Borra oljekanaler i vevhuset
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Nä du kramer nu har du fel
BRP har inte haft oljekanaler sedan 1999. 1999 var nämligen första gången Serie-III kom ut på marknaden, med fettade vevlager. Dom fettade vevlagrena är och har varit Rotax svagaste länk sedan dess. Även nu med E-Tec så är det fettade vevlager men haverierna har minskat, vad det beror på vet jag inte, har haverierna minskat?
Oljekanaler tar helt och hållt bort detta problem, du kan åka utan att vara rädd att det ska vara tomt på fett, du märker direkt om dom yttre packboxarna går sönder på PTO och MAG sidan osv.
Att man märker att fettet har försvunnit är fel, går motorn för varm så smälter fettet, och med otäta packboxar inåt motorn så är det helt omöjligt att veta om det. Och hur många har inte missat att det är lite fettstänk bakom variatorn? För det är inte mycket fett som åker ur..
Oljekanaler is the shit!!
BRP har inte haft oljekanaler sedan 1999. 1999 var nämligen första gången Serie-III kom ut på marknaden, med fettade vevlager. Dom fettade vevlagrena är och har varit Rotax svagaste länk sedan dess. Även nu med E-Tec så är det fettade vevlager men haverierna har minskat, vad det beror på vet jag inte, har haverierna minskat?
Oljekanaler tar helt och hållt bort detta problem, du kan åka utan att vara rädd att det ska vara tomt på fett, du märker direkt om dom yttre packboxarna går sönder på PTO och MAG sidan osv.
Att man märker att fettet har försvunnit är fel, går motorn för varm så smälter fettet, och med otäta packboxar inåt motorn så är det helt omöjligt att veta om det. Och hur många har inte missat att det är lite fettstänk bakom variatorn? För det är inte mycket fett som åker ur..
Oljekanaler is the shit!!
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Fundering ang vevaxellager...
Stter det någon tätning mellan lagrena på magsidan som man måste ta bort om borrar i vevhuset ?
som bilden visar har jag ej någon tätning mellan lagrena på variatorsida.
Stter det någon tätning mellan lagrena på magsidan som man måste ta bort om borrar i vevhuset ?
som bilden visar har jag ej någon tätning mellan lagrena på variatorsida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Nej, där har du ej någon packbox.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
oki doki så då är det bara att borra lite kanaler i blocket och göra lite matchportning.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Klargörande...
ee01mlm skrev:Fundering ang vevaxellager...
Stter det någon tätning mellan lagrena på magsidan som man måste ta bort om borrar i vevhuset ?
som bilden visar har jag ej någon tätning mellan lagrena på variatorsida.
Bara för att klargöra så det inte blir fel....
Själva vevaxellagren på både MAG & PTO sidan har egna tätnings ringar som måste plockas bort innan
man börjar köra stänk smort via borrad oljekanal.
Man ser inte dem så länge lagren sitter på plats på vevaxeln !
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Oki doki så alltså måste lagrena lös från veven för att ta bort dessa tätningar
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Ja, de måste plockas bort.ee01mlm skrev:Oki doki så alltså måste lagrena lös från veven för att ta bort dessa tätningar
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Vad har ni använt för avdragare då ni tagit bort lagrena eller har ni lämnat in på firma? Går det att få lös lagrena själv?
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Använd trearmad avdragare med tunna armar/ "Klor".
Lägg axeln i frysen över natten. Montera avdragaren med lite spänning på och värm lagren.
Vill man återanvända lagren måste man se till att lagren lossnar lätt. Smörja, kyla och värme hjälper.
Lägg axeln i frysen över natten. Montera avdragaren med lite spänning på och värm lagren.
Vill man återanvända lagren måste man se till att lagren lossnar lätt. Smörja, kyla och värme hjälper.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: Klargörande...
Det går utmärkt att köra oljekanaler/oljesmort och låta lagernas tätningar mot skinkorna sitta kvar.2stroke skrev:
Bara för att klargöra så det inte blir fel....
Själva vevaxellagren på både MAG & PTO sidan har egna tätnings ringar som måste plockas bort innan
man börjar köra stänk smort via borrad oljekanal.
Man ser inte dem så länge lagren sitter på plats på vevaxeln !
Jag har själv gjort så på två st 800HO motorer.
Lagerna hamnar då i ett bad av olja.
Det finns 2-t motorer som har denna princip original från fabrik, dvs oljekanaler och ramlager med tätningar in mot vevhuset.