RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

RannerKing skrev:Fixade till Rangerns dyna i helg. En stor reva var man sitter och en massa spruckna sömmar gjorde att den inte så så kul ut.

Börjat sprätta upp och så ser man revan...

Bild

Hade uppenbarligen glömt bort hur jävligt det var att sy överdraget till Enduron, men bara att fortsätta.

Bild

Som ny igen. Behövs bara några hundra klammer...

Bild

Så där, bara att montera och skruva dit ryggstödet så är det klart.

Bild

Bild

Mest bara min bror och min far som kört denna maskin faktiskt...
Men slutade med att farsan skulle åka till stugan och sätta upp nya talgbollar till fåglarna och där blev den stående ett par dygn. Han var tillbaka efter ett par dagar och då startade den i alla fal och han kunde köra hem och ställa undan maskinen.

Jag tog ur och isär motorn i maj 2014 och hittade en värmeskuren stake på PTO, beställde ny stake och tänkte att jag har gott om tid att lära mig vevaxeljobb samt utföra det under sommaren.... I mitten av december skickades vevaxeln orörd till Piteå motorslip som inte använde min nya stake utan bytte båda två och monterade nya lager innan den veven skulle vara i bra skick. Jag hann inte utföra mycket mer än paketeringsjobb på den axel.

Jag själv har inte lärt mig mycket annat att Piteå motorslip gjort ett bra jobb under julhelgen, på en sketen 503 axel.

Min tanke var som sådan: Köpa en begagnad motor för 5-8000 och inte veta vad man får eller börja om på nytt från grunden och veta vad jag har. Det senare valet har alltid fungerat för mig vad gäller driftlängd på maskinet så, så fick det bli.

Någon som är intresserad av att se en bildtråd med ihop montering av en 503:a inkl. variatorer, eller ska jag bara sätta upp en bild i slutet av jobbet med en Ranger med glödande lyse...?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av oskaar »

Jag ser gärna en liten bildtråd på monteringen! Blir perfekt eftersom jag hade tänkt totalrenovera våran Finandia GLX-85 till sommarn. För visst sitter det en 503a i den?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Off Topic...

Inlägg av 2stroke »

oskaar skrev:Sitter det en 503'a i GLX Finlandia ( 1985 ) ?
Ja det gör det.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Grundlig renovering av Rotax-503

Inlägg av 2stroke »

RannerKing skrev:Någon som är intresserad av att se en bildtråd med ihop montering av en Rotax-503'a ?
Alltid bra med tydliga steg för steg trådar med mycket detaljerade bilder.
Gör en egen tråd om den.
:tumme: :tumme:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)

Inlägg av RannerKing »

Köpte ny skoter i våras men fick tillbehören nu på hösten, så när snön började falla var det dags att börja montera elstart och extra kylare. Var djävligare än jag trodde, men allt på plats iaf. Manualerna lämnade en hel del att önska...

Första svängen för säsongen: 14/11. Nu får det bli vinter på riktigt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar