Variatorlinjering

Här länkar vi till de sprängskisser, handböcker m.m som finns på nätet.
Max_k
LynxTalk Member
Inlägg: 243
Blev medlem: 21 februari 2011, 21:50

Variatorlinjering

Inlägg av Max_k »

Hej !

Tänkte berätta lite snabbt hur man linjerar variatorerna!

Ta och fixa ett plattjärn som är 100% rakt och ca 50cm långt och 9.5mm brett. Dock kan man ta ett som är högst 12mm brett.. Men måtten blir ändå samma.

Steg 1:

Placera plattjärnet mellan sekundärvariatorns skivor (använd remverktyget för att sära på skivorna) när den är ligger mot botten i variatorn så släpper du på verktyget för att skivorna ska klämma åt plattjärnet. Kontrollera att plattjärnet är i botten av variatorn, och att det sitter fast.

Steg 2:

Nu släpper du på alla motorfästen och även stoppkudden så att du kan röra motorn i alla riktningar. En fördel kan vara att även montera lös pipan. Kontrollera att motorn är lös.

Steg 3:

Nu ska vi börja mäta här.....

Dessa mått gäller :

EVO
Z : 16.50mm och en felmarginal på +/- 1.0mm
X : 35.50mm och en felmarginal på +/- 0.75mm
Y-X : 1.5+-0.5mm

R-Evo
X = 37,0 mm (+/- 0,5 mm)
X-Y = 1,5 mm (+/- 0,75 mm)
Z = 20 mm = 20 mm

G-Type

Z=56,5
X=36
Y=0,75-2,25

RE-X och XU

Bild


Bild


Det kan är lättare om man tar bort ytterdelen av variatorn så du kommer åt bättre, samt tar bort kylarslangen som går till toppen och förgasare + luftburk.

För att mäta avståndet mellan skivorna kan du ta en hylsa, jag använde en 16mm hylsa som var ca 16.7mm bred..


Bild
Användarens profilbild
Dooleys
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 februari 2011, 20:10

Re: Variatorlinjering

Inlägg av Dooleys »

För REX & XU chassi:
Bild
Användarens profilbild
Dooleys
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 februari 2011, 20:10

Re: Variatorlinjering

Inlägg av Dooleys »

G-Type variatorlinjerings mått :

Z=56,5
X=36
Y=0,75-2,25

Dooleys
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Variatorlinjering

Inlägg av 2stroke »

Så här gör JAG vid linjering utav variatorerna:

Utgångspunkt :
Det är alltid sekundärvariatoraxeln som är utgångspunkten vid all variator linjering.
Detta då det är den enda fasta punkten på maskinen ---> Fix Punkt.
Det är alltså mot denna alla jämförelser/inställningar/mått/etc etc skall ställas osv.
X-Led = Horisontell led
Y-Led = Lodrätt led

Förfarande :
Börja med att dra fast sekundärvariatorn så att något sidledsglapp ej finns under tiden linjeringen pågår !
Tag ett absolut rakt ca 50 cm långt fyrkantsjärn eller liknande och lägg överst på utsidan utav Primärvariatorns inre skiva där den är slipad/svarvad ( Detta är en absolut jämn yta ),
Låt nu andra änden utav fyrkantsjärnet löpa parallellt med utsidan utav Sekundärvariatorns inre skiva i överkant där skivan är slipad/svarvad,
Mät nu avståndet med skjutmått eller liknande där fyrkantstången passerar sek variatorns skiva både på vänster/framkant och höger/bakkant sida utav skivan,

Skriv ner de båda måtten du nu fått fram :
ÖF ( Övre Fram ): ??? mm
ÖB ( Övre Bak ) : ??? mm

Flytta nu fyrkantsstången till motsvarande position på Primärvariatorn fast på undersidan..
Låt stången nu löpa parallellt likadant som tidigare fast mot under sidan utav Sekundärvariatorn.

Mät likadant som innan och skriv ner måtten :
UF ( Undre Fram ) : ??? mm
UB ( Undre Bak ) : ??? mm

Nu har du fått fram 4 olika mått så skall dessa om allt är OK vara lika,
Om de inte är lika så måste motorn justeras tills önskat resultat uppnås.


Lite svårt att i skriftform förklara men men.....

Hoppas detta var till någon hjälp !


// 2Stroke



.
ST600
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 februari 2012, 13:07
Skoter: ST 600 -07

Re: Variatorlinjering

Inlägg av ST600 »

Var hittar jag måtten för hur det ska vara på en Lynx ST 600 -07??
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Variatorlinjering

Inlägg av Stoft »

Vad menas med "X-Y = 1,5 mm (+/- 0,75 mm)" ?
Ska Y måttet vara 1,5mm större än X måttet? :think:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Variatorlinjering

Inlägg av oskaar »

Det är väll om du inte har en "stoppkudde" så ska Y vara 1,5mm större än X då motorn vrider sig mer vid gaspådrag.
Jag linjerade samma mått på X och Y eftersom jag har en stoppkudde men jag ska köra med flytande sekundär bara för att vara på den säkra sidan.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Variatorlinjering

Inlägg av Stoft »

Okej!

Vet någon om det går att linjera variatorerna på något annat sätt än shimsa sekudären på R-Evo chassiet?
Jag får nämligen helt galna mått, X: 37mm och Y: 31mm och att bara flytta in-ut sekundären kommer aldrig att hjälpa för då blir X måttet fel..

Kan det vara så att med 800a motorn så blir det andra mått?

:think:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Variatorlinjering

Inlägg av oskaar »

Y får max vara 1,5mm större än X. Om man får exakt samma mått (X-Y) så ligger motorn helt i linje med sekundären. Så med de där måtten så borde din motor ligga väldigt snett.. :think:
Du måste nog lossa bultarna och linjera om.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Variatorlinjering

Inlägg av RannerKing »

Stoft skrev:Vad menas med "X-Y = 1,5 mm (+/- 0,75 mm)" ?
Ska Y måttet vara 1,5mm större än X måttet? :think:
Y ska vara större än X. Motorn ska vara något snedställd framåt så den drar sig själv helt rak vid full gas. Som du märker är det inte jättenoga...
oskaar skrev: Jag linjerade samma mått på X och Y eftersom jag har en stoppkudde men jag ska köra med flytande sekundär bara för att vara på den säkra sidan.
Om stoppkudden ger efter lite kan du i alla fall få slitage på primärsidan trots flytande sekundär. Om inte annat kan motorkuddarna ge efter, så snedställ gärna motorn. Gummit ska inte sitta helt fast utan så du ett motstånd när du försöker snurra på det. Ordet "lagom" får man väl lov att använda eftersom vi bor i Sverige...
Stoft skrev: Jag får nämligen helt galna mått, X: 37mm och Y: 31mm och att bara flytta in-ut sekundären kommer aldrig att hjälpa för då blir X måttet fel..
Denna diff på måtten är omöjlig att få om inte motorn står diagonalt. Mätt rätt?
Stoft skrev: Kan det vara så att med 800a motorn så blir det andra mått?
Inte så du får denna diff...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar