var bara att lyfta ut skotern! Kunde inte köra ut den av två
anledningar, för det första bör jag inte starta skotern i lagret jag håller
på i då ventilationen drar runt lukten i hela lokalen. Sen så har jag glömt
ta med någon variatorrem från garaget...

Bild

View My Video

UPDATE 11/11-2010

Nu är dynan klar förrutom några häftklammer till i bak-kant. Ja, den ska
ju självklart skruvas fast också. Tycker den blev bra, bättre kan jag inte
göra med den lilla symaskin jag använder. Några bilder:

Bild
Bild
Bild

Tycker dock att den ser lite rundare ut på bilderna än i verkligheten.
Ska försöka ta nån bild när det är ljust ute nån gång.

Har även pysslat med lyset, lite smålir kvar innan den är klar. Kommer
använda ledslingorna som jag hade i mitt förra lyse. Tror det kommer
bli bra. Kommer däremot monteras längre ut än vad den är på bilderna.

Bild
Bild

Det var allt för denna gång.

UPDATE 13/11-2010

Har idag skruvat fast dynan, monterat baklyset och pysslat med fotstegen.
Bilderna tog jag innan jag färdigställde och skruvade fast dynan så det
syns lite veck i rumpan på den...

Bild

Bild

Bild

UPDATE 21/11-2010

Gjorde färdigt baklyset och dragkroksfästet idag. Var en del jobb med
kabeldragningen men det blev bra till slut.

Bild

Och så blev kabeldragningen.
Bild

Dragkroken gjorde jag om lite så att den snabbt går att ta lös...

UPDATE 10/12-2010

Var till jobbet och fotade lite för en gångs skull. Monterade även burkremmen
jag tillverkade under lunchen idag.

Lite kvar på kablaget men i övrigt klart...
Bild

Rätt stänkskärm har hittat till rätt plats! :)
Bild

Körställningen passar mig som handen i handsken! Styret var perfekt! :)
Bild

UPDATE 11/12-2010

Idag har det blivit lite svetsning. Paniklagade avgasröret någon vår och det
blev väl inte jättebra. Numera håller den helt tätt och kommer inte nötas
sönder igen. Nya konan är 3mm tjock.

Före och efterbild.
Bild
Bild

UPDATE 5/1-2011

Första updaten för i år! Och kanske den sista! :huh:
Nej, än finns det kvar saker och göra, men nu är allt "stort" för säsongen
klart. Cudney V-kittet är monterat. Det kommer jag rekommendera åt alla!
Vilken skillnad! Att jag bytte bussningarna gjorde nog också en del, men i så
mycket.

Boyesenkorgarna monterade jag idag. Renare gång, men ingen överdriven
skillnad. Krägningshämmaren sa upp sig från sin tjänst idag, och den kommer
nog aldrig tillbaka igen. Den blev faktist lite lättare att kasta runt när det
är halvhårt. I nuläget kommer jag inte göra framvagnen smalare, som tänkt.
Jag måste få lite fler mil på den först.

Körde förresten i ca. 20 minuter i kväll! Måste säga att den aldrig har gått så
här bra! Det är t.o.m första gången jag kört med den ordentligt sen förlägningen.
Efter led är största skillnaden att den är lite mer städad, man kan gasa på
mer över guppen utan att skidorna pekar mot skyn. I lössnön så tar den
sig fram bra mycket bättre, och det går faktist att halvsmyga fram. Inte
bara köra full gas som tidigare!

Dyrgripar!
Bild

Vad jag ska göra här näst är att montera grepplister baktill på ena fotsteget,
det andra är klart. Måste byta både glödlamporna fram då Osrams
nightbreaker-lampor bara var skräp. Helljustråden på en lampa är hel
ännu, de tre övriga är av. Ramperna måste jag "klicka" om då den varvar
för lite.

En liten film...

Senast redigerad av RannerKing den 27 februari 2011, 20:03, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del II 5/1-2011

Inlägg av RannerKing »

Liten körrapport:

Skotern går som på kulor och krut! Jäkla kul att allt jobb och alla slantar har
gett resultat! Variatorkittet gjorde riktigt stor skillnad! Ett måste på denna
skotermodell! Efter led accar den på riktigt bra och i lössnön visas den största
skillnaden, inte trodde jag att 20cm mer matta mot marken skulle göra sån
skillnad! Om man skulle prata om "smidighet" så är den många gånger bättre nu!
Mest genom att det är mycket smidigare att inte köra fast, än att stå och gräva
efter dom där förbannade kortbandarna! Måste hitta nån som kan filma så jag
får ladda upp ett klipp. Körställningen är perfekt och fotstegen samlar ingen som
helst snö som skulle göra det halt. Jag är helnöjd!

