tobbeg - Lynx RE 600 E-Tec ( 2009 ) SÅLD NOV-17
- tobbeg_
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
- Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
- Ort: Falun
tobbeg - Lynx RE 600 E-Tec ( 2009 ) SÅLD NOV-17
Hallå där!
Kanske ska börja med att presentera mig lite
Tobbe heter jag, bor i Falun/Dalarna och är 29år.
Bor tillsammans med min sambo och hennes 2 barn samt min lilla hund Bamse (jackrussel på 4år) i en lgh i stan.
Jobbar som bilmeck/tekniker på VAG (bilmetro här i stan).
Motorintresse har jag haft sedan jag fick moppe, det utvecklades med åren och nu jobbar
jag tillochmed med det haha
Köpte min första skoter för 2år sedan, då jag prioriterat bilarna i första hand tidigare.
Nu hade jag sparat ihop en skaplig slant och köpte mig min första skoter i december 2011.
En Skidoo MXZ 800 -01a med ca800 mil på mätaren, pedantskött!
Var toknöjd med den skotern, behövde inte mecka med något utan bara köra.
Drog mkt bensin och saknade back vilket är rätt skönt att ha i många tillfällen!
Körde ca35mil den vintern då de blev lite halvtaskig vinter och jag prioriterade iskörning med min dåvarande Audi 90 quattro -85a mestadels Sjukt kul..
Våren, sommaren kom och jag hade börjat spara mer pengar, nyare skoter var i sikte!
Hösten kom och jag sålde min 800a för 2k mer än jag köpte den för
Sen letade jag, o letade och till sist fann jag den.
En Lynx RE 600 e-tec -09a med ca530mil på mätaren. Låg ute för 70k!
Prutade ner till 65k då lite små fix behövdes!
Bukskydd, Handskydd, SLP skidor och låg ruta, annars rätt standard!
Ganska nyss hemkommen... det kantades utav div små problem.
Bromslyse funka ej, lyste konstant. Bytte givaren, check!
Tankmätare funka ej, bytte säkringen till en 0.5a. Funkade bättre, check!
Sen började motorlampan lysa, indikerade på rave ventilerna = kärv.
Tog isär, gjorde rent och monterade ihop. Funka en stund sen lika igen.
Tog isär igen och kollade, hitta inge fel. Provkörde = samma fel fortfarande.
Lämna in och de konstaterades att membranen var slut. Bytte dom och sen funka den kanon!
Sjukt kul första vinter och blev väl ca 75mil körda åtminstone..
Bytte tändstift, nytt bränslefilter och fixade lite oljeläck ifrån oljebehållaren med.
Smorde upp boggien och kolla över lite allt möjligt!
Fixade mig en uppkörningsramp till släpet med:
Hann även med o ramla o slå mig några ggr
Pajja knät efter att ha sopat in de rätt in i sidan på fotsteget = sjukan och kryckor 1 vecka.
Tur att inga ledband eller såvidare gick åt skogen!
Tills denna säsong letar jag knäskydd, något tips??
MKT text blev de, men gillar när man presenterar sig lite
Imorn tänkte jag lägga upp vad jag pysslat med under hösten på skotern.
Den har blivit en hel del ompysslad och ser inte längre ut som på bilderna ovan iaf
Lite renoveringar här o var, nytt utseende m.m. är på G...
Hoppas ngn tycker de är roligt och orkar läsa allt
Godnatt för tillfället.. I´ll be back!!
Kanske ska börja med att presentera mig lite
Tobbe heter jag, bor i Falun/Dalarna och är 29år.
Bor tillsammans med min sambo och hennes 2 barn samt min lilla hund Bamse (jackrussel på 4år) i en lgh i stan.
Jobbar som bilmeck/tekniker på VAG (bilmetro här i stan).
Motorintresse har jag haft sedan jag fick moppe, det utvecklades med åren och nu jobbar
jag tillochmed med det haha
Köpte min första skoter för 2år sedan, då jag prioriterat bilarna i första hand tidigare.
Nu hade jag sparat ihop en skaplig slant och köpte mig min första skoter i december 2011.
En Skidoo MXZ 800 -01a med ca800 mil på mätaren, pedantskött!
Var toknöjd med den skotern, behövde inte mecka med något utan bara köra.
Drog mkt bensin och saknade back vilket är rätt skönt att ha i många tillfällen!
Körde ca35mil den vintern då de blev lite halvtaskig vinter och jag prioriterade iskörning med min dåvarande Audi 90 quattro -85a mestadels Sjukt kul..
Våren, sommaren kom och jag hade börjat spara mer pengar, nyare skoter var i sikte!
Hösten kom och jag sålde min 800a för 2k mer än jag köpte den för
Sen letade jag, o letade och till sist fann jag den.
En Lynx RE 600 e-tec -09a med ca530mil på mätaren. Låg ute för 70k!
Prutade ner till 65k då lite små fix behövdes!
Bukskydd, Handskydd, SLP skidor och låg ruta, annars rätt standard!
Ganska nyss hemkommen... det kantades utav div små problem.
Bromslyse funka ej, lyste konstant. Bytte givaren, check!
Tankmätare funka ej, bytte säkringen till en 0.5a. Funkade bättre, check!
Sen började motorlampan lysa, indikerade på rave ventilerna = kärv.
Tog isär, gjorde rent och monterade ihop. Funka en stund sen lika igen.
Tog isär igen och kollade, hitta inge fel. Provkörde = samma fel fortfarande.
Lämna in och de konstaterades att membranen var slut. Bytte dom och sen funka den kanon!
Sjukt kul första vinter och blev väl ca 75mil körda åtminstone..
Bytte tändstift, nytt bränslefilter och fixade lite oljeläck ifrån oljebehållaren med.
Smorde upp boggien och kolla över lite allt möjligt!
Fixade mig en uppkörningsramp till släpet med:
Hann även med o ramla o slå mig några ggr
Pajja knät efter att ha sopat in de rätt in i sidan på fotsteget = sjukan och kryckor 1 vecka.
Tur att inga ledband eller såvidare gick åt skogen!
Tills denna säsong letar jag knäskydd, något tips??
MKT text blev de, men gillar när man presenterar sig lite
Imorn tänkte jag lägga upp vad jag pysslat med under hösten på skotern.
Den har blivit en hel del ompysslad och ser inte längre ut som på bilderna ovan iaf
Lite renoveringar här o var, nytt utseende m.m. är på G...
Hoppas ngn tycker de är roligt och orkar läsa allt
Godnatt för tillfället.. I´ll be back!!
Senast redigerad av tobbeg_ den 3 december 2017, 21:38, redigerad totalt 4 gång.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: tobbeg´s_ Lynx RE 600 E-tec -09 (förfinar lite)
Kul med presentation !
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- tobbeg_
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
- Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
- Ort: Falun
Re: tobbeg´s_ Lynx RE 600 E-tec -09 (förfinar lite)
tackar2stroke skrev: Kul med presentation !
Kul att ngn gillade de iaf
[NU KOMMER EN STOR UPPDATERING ]
Skitig rave ventil:
rengjorda:
Bus ute i svartnäs med polaren:
Härlig dag i furudal:
Påbörjad nerskruvning i Oktober 2013 (inför säsongen 2013/2014):
Ordning o reda
Delar som ska blästras&pulverlackas samt renoveras
Nya lager till alla boggiehjulen har de blivit, dock bara 4st på bild utav dom totalt 13..
Nya lagren till resten av boggiehjulen, 21kuggs övre drev (blir nerdrevad 2kugg) + dynamoe joe variator kitt
Sådär, blästrat först och sedan pulverlackat
De tar sig..
Mer godis Nya bussningar till a-armarna, billet fräst starthandtag och betterboards.
Direkt från blingfactory...
Lika bra o rengöra lite med, före vs efter:
mmmmm så fint mot de gamla rostiga vita fjädrarna..
lite puts igen, före vs efter:
Resten av boggiehjul nerploackade för att få nya lager
Senast redigerad av tobbeg_ den 13 december 2013, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
- tobbeg_
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
- Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
- Ort: Falun
Re: tobbeg´s_ Lynx RE 600 E-tec -09 (förfinar lite)
Viss skillnad
Framvagn påväg ihop
Nuså, de tar sig.. nya sidokåporna testade med! Blir grymt med svart/rött..
Boggien ihopsatt då...
Betterboardsen påbörjat inpassning
Passar skapligt efter lite kapande/slipande för att få så tight passning som möjligt och
få de så långt fram som möjligt.
Ev. ska ja få fram dom lite till = slipa ur mera hehe!
Nere på rullbockarna för första gången på 2 månader typ
Kvar att göra nu är att passa in betterboardsen, borra hål och kapa ur nuvarande fotstegen med.
Sen ska betterboardsen lämnas på pulverlack, dynan ska sys om och bli helsvart istället för röd/svart, ska testa o köra lite och sedan efterdra alla bultar i framvagn (när de är gjort ska bukskyddet monteras igen), sen justera in dämparna efter renovering efter mitt körsätt/vikt.
Variator kittet kommer nog i i samma veva som bukskyddet monteras då jag vill testa skotern med drevningen först..
Tror ni detta funkar eller bör jag skaffa kortare kedja?
Och isåfall hur mkt ska bulten till övre drevet dras och självklart ska de användas loctite (såg ut att vara grön loctite nu?!)
Framvagn påväg ihop
Nuså, de tar sig.. nya sidokåporna testade med! Blir grymt med svart/rött..
Boggien ihopsatt då...
Betterboardsen påbörjat inpassning
Passar skapligt efter lite kapande/slipande för att få så tight passning som möjligt och
få de så långt fram som möjligt.
Ev. ska ja få fram dom lite till = slipa ur mera hehe!
Nere på rullbockarna för första gången på 2 månader typ
Kvar att göra nu är att passa in betterboardsen, borra hål och kapa ur nuvarande fotstegen med.
Sen ska betterboardsen lämnas på pulverlack, dynan ska sys om och bli helsvart istället för röd/svart, ska testa o köra lite och sedan efterdra alla bultar i framvagn (när de är gjort ska bukskyddet monteras igen), sen justera in dämparna efter renovering efter mitt körsätt/vikt.
Variator kittet kommer nog i i samma veva som bukskyddet monteras då jag vill testa skotern med drevningen först..
Tror ni detta funkar eller bör jag skaffa kortare kedja?
Och isåfall hur mkt ska bulten till övre drevet dras och självklart ska de användas loctite (såg ut att vara grön loctite nu?!)
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Hmmmmm.....tobbeg_ skrev:Resten av boggiehjul nerploackade för att få nya lager
Bilen under skynket tycker jag mig känna igen ifrån GTI-klubben
VW Golf-I med Turbo.
Eller är jag helt ute å cyklar ?
Vilken firma har gjort pulverlacken ?
Adress ?
Pris ?
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- tobbeg_
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
- Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
- Ort: Falun
Re:
Haha ja nog stämmer det alltid!2stroke skrev: Hmmmmm.....
Bilen under skynket tycker jag mig känna igen ifrån GTI-klubben
VW Golf-I med Turbo.
Eller är jag helt ute å cyklar ?
Vilken firma har gjort pulverlacken ?
Adress ?
Pris ?
Jag har hängt på GTI-klubben i 13år typ,
bilen i fråga är min första bil (Golf mk1 turbo -75)
mer info: http://www.garaget.org/golf666
Det är Dala Industri Lack AB som gjort pulverlacken!
Ligger i Borlänge på Åselby industri område.
Jag gav 800:- för pulverlacken och 1000:- på ett annat ställe för att pulverlacka..
Nej nu ska jag iväg på julfest med jobbet, skål på er alla
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: tobbeg´s_ Lynx RE 600 E-tec -09 (förfinar lite)
Trevligt med presentation och mycket bilder. Kul projekt!
Kedjan ser lite väl lång ut byt. Moment har du här: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2348
Men jag tror du kan gott köra med 23/45 i och med v-kittet.
Kedjan ser lite väl lång ut byt. Moment har du här: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2348
Men jag tror du kan gott köra med 23/45 i och med v-kittet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- tobbeg_
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
- Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
- Ort: Falun
Re: tobbeg´s_ Lynx RE 600 E-tec -09 (förfinar lite)
Vad bra att ni tycker detRannerKing skrev:Trevligt med presentation och mycket bilder. Kul projekt!
Kedjan ser lite väl lång ut byt. Moment har du här: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2348
Men jag tror du kan gott köra med 23/45 i och med v-kittet.
Ja de blir en kortare modell på kedja, bara jag hittar någon ?
Har letat men bara hittat kortare kedjor på typ 72 länkar osv..
Något tips på var man ska köpa en 102 länkars?
Tack för momentet!
Ja 23/45 funkar säkert de med, men nu har jag ju redan rivit och kedjan är väl aldrig dumt att byta innan de rasar
Nåväl, här kommer en uppdatering:
[UPDATE]
Sen senaste uppdateringen har jag kapat, slipat och kapat lite till.
Fotstegen är nu ett minne blott Inte hela men flera delar av dom.
Började att märka upp ungefär var ja skulle kapa ur, sen kapade jag av betterboardsen ngt.
Lite på längden, på bredden, passande in dom lite mer mot mitt fotsteg då de är
universal betterboards från blingfactory.
Har även monterat mitt starthandtag från blingfactory, billet fräst!
Borrade även ur nitarna till kantlisten längs fotstegen då ja ville pulverlacka även listen.
