simon - BD 3900

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

simon - BD 3900

Inlägg av simon »

Jajja, att kalla detta projekt kanske är att ta i, och särskillt duktig på att fota har jag inte varit heller men några bilder på vad jag gjort har jag tagit.

Vad jag pysslar är alltså att stöka i ordning min nya Boondocker 3900.

1: Jag gillar inte den tillbakaflyttade styrstången, trivdes bra på Freeriden som har framflyttad stång. Så vad gör man....
Riven_2.jpg
Hursomhelst så går det bra att flytta fram stången, men det är en del skruvning. Inga delar behöver bytas dock förutom "skumgummibiten" som tätar runt styrstången.

2: Ja när jag ändå var och rev i framdelen så åkte det dit en S36 framvagn och ett par kortade RS framdämpare.
A_arm_1.jpg
Framvagn.jpg
Fortsättning följer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av simon den 24 november 2012, 01:01, redigerad totalt 1 gånger.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

Ja, när nu framvagnen stökats till så kan ju inte boggin lämnas orörd.
Boggi_1.jpg
Sen så blev det att knappsanera styret lite. Jag HATAR att ha en massa onödiga, och i stoppknappens fall, livsfarliga prylar på styret. Har inte kommit ihåg att beställa någon återfjädrande stoppknapp men sålänge kanske den kan sitta här utan att man kommer åt den i tid och otid.
Knappar_1.jpg
En sak jag fick lära mej när jag hade Freeriden är att om man kör på något så man bröstar styret ordentligt så styrhöjaren viker fram sej så klipper man av hela kabelhärvan som går till styret mellan styrhöjaren och styrstången. Så numeera så drar jag om elen direkt så härvan kommer ut ur höjaren "ett snäpp upp" på höjaren. Skyddsspiralen har jag slängt dit men jag har inte riktigt bestämt mej om den kommer få vara kvar....
Kabeldragning.jpg
Mera kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

När man kör med klåpare så får man ringa ambulansen med jämna mellanrum, då är det bra att veta exakt vart man är :lol:

Nämen allvarligt så GPS är en sak jag inte vill vara utan längre nu när man provat.
Gick bra att montera fästet för min Zumo 550 på detta sätt. (hade liknande på Freeriden men lyckades montera med mindre åverkan/håltagning på denna)
GPS_fäste 2.jpg
Monterar man eluttaget där BRP tycker att man ska så tappar man krämen direkt man släpper ner motorn på tomgång,
och då vill då i alla fall min GPS slå av.
Lösningen ar att koppla in sej där det finns ständig + så länge motorn är igång.
GPS_ström_2.jpg
Denna ledning används för att ladda batteriet om någon av helt obegripliga anledningar monterat elstart.
Lämnar konstant ~14 Volt (gjorde i alla fall det på min tidigare FreeRide)

Har även drevat om pjäsen, är inte övertygad om det kloka i att dreva en skoter med variatorer som tappar greppet om remmen mer och mer ju närmare den kommer fullt utväxlad 19/49.
Så jag har gått på samma drevning jag körde på Freeriden 21/45.
Ids inte lägga in en bild på några lösa drev.... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

Jahapp, sopar väl in ett par bilder till innan jag besöker John Blund.

Har även snidat ihop ett lastrack.
Har ritat och laserskurit ut gavlar i 3mm stål och använt tunnväggiga hydraulrör för att bygga detta.
Blästrade den och skickade iväg den på svartkromatering.
Tycker resultatet blev helt OK
Lastrack_2.jpg
Det är fäst i tunneln med vanliga gummiklammer och rostfria skruvar.
Hade ett liknande lastrack på Freeriden i två år och det funkade bra där.
Lastrack_uppifrån.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hemmo
LynxTalk Member
Inlägg: 36
Blev medlem: 9 oktober 2012, 13:28
Skoter: cobra enduro 1993
Ort: oulu
Kontakt:

Re: "Trenian"

Inlägg av Hemmo »

:tumme: Nice project !
Definitely need to follow how the 39" front is working in deep snow !
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

Konstruerade och byggde ett variatortornsstag när jag köpte Freeriden för två år sen.
Tillverkade några stycken och har ett par kvar så naturligtvis var jag tvungen att sätta dit ett =)
Stag_1.jpg
Var lite orolig för att det inte skulle rymmas bakom det nya variatorskyddet men det gick hur bra som helst.
Stag_2.jpg
Nu är maskinen mer eller mindre klar förutom variatorfix men det får nog vänta tills vi får lite snö.
Har en baseline från Freeriden men maskiner går ju olika och förhoppningsvis ska ju inte denna gå sämre =)
Kommer nog däremot att åka på att modifiera variatorskyddet/"fläktkåpan"
något om/när jag monterar Team Tied kitet som ligger i bodan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: "Trenian"

Inlägg av RannerKing »

:tumme: Trevliga uppdateringar!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
renegadeetec
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 februari 2011, 23:26
Skoter: lynx 49 600 ace

Re: "Trenian"

Inlägg av renegadeetec »

Hej om du vill göra om stoppknappen till återfjädrande så finns en beskrivning med bilder på Dootalk forumet under denna länk http://www.dootalk.com/forums/topic/248 ... ification/
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: "Trenian"

Inlägg av RannerKing »

Dra ett smalt buntband nedanför själva knappen, klipp av överflödet= KLART :)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: "Trenian"

Inlägg av simon »

renegadeetec skrev:Hej om du vill göra om stoppknappen till återfjädrande så finns en beskrivning med bilder på Dootalk forumet under denna länk http://www.dootalk.com/forums/topic/248 ... ification/
Jo jag har sett den där, vore ju en utväg.
Tror dock att knappen är rätt OK där den är nu, kommer jag åt den med knät nu så är det ändå på väg att gå åt fanders.
Ska nog ändå hålla upp ögonen efter en bra knapp.
Får väl i värsta fall nalla startknappen från min KTM =)

Vill inte buntbanda den, man behöver trots allt en stoppknapp för att inte nöta upp nödstoppspluppen.
Skriv svar