Mattbyte GLX 5900 -88

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Lövviksbon
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2012, 09:01
Skoter: GLX 5900 -88, 3300 GLS

Mattbyte GLX 5900 -88

Inlägg av Lövviksbon »

Tänkte dela med mig av mattbytet på 59:an från -88.

Har en stor spricka i mattan så det var verkligen tid för ett byte.
Efter att jag studerat nätet lite så kom jag fram till att non-slip drivhjul var det rätta även fast dom kostar typ 900:- mer.
Men om mattan börjar kugga över så kommer man ångra sig som fan att man var snål.
Så jag köpte Non-slip drivhjul, kuggade vändhjul, drivaxel-lager och en Camoplast matta
50 x 396 x 32 från Stenmarks maskin.

Bild
Inställd och upphängt i lånad tvåtakts mek.

Bild
Boggin lös. Några lager och slidsen behöver bytas.

Bild
Drivaxeln med gammla drivhjulen med fel kuggdelning. Kommer bytas till 7 kuggars non-slipp.

Bild

Bild
Hållare till drivaxellager.

Bild
Hållare delad. Lagret sitter med två insekts-skruvar.

Bild
Nya 7 kuggars Non-slip drivhjul. Valde Non-slip för vad jag har läst är att man får problem med överkuggning annars.
Jag fick även tag på 180mm kuggade vändhjul som passade direkt på axeln.
Lite dyrare men mycket mindre problem.

Bild
Alla bussningar i boggien var åt h-vete förutom främre.

Bild
Så jag svarvade nya.

Bild
Aluminium-axlarna var skadade av de dåliga bussningarna.

Bild
Så jag svarvade av dom och passade ihop dom med bussningarna.

Bild
Svarvade hylsor till att förlänga boggien. Gjorde dom 25mm och hoppas det blir bra.

Bild
Passade på att byta slides när boggien liks var lös.

Bild
Det blev så spitt med de nya drivhjulen att axeln inte gick dit längre.

Bild

Bild
Så jag plockade bort växellådan och trädde först in axeln på drivsidan.
gurra000
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 november 2018, 22:33
Skoter: Lynx GLX 5900 1985

Re: Mattbyte GLX 5900 -88

Inlägg av gurra000 »

Har införskaffat en 5900 85 syncro och håller på att byta matta, har ingen erfarenhet av att skruva skotrar så frågar gärna :D
Sitter det kedjor i växellådan eller är det bara kugghjul? Tänkte på drivaxeln..
Måste man bort med växellådan för att ta bort drivaxeln? Eller räcker det att ta bort lagerhuset på andra sidan, tänkte om axeln var splinesad och gick att "skjuta" in i växellådan igen eller??

Som sagt väldigt ny på att skruva på skoter, då hojjar vart tidigare leksaker :p

Tack för svar
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Mattbyte GLX 5900 -88

Inlägg av 2stroke »

Lövviksbon skrev:
Efter att jag studerat nätet lite så kom jag fram till att non-slip drivhjul var det rätta valet
även fast dom kostar typ 900:- mer.
Men om mattan börjar kugga över så kommer man ångra sig som fan att man var snål.
Så jag köpte Non-slip drivhjul & även kuggade vändhjul,

Nya 7 kuggars Non-slip drivhjul.
Valde Non-slip för vad jag har läst är att man får problem med överkuggning annars.
Jag fick även tag på 180 mm kuggade vändhjul som passade direkt på axeln.
Lite dyrare men Mycket mindre problem.
:thumbsup: Helt rätt sätt att tänka och attackera ett problem på ! :thumbsup:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Mattbyte GLX 5900 -88

Inlägg av 2stroke »

gurra000 skrev:Har införskaffat en 5900 85 syncro och håller på att byta matta, har ingen erfarenhet av att skruva skotrar så frågar gärna :D
Sitter det kedjor i växellådan eller är det bara kugghjul? Tänkte på drivaxeln..
Måste man bort med växellådan för att ta bort drivaxeln?
Eller räcker det att ta bort lagerhuset på andra sidan,
tänkte om axeln var splinesad och gick att "skjuta" in i växellådan igen eller??
På 5900 oavsett årsmodell så finns det bara kugghjul inne i växellådan.
Betydligt enklare att även lossa på växellådan.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
gurra000
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 november 2018, 22:33
Skoter: Lynx GLX 5900 1985

Re: Mattbyte GLX 5900 -88

Inlägg av gurra000 »

2stroke skrev:
gurra000 skrev:Har införskaffat en 5900 85 syncro och håller på att byta matta, har ingen erfarenhet av att skruva skotrar så frågar gärna :D
Sitter det kedjor i växellådan eller är det bara kugghjul? Tänkte på drivaxeln..
Måste man bort med växellådan för att ta bort drivaxeln?
Eller räcker det att ta bort lagerhuset på andra sidan,
tänkte om axeln var splinesad och gick att "skjuta" in i växellådan igen eller??
På 5900 oavsett årsmodell så finns det bara kugghjul inne i växellådan.
Betydligt enklare att även lossa på växellådan.
Kanon! tack för svar, det gjorde susen, såg ju att mattan jag hade på hade bredare mellan kammarna än mattan som jag fick med, så troligen redan ombyggd till 2,52" delning och den gamla mattan är med 1,97" delning då gissar jag,
hmm antingen köper jag orginal 11 kuggs drivhjul eller så letar jag en ny matta med 2,52" delning, vilket är att rekommendera??

Och kan nån säga exakta mått på respektive mattor? :D åter tack för svar
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Mattbyte GLX 5900 -88

Inlägg av Lynx re »

Mycket intressant tråd då jag själv blivit erbjuden att köpa en exakt likadan där mattan troligen behöver bytas,så detta är ju guld värt! :rock:
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Skriv svar