Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Här kan du recensera din Lynx.
petake
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2013, 00:53
Skoter: Lynx Ranger 49 600 E-tec -13

Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av petake »

Här kommer lite intryck, helt utan röd tråd!
Jaha, efter först riktiga turen så kan man konstatera att rangern inte är kanske det man hoppades på i djup bottenlös lössnö (70-90cm). Det är med våld för att det ska gå framåt (men framåt går det), och att åka mycket rakt uppför, är inte att tänka på. Bakändan sätter sig rejält och flyter inte alls som summiten som jag hade tidigare. (Vet att det inte är samma typ av skoter eller användningsområden, men undermedvetet så jämför man ju alltid). Det jag vill säga här är att en del av turen var bottenlös (då menar jag på botten!) då vi åkte efter höspänningsledning med mycket gott om ris i undervegetationen, och ni vet ju vad detta får för effekt! Senare åkte vi lite myr och annan typ av rågångar och stråk, där vart det avsevärt bättre!
Har orginalsetup, med slack balata och inte rört en dämparinställning sedan leverans. Märker att frontbågen är ett "måste tillbehör" för att här måste farten bibehållas och då måste man helt enkelt över träden istället för runt dem.
Mycket fina skidor samt smidigt att bryta i (trots k-hämmare), mattlängden känns inte som något negativt. Lite egen vilja har den dock (vikten), men det är rätt överkomligt.
Motor (min första 600) och variator lirar ganska bra ihop, backshiften är kanske inte den rappaste med det duger. Drevningen i det före som är nu känns i alla fall helt ok (19 eller 21 drev?) har inte orkat kolla efter än!
En fördel som jag märkt är att trots det kändes hopplöst, med träd överallt och ett backförsök med riktigt djupt nedgrävd skoter och kraftig "nedläggning" så hoppar den i alla fall upp ur hålet, detta likt summit/rmk, positivt överraskad!
Måste säga att chassit ändå som helhet är mycket trevlig bekanskap och med pulka, ungar och bobbar så är denna skoter helt suverän, om detta råder det inget tvivel!
Ja, avslutningsvis så kanske man får testa med lite olika setup (dämpare mm), men jag tror inte att det kommer att bli någon helt avgörande skillnad. (någon som hittat medicinen?)
Så här i efterhand så kanske denna timslånga fullgasrepa inte var helt perfekt för inkörningen av skotern, (har gått ca 5mil) men roligt var det trots allt.
EDIT: Flyttad till rätt ställe!

// Skogsvaktarn
Ranger 49 600 e-tec -13
petake
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2013, 00:53
Skoter: Lynx Ranger 49 600 E-tec -13

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av petake »

Lite uppdateringar om vad som hänt sedan sist.
Monterat stora bukskyddet, frontbåge, packlåda, styrväska och snabbkoppling till krängningshämmare.
Frågan är om det kommer att fungera fullt ut med snabbkopplingen bara på ena sidan det skulle kunna vara så att stagen slår i varandra? Kanske måste sätta en på andra sidan också? Någon som testat?
0 mil kört sedan sista rapporten!

// Skogsvaktarn.
Ranger 49 600 e-tec -13
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av SS440-80 »

Hur stor skillnad upplever du att det är att köra med/utan krängningshämmare på led? Jag har en 2012, så jag har ingen hämmare alls och på led är den så jäkla mjuk att det är hopplöst att försöka att hålla någon högre fart när det är mycket kurvor. Jag har fjädrarna i mjukaste läget, men ändå... är nyfiken på hur pass mycket stabilare du tycker att den blir med hämmarna.

En annan grej som är lite jobbig är att när man har packboxen på och sedan någon sällsynt ;; gång råkar gräva ned sig, så är det jäkligt svårt att få ett bra grepp om lastbågen bak för att lyfta upp bakänden ur snön. Funderar på att dra fram lådan närmast dynan och göra nya fästhål för den.
(Nu har ju du den lilla necessären på din dyna, så för din del kanske det blir tokigt)

För övrigt så tycker jag att 49an är en fantastisk maskin och jäkligt smidig för att vara så stor. Och folk får säga vad de vill om att det sitter hög osportig ruta på den, men satan vad skönt det är när det är riktigt svinkallt :tumme:
Jag har även monterat på BRP:s originalbackspeglar för 49an, men jisses vilket skämt :bad: Snurrar man spegeln så att den visar så nära skotern som möjligt, så ser du möjligtvis om en skoter närmar sig i 45° vinkel på en stor sjö. KÖP INTE DESSA tycker jag.

Jag har monterat isrivare på min 49. Wiremodell. Blir kanon om man monterar dem i fästhålen för krängningshämmarna (ej 2013) och när de ej behövs så viker man bara upp dem på bukskyddet.
petake
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2013, 00:53
Skoter: Lynx Ranger 49 600 E-tec -13

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av petake »

Upplever maskinet superfin på led!
Har inte provkört skotern med snabbkopplingen bortkopplad, (endast "torrbrytit") men det är en jäkla skillnad i stabilitet! La skotern på sida på hårt underlag hur lätt som helst, detta är INTE lika enkelt med krängningshämmarna ihopkopplade, så nog är det skillnad alltid.
Var medveten om problematiken med lådan bak och att den tar bort lyftgreppet vid fastkörning, har dock inte råkat ut för detta än då jag har 0 mil sedan montering (-20 grader ute, = ej bekväm testtemp :shifty: )
Håller med om att detta är en smidig maskin, märker inte av att den är lite tyngre i detta avseende och min förhoppning är att med rätt fjäderinställning på framdämpare och borttagen snabbkoppling så kommer den bli ännu smidigare!?
Är fästhålet för wirerivaren borta på 2013? Skiljer det i framvagnen förutom k-hämmare? Är fästhålet borta p.g.a k-hämmaren?
Har fundering på att klämma dit ett par rivare, men det är ju ingen panik då det är det mest bottenlösa föret här hemma sedan flera år tillbaka!
//Skogsvaktarn
Ranger 49 600 e-tec -13
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av SS440-80 »

Vet inte om det finns eller funnits speciella fästhål för isrivare.
Eftersom min inte har några hämmare, men hela framänden av skotern är lika som modeller med hämmare så satt det ett par svarta plastpluttar i hålen där ditt krängningshämmarstag tittar fram på höger o vänster sida. Så jag tog bort plastpluttarna och fäste isrivarna där. Behövde bara använd ett par större chassiebrickor än de som följde med rivarna.
petake
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2013, 00:53
Skoter: Lynx Ranger 49 600 E-tec -13

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av petake »

Ok!
Nu har jag läst (och även förstått) det Du skrev om infästning av isrivare på din 2012!
Får lov att återkomma med mera erfarenheter efter fler mil körning!

// Skogsvaktarn
Ranger 49 600 e-tec -13
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av SS440-80 »

petake skrev:Ok!

Får lov att återkomma med mera erfarenheter efter fler mil körning!

// Skogsvaktarn
Gör det! Du kan väl skriva vilken inställning av boggie, balata och framvagn du tycker funkar bäst för dina snöförhållanden. Jag tänker att: om du hittar en bra allroundinställning i den djupa snö ni har, så blir det nog ungefär min inställning när jag ska ut på "djupsnöåkning" i våra något grundare snödrivor :haha:
petake
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2013, 00:53
Skoter: Lynx Ranger 49 600 E-tec -13

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av petake »

Uppdatering av snabbkoppling krängningshämmare.
Okej, efter lite tester så kan jag bara konstatera att man måste ha snabbkoppling på båda k-hämmar stagen för att det ska fungera i praktiken. I teorin så blir dock effekten densamma.
Det är så enkelt att kopplingstagen för k-hämmaren tar i varandra då framvagnen trycks ihop (kompression av fjädringen). Om man kopplar bort på båda sidorna så kommer länkaget att "falla ned" och inte vara i vägen alls!
Efter provkörning med k-hämmaren helt borttagen så kan man konstatera att rangern blir lite som en svamp i framvagnen, skråkörning underlättas avsevärt! :thumbsup:
Således är snabbkopplingsstag nr 2 beställt!

// Skogsvaktarn
Ranger 49 600 e-tec -13
comsys
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 april 2012, 20:53
Skoter: Lynx 49 E-Tec

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av comsys »

Då måste man nog köpa dessa snabbkopplingar.
Men jag tycker inte den är så värst bångstyrig att bryta med k -hämmarna,men man kan ju prova ta bort dom.
Har den ledade förlängningen på de lösaste. Främre boggie dämparn på 2 klick från lösast. Bakre boggie dämparn på lösaste. Balataremmen på näst högsta hållet. Framdämparna på lösaste. Tycker den funkar hyffsat i pudret. De är ju ingen rmk, har haft en sån. Men värdelös är 49 inte. Är nöjd i de stora hela. Tycker -petake skrev en mycket bra recention.
comsys
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 april 2012, 20:53
Skoter: Lynx 49 E-Tec

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av comsys »

De jag är lite nyfiken på, är om man skulle prova he ditt variator grejer från summit. Men då kanske man förstör dom smygande egenskaperna som 49 har.
Skriv svar