oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
- oskaar
- LynxTalk Member
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
- Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
- Ort: Umeå
oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
Enduro-600H.O. ( 2004 )
Tänkte lägga upp lite bilder på dynan som jag håller på att göra för att få lite skönare körställning då jag tycker att det blir oskönt när man både vill stå och sitta skönt.
Får väl se hur det blir, gör det mest på skojj
Kommer även bli ett variatorkit och ny matta om pengarna räcker.
Total renovering av motorn är redan klart
Lägger upp bilderna på dynan först sen kommer lite blandade bilder
2012.09.22
Här är en snabb skiss som jag gjorde, blir inte exakt så men nått liknande:
Har gjort ramen men svetsning fattas.
Kommer sen att bli en glasfiberbotten på ramen samt på tanken:
2012.09.26
Nu är hela ramen klar!
Som ni ser så kommer dynan sitta fast där fram på samma sätt som originaldynan
Ramen blir samma färg som tunneln så den inte ska synas lika mycket.
2012.09.30
Testade först att forma med plastic padding glasfiberspackel
Men spacklet var tjockt och svårt att jobba med så tog och testade båtplast istället.
Betydligt lättare att jobba med då det är flytande.
Slänger väll upp lite bilder då jag hunnit med några saker.
Dynan börjar likna nått men jag måste såga och skära lite till innan jag fått till den rätta formen.
Vilken skillnad de kommer bli! Sitter ju som en kung
Gjorde en glasfiberplatta som jag sedan borrade hål i och la över tanklocket, sen så plastade jag ihop den i det andra så att dynan inte ska kunna glida åt höger/vänster.
Borde bli stadigt tycker jag.
Här kommer lite mer bilder
Köpte en 3cm tjock skumplastmatta från mekonomen till stoppning
Kanske måste ta ner lite på frigoliten så jag får plats med ett till lager av det svarta skumplasten för den är ganska hård just nu.
´
Men nu börjar det svåra.. att få till sidorna snygga
6mmBultar för att fästa dynan i ramen
Skumplastmattorna limmas
Det mjukare lagret på
En bild på hur den ser ut just nu, börjar ju likna en dyna nu men fick slut på material så nästa gång jag uppdaterar så ska nog dynan vara helt klar och kanske har jag hunnit köpa vinyl också
Bakänden finslipad
Testöverdrag
Ett sista lager mjukt skumgummi limmat på för att få bort alla ojämnheter.
Här är resultatet!
Distans för att få sek-variatorn "flytande" 7mm flyt
Plåt till bromsljuset
Skyddsplåt för avgasröret
Har också hunnit med att rengöra förgasarna och bränslepumpen.
Gjorde en förstärkningsplåt på ena aluprofilen till lyftbågen för att hålet hade spruckit upp.
Dom borde ha gjort dom lite stadigare tycker jag..
Satte på meshtyg i hålet över variatorerna, men tänkte att de skulle samlas massa snö där eftersom de blir som en grop så jag formade gallret efter hålet i huven.
Nu borde snön bara blåsa över.
Motorn på plats, ÄNTLIGEN!! Men då jag startade så började de rinna kylarvätska ur överflödslangen, antar att det är för de är luft i systemet.
Är det bara att låta den gå tills allt runnit till sig?, Någon som har nå tips?
Har också monterat nya fjädrar , helix och justerbara viktpinnar.
Tänkte lägga upp lite bilder på dynan som jag håller på att göra för att få lite skönare körställning då jag tycker att det blir oskönt när man både vill stå och sitta skönt.
Får väl se hur det blir, gör det mest på skojj
Kommer även bli ett variatorkit och ny matta om pengarna räcker.
Total renovering av motorn är redan klart
Lägger upp bilderna på dynan först sen kommer lite blandade bilder
2012.09.22
Här är en snabb skiss som jag gjorde, blir inte exakt så men nått liknande:
Har gjort ramen men svetsning fattas.
Kommer sen att bli en glasfiberbotten på ramen samt på tanken:
2012.09.26
Nu är hela ramen klar!
Som ni ser så kommer dynan sitta fast där fram på samma sätt som originaldynan
Ramen blir samma färg som tunneln så den inte ska synas lika mycket.
2012.09.30
Testade först att forma med plastic padding glasfiberspackel
Men spacklet var tjockt och svårt att jobba med så tog och testade båtplast istället.
Betydligt lättare att jobba med då det är flytande.
Slänger väll upp lite bilder då jag hunnit med några saker.
Dynan börjar likna nått men jag måste såga och skära lite till innan jag fått till den rätta formen.
Vilken skillnad de kommer bli! Sitter ju som en kung
Gjorde en glasfiberplatta som jag sedan borrade hål i och la över tanklocket, sen så plastade jag ihop den i det andra så att dynan inte ska kunna glida åt höger/vänster.
Borde bli stadigt tycker jag.