Det som måste göras är att ställa in förgasarna bättre...

Aluminiumplåt är beställt så till sommaren blir det att bocka till en ny tunnel...

En liten skiss på det:

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKings Enduro-700 136" (2001) Del II 5/1-2011

Inlägg av RannerKing »

Efter en första riktig provtur på ca. 12 mil så kan jag konstatera några saker...

Skotern får väldans mycket bränsle. Porta utblås eller bestycka för nuvarande motorförhållande, får tiden utvisa.

Skotern är förbannat bred! Det hjälpte att ta bort krägningshämmaren, när man ska svänga. Är skoter bredare
än avståndet mellan två träd så hjälper det ändå inte!

345x38cm/ 44mm är inte tillräckligt. Funderar på en 345x38/ 51mm.

Jag ska dreva ner skotern ännu mer. Cudney-kittet gör ett jäkla bra jobb, så skotern är vass som fan men ändå
riktigt snabb. Har nu 22kuggs övre drev. Funderar på att köpa ett 20 kuggs och testa med det.

Normalt slitage: Främre boggiedämparen har nog gett upp helt och hållet! Den måste renoveras, i samma veva
tar jag bakre boggiedämparen. Tips på en billig dämparrenoverare mottages gärna. Min ÅF ville ha 1000:-/ dämpare!

Än har jag inte monterat distansen för flytande sekundär, den har däremot inte visat minsta slitage på remmen
så linjeringen är nog OK. Distansen kommer nog hjälpa remmen ytterligare.

Som slut på denna post kan jag säga att Polaris 2008-2011, Ski-doo 2007-2008 och Lynx 2009 har sämre genomsläpp av snö genom fotstegen än vad jag har...

Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: RannerKings Enduro-700 136" (2001) Del II Filmupdate 27/

Inlägg av Stoft »

Snygg tunnel som du har skissat på!
På filmen, varvar den inte lite lite då? Är inte det där riktiga "rytet" jag hade i min 700a??
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: RannerKings Enduro-700 136" (2001) Del II Filmupdate 27/

Inlägg av DW... »

Fasen också... Blir ruskigt sugen att tok-borra/såga mina fotsteg när man hör/ser att dina lirar så bra... har helt klart en del problem med isbildning, men vad annars att vänta med mina "micro-hål..". Tror inte jag orkar vänta till nästa säsong, blir nog att "härmas" redan nu... ;)
Kan laga det mesta, men inte mat...
Mossan
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 mars 2011, 16:13
Skoter: Lynx Enduro 400 2004

Re: RannerKings Enduro-700 136" (2001) Del II Filmupdate 27/

Inlägg av Mossan »

Grymt projekt! :Happy:
Kanske en dum fråga men varför har man avgasbandage på pipan/avgasröret?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-II

Inlägg av RannerKing »

Tackar! Kul med respons! :) Bara att härmas, DW...

Avgasbandage monterade jag för att få svalare motorrum, högre teperatur i pipan och pipan påverkas inte lika mycket av snö och vatten.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKings Enduro-700 136" (2001) Del II Filmupdate 27/

Inlägg av RannerKing »

Stoft skrev:Snygg tunnel som du har skissat på!
På filmen, varvar den inte lite lite då? Är inte det där riktiga "rytet" jag hade i min 700a??
Den varvar ca. 7800RPM där, men nu med 2cm skare hamnar jag ibland på 7400. Tror det beror mycket på att det blir alldeles för trångt i tunneln, men det blir ändring på det ;) Ska vikta av lite under tiden... Ska upp till 8000rpm i lössnö.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-II

Inlägg av RannerKing »

Nu börjar receptet för byggandet för sommaren 2011 bli klar...

Ny tunnel och fotsteg.
357x38- 51mm challengermatta.
Boggien flyttas bak för att matcha 357:an
8 kuggs no-slip drivhjul.
8cm smalare framvagn.
Renovera boggiedämparna.
Troligtvis ny dyna.
Kanske en Dynoport-pipa om den passar och ger effekt med originaldämparen.
Ska se över om man kan göra något åt vikten framför tanken.
Ska nog bromsa motorn också...

Fan att säsongen inte är över än! ;) :lol:
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
Skoter: Polaris Assault 800 -09
Ort: Kopparberg

Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-II

Inlägg av älvhöjdingen »

Verkar kunna bli en riktigt skoj maskin!! :D Blir kul å höra hur den blir med smalare framvagn då jag oxå funderat på att smalna av min lite, då den är så sjukt bred! :O
Skriv svar