Borra oljekanaler i vevhuset

Här får du all fakta du behöver veta för att få det mesta ur din Lynx! Allt från Non-slip installation till portningsmallar.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av Stoft »

Nä du kramer nu har du fel ;)
BRP har inte haft oljekanaler sedan 1999. 1999 var nämligen första gången Serie-III kom ut på marknaden, med fettade vevlager. Dom fettade vevlagrena är och har varit Rotax svagaste länk sedan dess. Även nu med E-Tec så är det fettade vevlager men haverierna har minskat, vad det beror på vet jag inte, har haverierna minskat?
Oljekanaler tar helt och hållt bort detta problem, du kan åka utan att vara rädd att det ska vara tomt på fett, du märker direkt om dom yttre packboxarna går sönder på PTO och MAG sidan osv.

Att man märker att fettet har försvunnit är fel, går motorn för varm så smälter fettet, och med otäta packboxar inåt motorn så är det helt omöjligt att veta om det. Och hur många har inte missat att det är lite fettstänk bakom variatorn? För det är inte mycket fett som åker ur..

Oljekanaler is the shit!! :tumme:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
ee01mlm
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 februari 2011, 10:08
Skoter: Lynx Rc 440/800 07

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av ee01mlm »

Fundering ang vevaxellager...
Stter det någon tätning mellan lagrena på magsidan som man måste ta bort om borrar i vevhuset ?
som bilden visar har jag ej någon tätning mellan lagrena på variatorsida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av RannerKing »

Nej, där har du ej någon packbox.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
ee01mlm
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 februari 2011, 10:08
Skoter: Lynx Rc 440/800 07

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av ee01mlm »

oki doki så då är det bara att borra lite kanaler i blocket och göra lite matchportning.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Klargörande...

Inlägg av 2stroke »

ee01mlm skrev:Fundering ang vevaxellager...
Stter det någon tätning mellan lagrena på magsidan som man måste ta bort om borrar i vevhuset ?
som bilden visar har jag ej någon tätning mellan lagrena på variatorsida.
:fakta:
Bara för att klargöra så det inte blir fel....
Själva vevaxellagren på både MAG & PTO sidan har egna tätnings ringar som måste plockas bort innan
man börjar köra stänk smort via borrad oljekanal.
Man ser inte dem så länge lagren sitter på plats på vevaxeln !

:fakta:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
ee01mlm
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 februari 2011, 10:08
Skoter: Lynx Rc 440/800 07

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av ee01mlm »

Oki doki så alltså måste lagrena lös från veven för att ta bort dessa tätningar
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av 2stroke »

ee01mlm skrev:Oki doki så alltså måste lagrena lös från veven för att ta bort dessa tätningar
Ja, de måste plockas bort.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
ee01mlm
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 februari 2011, 10:08
Skoter: Lynx Rc 440/800 07

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av ee01mlm »

Vad har ni använt för avdragare då ni tagit bort lagrena eller har ni lämnat in på firma? Går det att få lös lagrena själv?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Borra oljekanaler i vevhuset

Inlägg av RannerKing »

Använd trearmad avdragare med tunna armar/ "Klor".

Bild

Lägg axeln i frysen över natten. Montera avdragaren med lite spänning på och värm lagren.
Vill man återanvända lagren måste man se till att lagren lossnar lätt. Smörja, kyla och värme hjälper.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: Klargörande...

Inlägg av Gabbe1 »

2stroke skrev: :fakta:
Bara för att klargöra så det inte blir fel....
Själva vevaxellagren på både MAG & PTO sidan har egna tätnings ringar som måste plockas bort innan
man börjar köra stänk smort via borrad oljekanal.
Man ser inte dem så länge lagren sitter på plats på vevaxeln !

:fakta:
Det går utmärkt att köra oljekanaler/oljesmort och låta lagernas tätningar mot skinkorna sitta kvar.
Jag har själv gjort så på två st 800HO motorer.

Lagerna hamnar då i ett bad av olja.

Det finns 2-t motorer som har denna princip original från fabrik, dvs oljekanaler och ramlager med tätningar in mot vevhuset.
Skriv svar