mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Inlägg av mackE »

Ja i teorin så borde det ju vara bäst med skidan centrerad men hur mycket av dom negativa egenskaperna känner man egentligen i ytterlägena?
Är väl ganska standard nu för tiden att inte ha skidorna centrerade även på dom andra fabrikaten så om det skulle vara så negativt borde det inte heller vara lika vanligt förekommande?
Jag får nog testa alla tre varianter och känna vad jag gillar bäst :)
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Inlägg av Meanis »

mackE skrev:Ja i teorin så borde det ju vara bäst med skidan centrerad men hur mycket av dom negativa egenskaperna känner man egentligen i ytterlägena?
Är väl ganska standard nu för tiden att inte ha skidorna centrerade även på dom andra fabrikaten så om det skulle vara så negativt borde det inte heller vara lika vanligt förekommande?
Jag får nog testa alla tre varianter och känna vad jag gillar bäst :)
Kan hända, men jag känner då skillnad och en väldigt stor del "over there" centrerar sina skidor, finns olika dyra kit att köpa med keramik bussningar och liknande.
Det blir mer påtaglig när man kört ett tag med skotern och bussningarna börjar bli snednötta eller t.o.m går sönder dom nöts väldigt fort p.g.a snedbelastning och brist på smörjning.
edvin98
LynxTalk Member
Inlägg: 124
Blev medlem: 6 juli 2011, 11:46
Skoter: Rave 600 129" -09
Ort: Umeå

Re: mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Inlägg av edvin98 »

Läcker maskin!, har du gjort nå mer?:)
//Edvin
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Inlägg av mackE »

Då jag lyckats knäcka bägge skidgummin och behövde byta dom så passade jag på att centrera skidorna också för att se om jag märker någon skillnad.

Bild
Använde Polaris part # 5137847 som kostar 44 kr/st.

Bild
Nya skidgummin och centrerade skidor.

Bild
Måste även bjuda på en bild från Anders Wesslan Westlins Arctic Cat, han har tagit det här med att inte ha skidorna centrerade till det extrema. Vet inte hur många cm det är men det ser galet ut.
Han påstår dock att han inte märker av några negativa egenskaper av att köra så där.
edvin98
LynxTalk Member
Inlägg: 124
Blev medlem: 6 juli 2011, 11:46
Skoter: Rave 600 129" -09
Ort: Umeå

Re: mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Inlägg av edvin98 »

Det såg lite väl rangligt ut på Wesslans tycker jag nästan ;;
Jag hade dock inte mina SLP-skidor centrerade och jag tycker inte jag kände någon orolig stabilitet i det, Men det blir kul att höra vad du tycker!:)
//Edvin
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Ort: Örnsköldsvik

Re: mackE - BD 800 3700 ( 2014 ) Fixar lite...

Inlägg av mackE »

Efter en del leveransproblem så dök äntligen min "asker XM bumper" upp i veckan.

Bild
askers konstruktion har ett fäste på insidan som skruvas i nedre infästningen till A-armarna, vilket gör att man inte enbart lyfter skotern i plastbuken som man gör med originalbågen.
När jag bytte framvagn så passade jag på att byta till längre skruvar då original inte räcker till när man har Grip N Rip förstärkningen i framvagnen och askers fäste, var inte helt lätt att hitta fingängad M10 10.9 i rätt längd som hade någon form av rostskyddsbehandling.

Bild
Mer att lyfta i och skönare grepp för händerna, dessutom sitter bumpern helt stumt i skotern utan att svaja när man sliter i den.
Skriv svar