RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Blir en Del-III i serien...
Blir så mycket bilder och jag vil inte radera från föregånde tråd.
Update 30/11-11
Skotern som den står nu:
Sågade bort 45mm av vardera sida av framvagnen.
Måste gänga om stagen och armen snedkapade jag för att få större svetsyta och därmed en starkare fog.
Använde inte sågen som råkade hamna på bild...
Update 17/12-11
En liten lägesrapport bara för att visa att det inte står helt still.
Förrutom att jag bara har rivit skotern har jag punktat ihop samt gängat om stagen till framvagnen och provmonterat.
Kommer bli fint med nya bredden! Ska helsvetsas och lackas, sen är det klart.
Nu måste bara nya tunneln bockas...
Update 30/12-11
Sista updaten för detta år Var och fick lite gjort på skotern idag. Det blev lite missöden med nya tunneln. Fel storlek på plåten som beställdes gjorde att det inte blev som jag tänkt mig. Blev mycket mer jobb med att få ihop det men när allt är klart kommer hur som helst tunneln bli mycket stabilare än tidigare.
En bild som jämför nitarna jag använde sist jag byggde och de jag använder nu. Niten jag använder nu är 6,4mm tjock, stabilt! Får dock använda tryckluftsdriven nitpistol till allt istället, men överlag är det ändå lättare med en sådan. Där det är flera lager material har jag monterat M6 skruv med nordloc-brickor istället för nit. Risken är för stor att Alunitarna klipps av på sådana ställen.
Vänstra sidan under uppbyggnad, tunneln är för lång än men tunnelslutet kapar jag till när allt sitter på plats.
Förstärkning som ska sitta under bakre infästningen av trailingarmarna, lite nogrannare inpassat än de som satt tidigare.
Och så har vi högra sidan då...
Resterande får jag ta under nästa år, men nu är det krånligaste klart, resten ska bara vara att smälla dit... Om man har tur...
Update 13/1-12
Nu har man äntligen fått lite vettigt gjort igen. Fotstegen behöver ju lite grepp så där har MYCKET tid lagts, men resultatet blev, enligt mig, bra.
Började mäta ut och borrade ut lite hål med en 25mm hålsåg.
Borrade fler hål på 12mm som skulle bli greppet, sen såga bort överflödet och vika upp.
Blev då så här. Vänstra sidan blev lite oregelbunden som synes, men det påverkar inte greppet. Ser däremot lite trist ut.
Sen var det kantlisterna som skulle tillverkas. Började med 17mm rör som jag borrade hål i och drog sedan in M6x20mm stoppskruv från undersidan. Dessa punktades sen fast, också från undersidan. Detta tog också en del tid. Synd bara att jag inte gjorde detta på vinkeln längst bak också, men det går iof att gra sen också. Sanslöst stabilt bev det i alla fall!!
Började också fila till baken lite... Och så här står den nu.
Update 27/1-12
Buk och framvagn monterad. Så det var bara att sätta chassiet vågrätt och börja justera in camper och toe-out. Andra skidor med nya coromantstål blev det.
Innan första provtur, var bara att lugta kylsystemet först. Monterade även en 3" styrhöjare då fotstegen är högre upp nu= högre markfrigång.
Och så ett litet sidoprojekt. Packlåda som kommer passa perfekt i min dunkhållare
Update 29/1-12
Tog bort lite av plasten i nederkant på dynan för att den inte ska se så tjock och otymplig ut. Tycker det blev bättre.
Gjorde även ett fuel-rack där jag integrerade baklyset. Ska bara dit med en 10mm alu-rundstång mellan plåtarna i framkant.
Update 12/2-12
Har nu kopplat i baklyse och monterat stänkskärm och bakbågen. Bakbågen fick genomgånde M6 skruv i stället för nitad innifrån efter som ryggen inte tillät mig böja mig för mycket. Har även fixat lite med variatorerna och kör nu med helt tomma pinnar i Cudneykittet samt klickern på 3:an. Funker riktig bra nu, återstår bara att se om man måste klicka om skruvarna när det blir tyngre snö.
Det tråkiga för dagen var vid den sista provkörningen. Kom 100 meter från gården och fick då se röda skotrar med förare som bar orange hjälmar, slutade med att man blev 1500:- fattiger då dom ansåg att mit reg. nummer syntes lite väl dåligt bakom den svarta rutan. Annars var det trevlia poliser. Blir att dra skotern till Vittangi i helgen, där riskarar man inte böter i samma grad...
Blir så mycket bilder och jag vil inte radera från föregånde tråd.
Update 30/11-11
Skotern som den står nu:
Sågade bort 45mm av vardera sida av framvagnen.
Måste gänga om stagen och armen snedkapade jag för att få större svetsyta och därmed en starkare fog.
Använde inte sågen som råkade hamna på bild...
Update 17/12-11
En liten lägesrapport bara för att visa att det inte står helt still.
Förrutom att jag bara har rivit skotern har jag punktat ihop samt gängat om stagen till framvagnen och provmonterat.
Kommer bli fint med nya bredden! Ska helsvetsas och lackas, sen är det klart.
Nu måste bara nya tunneln bockas...
Update 30/12-11
Sista updaten för detta år Var och fick lite gjort på skotern idag. Det blev lite missöden med nya tunneln. Fel storlek på plåten som beställdes gjorde att det inte blev som jag tänkt mig. Blev mycket mer jobb med att få ihop det men när allt är klart kommer hur som helst tunneln bli mycket stabilare än tidigare.
En bild som jämför nitarna jag använde sist jag byggde och de jag använder nu. Niten jag använder nu är 6,4mm tjock, stabilt! Får dock använda tryckluftsdriven nitpistol till allt istället, men överlag är det ändå lättare med en sådan. Där det är flera lager material har jag monterat M6 skruv med nordloc-brickor istället för nit. Risken är för stor att Alunitarna klipps av på sådana ställen.
