How to: installera ett variatorkit/underhålla variatorerna

Här får du all fakta du behöver veta för att få det mesta ur din Lynx! Allt från Non-slip installation till portningsmallar.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

How to: installera ett variatorkit/underhålla variatorerna

Inlägg av JoniX »

Jag tänkte göra en utförlig guide för hur du installerar ett variatorkit! Detta kan man göra helt själv och utan att köpa några specialverktyg. Det enda lite ovanligare verktyget du kommer behöva är en momentnyckel för 95 Nm för primären, men en sån finns det alltid någon man kan få låna av.
Jag tror många blir avskräckta av att hålla på med variatorerna själva eftersom man inte vet hur de fungerar och tror det ska vara jätteavancerat inuti, men så är det verkligen inte och det är riktigt enkelt att utföra själv, vilket jag hoppas fler tycker med hjälp av den här guiden.

Det kit jag installerar är ett från Dynamo Joe, och det installeras på originalvariatorerna för en Lynx Rave 600 SDI -08 samt en Ski-Doo MXZ XRS 600 SDI -07. De variatorer som sitter på original heter TRA 3 (primären) och HPV27 (sekundären, med RER/back), och utförandet är så gott som lika för alla kit och de flesta variatorer.

Jag tänkte dela in den här guiden i fyra delar/inlägg i tråden:
1. Hur du bygger en fjäderkomprimerare
2. Lossning och installation i primären
3. Lossning och installation i sekundären
4. Eventuella problem
Senast redigerad av JoniX den 22 oktober 2014, 19:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

1. Hur du bygger en fjäderkomprimerare

Inlägg av JoniX »

Fjäderkomprimeraren behöver du för att kunna ta isär variatorn helt och hållet och komma åt delarna inuti. Färdiga fjäderkomprimerare finns att köpa, men du kan lika gärna tillverka en själv! Denna fungerar på de flesta variatorer, både primär och sekundär, med undantag för QRS sekundären. RannerKing har gjort en guide hur du tillverkar ett verktyg för QRS-sekundären, och den hittar du här.

---Delar---
För att tillverka verktyget så behöver du åka till valfri järnhandel (jag hittade dem hos XL Bygg), och köper följande delar:
1x Gängstång med M16 eller M20 gänga. Behöver vara minst 40 cm lång.
3x Muttrar med samma gänga som gängstången
2x Brickor som passar precis på gängstången (de får inte glappa för mycket), med så stor diameter som möjligt. Mina var ca 5 cm breda.
1x Metallbit, den ska vara minst 10 cm bred och ca 20-30 cm lång, och minst 2 mm tjock. Jag hittade en spikningsplåt som passade perfekt för detta.

Totalt kostade det mig 171 kr för materialet! Självklart kan du ta delar du hittar hemma med, och du kan även använda ett vinkeljärn istället för metallbiten, men nackdelen är att det trycker lite ojämnt på helixen som vi ska pressa på, medans en metallbit trycker jämnt på den.
Bild

---Hur du bygger ihop den!---
Väldigt enkelt!
1. Såga av gängstången så att den blir 40 cm lång om den inte redan är det. 40 cm räcker för att komprimera de flesta fjädrar man kan stöta på.

2. Markera exakta mitten på metallbiten och borra ett hål som är någon eller några millimeter större än gängstången. Det är viktigt att det inte är för tight eftersom den här delen ska kunna löpa fritt längs gängstången. Har du ingen borr stor nog så borra så stort du kan och fila sen upp hålet. Jag råkade glömma att borra hålet innan jag började böja den, så bilden är lite fel :) Bild

3. Beroende på hur den metallbit du har ser ut så ska du nu markera ut vart du ska böja till den. I mitt fall var den 30 cm lång, så jag tog en mejsel och ristade två markeringar 11 cm från kanten på kortsidan. "Benen" blir då 11 cm långa och mittenytan blir då 8 cm bred, vilket är lagom brett.
Det viktigaste är att det är just ca 8 cm brett mellan benen, och så länge benen inte är kortare än 3 cm så är det inga problem, är dom kortare än det så blir det svårt att komma åt senare när den används.Bild

4. Böj till den efter markeringarna! Det ska vara så nära 90 graders vinklar som möjligt där vi böjer. Jag satte den i skruvstädet men upptäckte snabbt att den blir för lång för att få in hela åt gången. Jag satte då halva sidan åt gången så att jag kunde se de markeringar jag gjort precis ovanför skruvstädet. Sen var det bara att böja lite åt gången och variera sida till sida tills den vi var nere på 90 grader. Gör lika på båda sidorna! Bild Bild

5. Kontrollera att benen är raka. Benen ska vara lika långa och vi vill att dom ska vara raka jämte varandra. Kontrollera gärna med ett vinkelmått att böjen är så nära 90 grader som möjligt också. Ställ sen ner den på benen på en plan yta och se om den går att gunga på. Om det går så böj till den tills den står någorlunda jämnt på ytan.