Polaren blästrade allt nu ikväll och imorgon onsdag lämnar jag betterboards, kantlisten och även fotholkarna. Blir svart lika som framvagnen...
- tobbeg_
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
- Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
- Ort: Falun
Re: tobbeg - Lynx RE 600 E-Tec ( 2009 ) Förfinar lite...
[UPDATE]
Var ut i Lördags och pysslade lite.
Slipade ur/rent där jag kapat ur i fotstegen, jämnade till kanten lite.
Sen maskerade jag upp och lackade svart den del som kommer vara under nya fotstegsförstärkningen.
Några små delar var jag tvungen att spara pga förstärkningar som sitter popnitade så de kommer ju synas genom fotstegen och då vara alu färgat. Inte så snyggt!
Monterade sista boggiehjulet, då jag var tvungen att vänta pga hållaren till
boggiehjulet var spräckt/trasig fick den nya delen i fredags:
Sen handlade jag nya handtag i fredags som jag monterade.
Nya snopro handtag, liknande originalet. Min gamla var riktigt dåliga, knappt mönster kvar!
Fick även tag i vinyl/skinn imitation till sadeln. Skulle tåla ner till -55 grader och var använt till flera
skoter sadlar med lyckat resultat. Fick betala 104:- för en 70x144cm bit..
Så nu ska mamma få lite jobb med att sy! Kollat runt lite och de flesta ville ha runt 1000:- + frakt
för att sy om en dyna..
Sen gjorde jag rent kedjehuset och kedjan och drev, såklart var våran momentnyckel paj
så kunde inte fortsätta att dra fast övre drevet och spänna upp kedjan.
Väntar in lite cash så ska jag beställa en kortare kedja direkt så ja kan montera nerdrevningen med
Just nu väntar jag bara på att grejerna från pulverlacken ska komma så man får montera fotstegen
De sista delarna blästrade och redo för pulverlack:
Var ut i Lördags och pysslade lite.
Slipade ur/rent där jag kapat ur i fotstegen, jämnade till kanten lite.
Sen maskerade jag upp och lackade svart den del som kommer vara under nya fotstegsförstärkningen.
Några små delar var jag tvungen att spara pga förstärkningar som sitter popnitade så de kommer ju synas genom fotstegen och då vara alu färgat. Inte så snyggt!
Monterade sista boggiehjulet, då jag var tvungen att vänta pga hållaren till
boggiehjulet var spräckt/trasig fick den nya delen i fredags:
Sen handlade jag nya handtag i fredags som jag monterade.
Nya snopro handtag, liknande originalet. Min gamla var riktigt dåliga, knappt mönster kvar!
Fick även tag i vinyl/skinn imitation till sadeln. Skulle tåla ner till -55 grader och var använt till flera
skoter sadlar med lyckat resultat. Fick betala 104:- för en 70x144cm bit..
Så nu ska mamma få lite jobb med att sy! Kollat runt lite och de flesta ville ha runt 1000:- + frakt
för att sy om en dyna..
Sen gjorde jag rent kedjehuset och kedjan och drev, såklart var våran momentnyckel paj
så kunde inte fortsätta att dra fast övre drevet och spänna upp kedjan.
Väntar in lite cash så ska jag beställa en kortare kedja direkt så ja kan montera nerdrevningen med
Just nu väntar jag bara på att grejerna från pulverlacken ska komma så man får montera fotstegen
De sista delarna blästrade och redo för pulverlack:
Senast redigerad av tobbeg_ den 21 december 2013, 20:42, redigerad totalt 2 gång.
- tobbeg_
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
- Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
- Ort: Falun
Re: tobbeg - Lynx RE 600 E-Tec ( 2009 ) Förfinar lite...
Sådär, hämtade sista grejerna från pulverlacken idag!
Såklart har de tappat bort ett utav fästena till styrhöjjaren :(
Ska ringa o kolla med dom imorrn, såg bara att ett utav de låg i kartongen när jag hämtade
och tänkte väl att de andra skulle ligga under ngt.
Vilket de inte gjorde :(
Så imorrn blir det jaga fästet hos pulverlackeraren eller åka till BRP återförsäljaren
Och slanta upp för ett nytt!!
Såklart har de tappat bort ett utav fästena till styrhöjjaren :(
Ska ringa o kolla med dom imorrn, såg bara att ett utav de låg i kartongen när jag hämtade
och tänkte väl att de andra skulle ligga under ngt.
Vilket de inte gjorde :(
Så imorrn blir det jaga fästet hos pulverlackeraren eller åka till BRP återförsäljaren
Och slanta upp för ett nytt!!