Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Här kan du recensera din Lynx.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av RannerKing »

Den drevades inte alls ner, och den har faktiskt inte jättehög drevning original.
Men med endast 44mm matta så är det RIGTIGT dålig i lössnö.

Nerdrevning och variatorkitt är nog ett måste för att få den att gå hyffsat i lössnö.
För att den ska gå bra i lössnö så måste man göra något åt attackvinkeln, inget annat hjälper... Där har PPS:en en stor nackdel.

Min bror gav upp X-trimen och sålde den för en vecka sen. Summit eller RMK är nog lösningen för honom.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2hjul
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:25
Skoter: Lynx RE E-tec 600

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av 2hjul »

Gäller detta alla med PPS boggi ?
Har själv 2st skotrar med PPS boggi,
en x-trim som jag har köpt nu och en rc sdi 07 med pps som jag haft ett tag och den går ju underbart i lössnö,
kan det vara så att x-trimen går sämre än den ?
då är det ju lite trist, eller ska jag inte titta på nätet och läsa vad alla förstårsigpåare säger ;) om vi jämför med en kort skoter då ?
kan dom vara likvärdiga ?
Ni som har x-trim som går dåligt, var hur gör ni när ni fastnar ?
Vill ju kunna åka lite överallt,
men på nätet verkar det som den inte går att åka brevid leden med ens.
I skoter åkning anser jag att största delen hänger på föraren,
så får leva på det hoppet och försöka ta mig fram ändå i vinter :lovelynx:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av RannerKing »

Den går säkerligen bättre än en kort maskin, men för att vara så lång går den extremt dåligt i lössnö.
På rak, slät myr spelar körsätt ingen roll, men när vi körde bredvid varandra på full gas så gick min Enduro betydligt mycket snabbare. Även när jag körde X-trimen så gick den sämre. Så då är det bara maskinen som kan vara felet.

Fastnar gjorde min bror(även jag när vi bytte maskin) oftast när det blev för tät skog så man inte kunda ha fart med sig, eller när det blev lite brantare.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2hjul
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:25
Skoter: Lynx RE E-tec 600

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av 2hjul »

Okej, kan inte det bero lite på att din var en 700? men får hoppas jag blir nöjd ändå. Har läst lite skoter tidningar , tror det var Skoter dom säger att den går bra i lös snön. Men jag tror sälvklart på dina ord:) Som tur är åker jag för de mesta på led och då ska denna skoter gå riktig bra sägs det.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av RannerKing »

Den har 5 hästar mer på pappret, troligtvis finns ett antal på grönbete. Så det är inte där skillnaden sitter...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2hjul
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:25
Skoter: Lynx RE E-tec 600

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av 2hjul »

attans har helt enkelt köp grisen i säcken :rock: bara den är bättre än en yamaha viper 700 den mest sämsta skotern jag kört i lössnö:)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av RannerKing »

Finns dock rätt mycket att hämta med nerdrevning och variatortrim. Den är bara dålig för sin längd, inte värdelös.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2hjul
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 juli 2011, 15:25
Skoter: Lynx RE E-tec 600

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av 2hjul »

jodå blir nog bra detta ändå, förra ägaren satt på 44 matta och slp pp skidor (tror jag dom hette) så lite bättre än original borde den vara.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av superpalten »

Det är väl så att 2010 fick X-trim smalare fotsteg och boggien 2cm längre bakåt?
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Rsveden
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Rsveden »

Ja då har jag testat fruns x-trim e-tec 09, orginal! På led går den då fantastiskt, bra fjädring o styr bra genom kurvorna. Blev förvånad över hur ettrig den var, kändes som en kort 600 räser! Har jämfört framförallt med en 2013ons renegade och fjädringsmässigt så var då x-trimmen inte sämre och x-trimmen styrde bättre genom kurvorna. Men ett skidbyte på renegaden skulle kanske hjälpa. Renegaden hade 44 mm matta o den matade på bättre i starten men i fart så var de jämförbara. Bägge drog runt 1,3 på blandad ledkörning, touring o riktigt sportig körning. Ngn riktig uppfattning om snögången har jag inte då det var max en halvmeter i terrängen men där gick det bra. I övrigt en mycket lättkörd maskin! Och om någon undrar så testar jag ganska många olika nya maskiner så jag har referens, dessutom är jag Polarisfantast så ni förstår att jag inte kryddar på Lynxen i onödan;)! Skitnöjd än så länge i alla fall! Maskinen har gått 650 mil o endast varit med om vanlig service samt uppgraderingar enligt bullentiner. Får återkomma med ngn snötest.
Skriv svar