6. Montering! Ta två av dina muttrar och skruva in dem på gängstången så att du har dem någon centimeter ifrån ena änden. Ta sen två nycklar och vrid ihop muttrarna mot varandra så att du låser dem. Montera sedan på en bricka, din "adapter", nästa bricka och den sista muttern. Du borde då ha något som ser ut som detta, och då är det klart!
Vill du så kan du sätta ett vinkeljärn eller annan böjd metallbit mellan de två muttrarna längst ut, så kan du lättare fästa stången i ett skruvstäd, men det går lika bra utan också.Bild
Senast redigerad av JoniX den 13 januari 2015, 00:17, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

2. Lossning och installation i primären

Inlägg av JoniX »

I primären har du dina vikter och ramper, samt en fjäder. I de flesta kit så byter du bara vikter från originalvikterna till vikter som är justerbara, och monterar en annan fjäder.

Denna del innehåller:
*Verktyg
*Ta loss primären
*Plocka isär variatorn


---Verktyg---
1x momentnyckel med 21mm hylsa, som klarar det moment som primären ska dras i, min variator skulle dras i 95 Nm, och jag gissar på att alla TRA 3 variatorer ska dras så
1x spännband med krok
1x 21mm blocknyckel, hylsnyckel, eller hylsa med skaft
2x Insex-bits eller insexnyckel i storlek 6mm respektive 3mm eller 4mm (jag minns ej vilken)
3x "TRA Button retainer". Dessa är inget måste, men de underlättar att ha. Du kan göra dina egna, men jag rekommenderar att du köper dessa färdiga för 50 kr istället, så slipper du fila till egna plus att dom har Lynx Talk loggan :D
Eventuellt:
1x rulle med gängtejp
1x flaska med vatten
1x spritpenna
För rengöring: Bräkleen fungerar väldigt bra


---Ta loss primären---
Här finns det olika sätt att göra på. Det finns ett speciellt verktyg som ser ut som en stång med ett H i änden och som har fyra stycken skruvar som du håller fast variatorn med, men självklart kan vi få loss den utan verktyg också!

1. OBS! Viktigt steg! Kolla om variatorn har markeringar på skivorna och på skålen i mitten. Det ska vara ett litet jack ovanpå kanten på innerskivan (inte dom runda hålen), en pil på ytterskivan, och en till pil på skålen i mitten. Dom här markeringarna ska ligga ihop med varandra igen sen när du monterar tillbaks allt. Om du inte har några markeringar så tar du spritpennan och gör tre streck på samma ställe på dom tre delarna.Bild

2. Ta sedan bort verktygslådan. Den sitter fasthakad i två stycken spår i metallen bakom där du har foten. Titta från fot-hållet så ser du ett fyrkantigt hål med fyrkantig plast i, detta är en spärr. Tryck in spärren mot variatorhållet, och dra sedan verktygslådan uppåt och inåt mitten så lossnar den. Den kan sitta fast lite beroende på om metallen den sitter på har blivit böjd eller skadad, men det är bara att lirka lite så lossnar den till slut.

3. Ta sen spännbandet och haka fast kroken i ovansidan på primärvariatorn. Har du ett hål i "skålen" på variatorn så sätter du kroken där, annars så sätter du kroken på någon av de platta ytorna (se bild, grå pil), och lindar sen spännbandet runt variatorn så långt det räcker. Ju mer varv skapar mer friktion och gör det skonsammare på metallen där kroken hakar i. Det går att skippa att linda spännbandet också, men det är som sagt skonsammare att göra det. Gör sen en knut i ramen där du har foten.

I det här steget så har du två saker att tänka på:
*Sätt kroken på en platt yta (grå pil), aldrig i innerdelen av variatorn eller i de kurvade ytorna (röda) där innerdelen på variatorn sitter. Annars riskerar du att repa den ytan, vilket inte är bra eftersom glidklackarna ska glida längst den.
*Om du inte lindar spännbandet så får du aldrig dra i eller spänna spännbandet, det ska spänna sig självt när du vrider åt bulten som håller variatorn. Visserligen ska det till mycket kraft, men du riskerar att böja axeln eller skada packboxen eller kullagret bakom den om du drar i variatorn.
Bild

Bild


4. Ta din 21 mm nyckel och vrid loss bulten för variatorn. Den är normalt gängad (inte baklänges) så du drar den moturs som vilken annan skruv som helst, och den borde lossna relativt enkelt.