Här kommer lite mer bilder
Köpte en 3cm tjock skumplastmatta från mekonomen till stoppning
Kanske måste ta ner lite på frigoliten så jag får plats med ett till lager av det svarta skumplasten för den är ganska hård just nu.
´
Men nu börjar det svåra.. att få till sidorna snygga
6mmBultar för att fästa dynan i ramen
Skumplastmattorna limmas
Det mjukare lagret på
En bild på hur den ser ut just nu, börjar ju likna en dyna nu men fick slut på material så nästa gång jag uppdaterar så ska nog dynan vara helt klar och kanske har jag hunnit köpa vinyl också
Bakänden finslipad
Testöverdrag
Ett sista lager mjukt skumgummi limmat på för att få bort alla ojämnheter.
Här är resultatet!
Distans för att få sek-variatorn "flytande" 7mm flyt
Plåt till bromsljuset
Skyddsplåt för avgasröret
Har också hunnit med att rengöra förgasarna och bränslepumpen.
Gjorde en förstärkningsplåt på ena aluprofilen till lyftbågen för att hålet hade spruckit upp.
Dom borde ha gjort dom lite stadigare tycker jag..
Satte på meshtyg i hålet över variatorerna, men tänkte att de skulle samlas massa snö där eftersom de blir som en grop så jag formade gallret efter hålet i huven.
Nu borde snön bara blåsa över.
Motorn på plats, ÄNTLIGEN!! Men då jag startade så började de rinna kylarvätska ur överflödslangen, antar att det är för de är luft i systemet.
Är det bara att låta den gå tills allt runnit till sig?, Någon som har nå tips?
Har också monterat nya fjädrar , helix och justerbara viktpinnar.
Senast redigerad av oskaar den 6 december 2012, 20:00, redigerad totalt 7 gång.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Härligt att se ett seriöst dynprojekt på en EVO !!
Fota mycket !
Fota mycket !
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
Ser bra ut, dyn-modd är en riktig kanonuppgradering på EVO'n.
Bytte till en revo-dyna på min evo och det blev som natt o dag.
Din modd är ju dock en nivå högre.
Ska bli kul att se den färdig..
Bytte till en revo-dyna på min evo och det blev som natt o dag.
Din modd är ju dock en nivå högre.
Ska bli kul att se den färdig..
Kan laga det mesta, men inte mat...
- oskaar
- LynxTalk Member
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
- Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
- Ort: Umeå
Re: oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
Kul att någon uppskattar det
I veckan ska jag försöka hinna med svetsning av ramen och forma botten med glasfiber,
förhoppningsvis börja bygga upp lager med stoppning också!
I veckan ska jag försöka hinna med svetsning av ramen och forma botten med glasfiber,
förhoppningsvis börja bygga upp lager med stoppning också!
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
Ser ut att bli riktigt bra det där!
Original på EVO'n är ju helt fantastiskt låg och obekväm
Original på EVO'n är ju helt fantastiskt låg och obekväm
- oskaar
- LynxTalk Member
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
- Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
- Ort: Umeå
Re: oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
En fråga...
Tror ni man kan häfta fast överdraget i härdat glasfiber ?
Om inte så får jag göra nån speciallösning.
Tror ni man kan häfta fast överdraget i härdat glasfiber ?
Om inte så får jag göra nån speciallösning.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
Kommer nog bli bra.
Tror det däremot blir svårt att häfta i glasfiber/ polyester.
Men det beror även lite på vad man använder för produkter.
Kan gå med en riktigt kraftig häftpistol.
Tror det däremot blir svårt att häfta i glasfiber/ polyester.
Men det beror även lite på vad man använder för produkter.
Kan gå med en riktigt kraftig häftpistol.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
Fixa till en tunn metallram som går runt undersidan på dynan.
Borra hål med jämna mellanrum genom den och lagom djupt in i glasfibern.
Ta sen lämpliga skruvar och kläm dynöverdraget imellan.
Lite tidsödande men funkar.
Man kan även komplettera med lite flexibelt lim längs kanten om man vill vara extra noga...
Borra hål med jämna mellanrum genom den och lagom djupt in i glasfibern.
Ta sen lämpliga skruvar och kläm dynöverdraget imellan.
Lite tidsödande men funkar.
Man kan även komplettera med lite flexibelt lim längs kanten om man vill vara extra noga...
Kan laga det mesta, men inte mat...
- oskaar
- LynxTalk Member
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
- Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
- Ort: Umeå
Re: oskaar - Enduro-600H.O. ( 2004 ) Småfix etc...
Förstår inte riktigt hur du menar men ungefär.
Skruva skruvarna från översidan glasfibern och sen ner igenom så jag kan dra överdraget över skruvarna under dynan? :O
Ska gjuta glasfibern så den får samma form som tanken och då finns det ej plats för något mellan glasfibern och tanken..
Skruva skruvarna från översidan glasfibern och sen ner igenom så jag kan dra överdraget över skruvarna under dynan? :O
Ska gjuta glasfibern så den får samma form som tanken och då finns det ej plats för något mellan glasfibern och tanken..