Vänstra sidan under uppbyggnad, tunneln är för lång än men tunnelslutet kapar jag till när allt sitter på plats.
Förstärkning som ska sitta under bakre infästningen av trailingarmarna, lite nogrannare inpassat än de som satt tidigare.
Och så har vi högra sidan då...
Resterande får jag ta under nästa år, men nu är det krånligaste klart, resten ska bara vara att smälla dit... Om man har tur...
Update 13/1-12
Nu har man äntligen fått lite vettigt gjort igen. Fotstegen behöver ju lite grepp så där har MYCKET tid lagts, men resultatet blev, enligt mig, bra.
Började mäta ut och borrade ut lite hål med en 25mm hålsåg.
Borrade fler hål på 12mm som skulle bli greppet, sen såga bort överflödet och vika upp.
Blev då så här. Vänstra sidan blev lite oregelbunden som synes, men det påverkar inte greppet. Ser däremot lite trist ut.
Sen var det kantlisterna som skulle tillverkas. Började med 17mm rör som jag borrade hål i och drog sedan in M6x20mm stoppskruv från undersidan. Dessa punktades sen fast, också från undersidan. Detta tog också en del tid. Synd bara att jag inte gjorde detta på vinkeln längst bak också, men det går iof att gra sen också. Sanslöst stabilt bev det i alla fall!!
Började också fila till baken lite... Och så här står den nu.
Update 27/1-12
Buk och framvagn monterad. Så det var bara att sätta chassiet vågrätt och börja justera in camper och toe-out. Andra skidor med nya coromantstål blev det.
Innan första provtur, var bara att lugta kylsystemet först. Monterade även en 3" styrhöjare då fotstegen är högre upp nu= högre markfrigång.
Och så ett litet sidoprojekt. Packlåda som kommer passa perfekt i min dunkhållare
Update 29/1-12
Tog bort lite av plasten i nederkant på dynan för att den inte ska se så tjock och otymplig ut. Tycker det blev bättre.
Gjorde även ett fuel-rack där jag integrerade baklyset. Ska bara dit med en 10mm alu-rundstång mellan plåtarna i framkant.
Update 12/2-12
Har nu kopplat i baklyse och monterat stänkskärm och bakbågen. Bakbågen fick genomgånde M6 skruv i stället för nitad innifrån efter som ryggen inte tillät mig böja mig för mycket. Har även fixat lite med variatorerna och kör nu med helt tomma pinnar i Cudneykittet samt klickern på 3:an. Funker riktig bra nu, återstår bara att se om man måste klicka om skruvarna när det blir tyngre snö.
Det tråkiga för dagen var vid den sista provkörningen. Kom 100 meter från gården och fick då se röda skotrar med förare som bar orange hjälmar, slutade med att man blev 1500:- fattiger då dom ansåg att mit reg. nummer syntes lite väl dåligt bakom den svarta rutan. Annars var det trevlia poliser. Blir att dra skotern till Vittangi i helgen, där riskarar man inte böter i samma grad...
Senast redigerad av RannerKing den 12 februari 2012, 18:38, redigerad totalt 8 gång.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- melmaq
- Crew Member
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 17 februari 2011, 15:41
- Skoter: Skidoo Renegade X 860
- Ort: Luleå, Hoting, Karbäcken
- Kontakt:
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
.. "vafan? vilken jävla såg" hann jag tänka..
hehe.. bra jobbat!
kommer du att svetsa ihop dem bara för sig, eller kommer du att sätta in en kort profil som bär också?
hehe.. bra jobbat!
kommer du att svetsa ihop dem bara för sig, eller kommer du att sätta in en kort profil som bär också?
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Svetsar ihop dom som dom är, kommer hålla i alla fall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- älvhöjdingen
- LynxTalk Member
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
- Skoter: Polaris Assault 800 -09
- Ort: Kopparberg
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Kommer du att göra nya trailarmar eller har du tänkt att det kommer gå med originalarmarna?
Har nämligen planer på att göra likadant jag, men funderar på om man blir tvungen till att svetsa om trailarmarna oxå?!
Fint annars!
Har nämligen planer på att göra likadant jag, men funderar på om man blir tvungen till att svetsa om trailarmarna oxå?!
Fint annars!
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Kommer använda original-armarna, men såklart måste ju även dom göras om.
Tackar
Tackar
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- älvhöjdingen
- LynxTalk Member
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
- Skoter: Polaris Assault 800 -09
- Ort: Kopparberg
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Liten update
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Nu är tunneln bockad, så snart blir det något av skotern igen!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Den ser lite strippad ut... Fast det ser ju mer ut än vad det är.
Skulle vara sönderstressad i huvudet om min såg ut sådär nu
-men det är ju bara för att min ska iväg om 3 dar...
Blir lite avis faktiskt, man saknar gamm-räven..
Skulle nog ha gjort en följetång av den som din pärla...
Kul projekt att följa, som alltid..
Skulle vara sönderstressad i huvudet om min såg ut sådär nu
-men det är ju bara för att min ska iväg om 3 dar...
Blir lite avis faktiskt, man saknar gamm-räven..
Skulle nog ha gjort en följetång av den som din pärla...
Kul projekt att följa, som alltid..
Kan laga det mesta, men inte mat...
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Enduro-700 136" ( 2001 ) Del-III
Ja, men snart börjar det vända! Tyvärr så blev inte allt som tänkt. Fel mått på plåten gjorde att det fick bli lite annorlunda, men det kommer fungera i alla fall.
Ska du sälja nyskotern eller vad !?
Ska du sälja nyskotern eller vad !?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias