Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Här kan du recensera din Lynx.
petake
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2013, 00:53
Skoter: Lynx Ranger 49 600 E-tec -13

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av petake »

På min gamla summit 800 hade jag ett DJ variator kit, och den matade som fan och tvekade ALDRIG på backshiften, utan den var absolut direkt :thumbsup:
Jag tror att det alldeles säkert skulle bli en avsevärd skillnad. Men jag tror att de egenskaper som jag tycker är fina på Rangern då skulle försvinna, för med detta kit pratar vi inga tillslagsvarv på runt 2000! Säkert skulle det gå och fixa lite med fjädrar osv. men jag tycker ändå att det lirar ganska bra ihop med orginalsetup på lynxen.
Men nog saknar man 800cc skjutsen i pudret ibland :'( dock så finns det många andra fördelar med rangern.
Har kortat balatan på kortaste läget, upplever inte så stor skillnad. Försökte jämföra egenskaperna på samma ställe som jag beskrev i min första "first impression" (högspänningsledning med mycket undervegetation) tyvärr har ju föret ändrat på sig, till det lite bättre, (eller sämre om man fortfarande kört Summit) så jag vet inte hur mycket som var balatarem och hur mycket som faktiskt var föret som blivit bättre. Kan också nämna att skidtrycket inte på något sätt är störande, trots tight balata.
Efter ytterliggare några mil kan jag i alla fall bara understryka att det är en mycket smidig skoter och att det, i alla fall i detta före, endast är när det bär iväg uppåt, i lössnön, som man blir lite besviken. Rumpan på skotern skär genom och slutar bära och man måste byta körsätt från "glida ovanpå" till att fullgas körning.
Återkommer med mera intryck efterhand då det endast några veckor kvar till en helg då mandomsprovet kommer för denna skoter (och även för föraren), friåkning av värsta slag! Puh! har redan lite ångest :S
// Skogsvaktarn
Ranger 49 600 e-tec -13
petake
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 januari 2013, 00:53
Skoter: Lynx Ranger 49 600 E-tec -13

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av petake »

Efter en helg, med mycket lössnö och mycket lössnöåkning, så kan jag konstatera att min första analys inte förändrats nämnvärt. Bär upp skotern bra på platten, dock så har den sina begränsningar uppför. Smidig i chassit och lätt att lägga ned.
Bara kört 30mil och jag tror att allteftersom milen kommer så kan man nog minska antalet fastkörningar (man lär sig skoterns begränsningar).
I övrigt inga problem, däremot så var det med en likadan, och han hade haft problem med startknappen (den frös) vilket gjorde att man fick värma "konsolen" som startknappen sitter i för att få den att reagera. (vi har ju dock snöret att dra i!) (det har inte alla!)

//Skogsvaktarn
Ranger 49 600 e-tec -13
erikzon
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:38
Skoter: re e-tec 600 -10

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av erikzon »

Är sugen på en 49a men även en tundra men är rädd att lts'en sviker på ledkörning. Någon som testat och kan ge lite input på skillnaden på maskinerna vid ledåka.
Går det åka 60-70 med en tundra? Tar för givet att 49'an går hyffsat vid dom farterna.
Har en gammal hederlig trenia med bladfjädring och den går spöa på rätt bra med 60-80kmh vid okej led(kanske inte som pro rmk assaulten jag har för tillfället ;) )
Mr_Smurf
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 6 mars 2011, 20:20

Re: Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )

Inlägg av Mr_Smurf »

Kanske lite VM i trådlyftning men som svar på frågan om LTS i 60-70 så är det inga problem alls.
Skriv svar