Tips: BRP nödstartare för att rycka igång på variatorn

Här får du all fakta du behöver veta för att få det mesta ur din Lynx! Allt från Non-slip installation till portningsmallar.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Tips: BRP nödstartare för att rycka igång på variatorn

Inlägg av JoniX »

Vad jag fått veta så ska den här delen ingår som standard i verktygslådan, men i mitt fall så saknades den och jag visste inte ens om att det fanns en sån här grej, så jag tänkte tipsa ifall någon annan också saknar den!

Fråga närmaste återförsäljare efter 529000060, det är en liten plastbit som man sätter på ett startsnöre och som gör att du kan rycka igång skotern direkt på variatorn. Otroligt nog så kostar den lilla plastbiten ca 130 kr, plus att du behöver cirka två meter snöre. Men gillar du original-grejor som får plats i verktygslådan, så tycker jag det är väl värt det för att slippa stå där med en död snöskoter! Annars får man leta upp något annat knep för att få igång den :D

Här är en exempelvideo från Youtube på hur den används:
https://www.youtube.com/watch?v=bkgYseK0DJU
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Tips: BRP nödstartare för att rycka igång på variatorn

Inlägg av MangE »

Själv använder jag en "skidrem", ca 1.5 m lång, snurrar den några varv på varandra så kläms den fast av att man drar.
Det har funkat utmärkt både på gam GLS,n och polarns Lynx.
Själva remspännet blir ett tillräckligt handtag, rekommenderar dock att man inte snor remmen runt handen även om jag inte haft några bekymmer, den har lossnat så fint men risken skulle väl kunna vara att den börjar snurra med.

Sedan är ju bonusen att man kan spänna fast dunken, spaden eller ungarnas snowracer när man inte behöver den till ändamålet :)
dhenniz
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 december 2014, 20:23
Skoter: Xtrim 600SDI -07

Re: Tips: BRP nödstartare för att rycka igång på variatorn

Inlägg av dhenniz »

Skidrem här med, även livrem har använts vid nåt tillfälle.
Lumberjack
LynxTalk Member
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 november 2014, 22:43
Skoter: polaris rmk 800-14

Re: Tips: BRP nödstartare för att rycka igång på variatorn

Inlägg av Lumberjack »

har använt snöret som följer med, om man snurrar det över varje varv så räcker det oftast. kommer ihåg en gång när jag skulle dra igång gamm ockelbo 600:an som magnapullen gett upp på, så den var bortskruvad, och jag använde ett vanligt startsnöre och lindade runt svänghjulet. och efter nått drag startade den, men problemet då var att snöret inte släppte från svänghjulet och började följa med runt vilket blev som ca 1 m lång piska som gick fort som fan
Skriv svar