5. Har du lite tur nu så borde du kunna dra ut ytterskivan, och det är den vi ska jobba med. Tänk på att hålla ihop den inre delen med den yttre och att inte vrida den upp och ned (delen med skivan som ligger mot remmen ska vara vänd nedåt), för annars riskerar du att innerdelen faller ur och skadas eller att du tappar bort delar.

(6.)Om du inte får loss den så får du använda det så kallade vattentricket för att få loss hela variatorn. Du måste då luta skotern åt sidan så att du har variatorn uppåt, sen lindar du rätt mycket gängtejp runt gängorna på variatorbulten, linda då åt samma håll som du kommer skruva. Därefter häller du vatten in i hålet där bulten går, gärna varmt eller hett vatten för att det lättare ska lossna. Sen skruvar du bara i bulten, och innan den når botten så borde det börja gå trögt. Då tar du i lite till och så kommer variatorn lossna med en smäll. Går bulten i botten så har du för lite gängtejp och allt vatten har läckt ut, då tar du mer gängtejp och gör om det. Om du fått loss den men skivorna inte delat på sig så skruvar du i bulten så att du har skallen ca 1-2 cm från bottnen och sedan lyfter du upp primären med handen under den yttre skivan, sen slår du ner skallen med en hammare och då borde skivorna sära på sig. Här har du två videos som visar detta:
http://youtu.be/uoISuNdoE8g
http://youtu.be/92C7CZuHe2I?t=3m57s


---Plocka isär variatorn---
Tyvärr var jag lite dålig på att ta bilder på hela processen med primären, men jag tror du kommer förstå ändå när du väl har det framför dig.


1.Den inre delen av variatorn (den längst ifrån remskivan) innehåller din ramper, och den yttre delen (den med remskivan) innehåller din fjäder och dina vikter, och för att komma åt något så måste vi först plocka ur den inre delen av variatorn från den yttre, och det är nu snart du använder dina TRA button retainers. Den inre delen sitter faktiskt bara fast av friktonen från glidklackarna ("buttons") i de tre stycken "armarna" på den, som går i spåren på den yttre delen. Lägg variatorn så att du har skivan nedåt och innerdelen uppåt. Sen så drar du bara i en arm i taget, så borde den komma upp bit för bit. Går det väldigt trögt så kan du ta en mejsel och bända upp den lite i taget istället för att dra med fingrarna.

När du närmar dig toppen så kommer du se glidklackarna och att de har en skåra i sig. Dra då ut glidklackarna ungefär hallvägs och sätt sen dina button retainers i skårorna, och dra sen upp armen hela vägen, så kommer glidklackarna att fjädra ut och låsas i retainern. Upprepa sen på de två andra armarna.

Har du inga button retainers så nyp ihop dem med fingrarna när du dra upp dem den sista biten, och släpp ut dem försiktigt. Det sitter en fjäder i mitten som pressar ut ena glidklacken, och drar du upp armen utan att hålla emot så riskerar du att fjädern skjuter iväg både sig själv och glidklacken, och då blir du tvungen att krypa på golvet och leta smådelar! I övrigt så ska det per arm vara två stycken glidklackar, två stycken o-ringar, och en fjäder (se bild nr 2).Bild

Bild


2. Nu när du har lyft bort den inre delen så kan du passa på att rengöra variatorn. Det gör du lättast genom att spraya rikligt med Bräkleen, och det finns ingen del som kommer att ta skada av det, så spruta överallt. Du kan även gnugga med den grova sidan på en disksvamp för att få det helt rent. Rekommenderat är att använda en grön Scotch Brite, som är en disksvamp modell bättre som har lite slipeffekt på den grova sidan. Dessa finns hos de flesta butiker som säljer städmaterial (Coop, Ica osv.).
Därefter så har du två val beroende på om du bara ska byta vikter eller fjäder, eller båda delarna. Är det båda så följ bara guiden i ordning, är det vikter så gå till steg 3, är det fjäder så gå till steg 4.


3. Vikterna i variatorn sitter i änden på tre stycken armar, och runt vikterna så sitter det rullar som rullar mot ramperna, och mellan rullarna och armarna så sitter det två stycken brickor.

För att byta vikter så börjar du med att knipsa eller böja upp de tre saxsprintarna som sitter ytterst på armarna. Om du absolut inte har några nya saxsprintar så går dessa att återanvända om du böjer upp dem, men det rekommenderas verkligen inte eftersom dom är av engångstyp och riskerar att gå sönder i efterhand, med eventuellt variatorhaveri på köpet.
(Obs! På följande bilder har jag tagit bort variatorfjädern, det behöver inte göras för att byta vikter)Bild


3a. Efter det så använder du den hylsa (eller färdig vikt) som du fick med din sats och använder den för att peta ut de gamla vikterna ur armarna. Då brukar man slippa att brickorna och rullarna hamnar fel så du inte får igenom den, men skulle de ändå hamna fel det så är det ändå ganska enkelt att få allt på plats igen.
Här kan du också vara lite smart och placera vikterna i hylsan innan du sätter in dem i armarna, men tänk då på att inte dra åt låsvikten hela vägen eftersom vikterna då hamnar i vägen för hålet där saxsprinten ska inBild


3b. Därefter så sätter du in dina nya saxsprintar och böjer till dem för att låsa fast hylsan för dina vikter. Original så brukar den långa sidan sitta vänd inåt mitten på variatorn, men det är inte så viktigt om den inte gör det, det är mer viktigt att du sätter lika på alla tre för jämnviktens skull.

3c. Om du inte redan gjort det så kan du nu montera in dina vikter i hylsan. Vilka vikter du ska använda beror helt och hållet på hur ditt kit är uppbyggt. Det brukar följa med instruktioner för hur många gram du ska ha i, om inte annat så får du söka på nätet hur du ställer in just ditt kit exakt. I mitt fall med ett kit från Dynamo Joe och med en TRA3-variator och en originalrem, så fick jag instruktioner att använda 23 gram och ha "clickern" i läge 4 (mer info nedan).

Dra sen åt låsvikten, det brukar vanligtvis dras med en mindre insexnyckel. Den ska dras tills vikterna träffar saxsprinten (det blir stumt) och sen lite till. Du kan även använda svag eller mellan Loctite, men det går också bra utan om man drar ordentligt.Bild


3d. En annan del med att ställa in kittet är också ställa dina "clickers" i rätt läge, vanligtvis läge 4 då det ligger i mitten, för då kan man antingen öka eller minska vid behov. Det clickern gör är att justera lutningen på dina ramper. Ramperna i sin tur, enkelt förklarat, justerar effektkurvan för motorn. Ett steg på clickern upp eller ner antingen ökar eller minskar maxvarvtalet med cirka 200 RPM.

Clickern är dom tre skruvar som du kan se utanpå den yttersta delen på variatorn, och dom går att justera utan att ta loss variatorn, för att du snabbt ska kunna justera varvtalet ute på leden. Clickern justeras genom att du lättar på muttern på andra sidan, ända tills du kan trycka ut skallen på bulten och rotera den så att det inristade strecket pekar på den siffra du vill ställa den till. Det är viktigt att alla står i samma läge, så dubbelkolla alltid när du är klar.Bild


4. För att byta fjäder så måste vi öppna upp den lilla "skålen" som vi har i mitten, och som sitter med tre stycken insex-skruvar. Börja med att nypa fast gängstången i den änden som har de två muttrarna (nyp bara i ena muttern, annars riskerar du att dom låser upp sig). Lägg sen på en bricka och sätt sen variatorn på gängstången. Sätt sen en bricka ovanpå, och sedan drar du åt muttern så att den precis ligger emot toppen (tips: smörj stången med WD40/5-56 så går det lite fortare att skruva ner muttern), och den ska inte dras åt hårdare än att den bara trycker lite lätt mot toppen. Vi behöver inte använda den U-formade delen som vi tillverkade.
(Bilden är från sekundären, men du ser hur jag menar med att bara dra i ena muttern)Bild

4a. Kontrollera sen att du har en pil på skålen som ska peka mot en pil skivan (röda cirklar på bilden). Detta är balanseringsindikeringarna, och har du ingen markering så gör du en markering på varje del med din spritpenna. Ta sen din 6 mm insexnyckel och lossa skruvarna som håller fast skålen. Efter att dom är loss så börjar du lätta på muttern som vi satt på gängstången, då kommer skålen att följa med upp.

Du har två saker att tänka på här:
*Ha INTE ditt huvud rätt ovanför variatorn när du lossat på de tre skruvarna. Skulle stången av någon anledning gå av så kommer fjädern att skjuta upp allting med en väldigt stor kraft, och det vill du inte ha upp i ansiktet.
*Om muttern av någon anledning närmar sig slutet på gängorna på stången och skålen fortfarande trycker på nerifrån så pass hårt att du inte kan trycka ner den lätt med handen, så skruva INTE upp muttern ut över gängorna. Då har du kapat stången för kort eller satt de två muttrarna nederst för långt in på stången, och behöver åtgärda detta.Bild

4b. Lyft sen av skålen och lyft sen upp fjädern och sätt sen ner din nya. Fjädrarna har inget upp eller ner och behöver inte sitta på något speciellt sätt. Du behöver heller inte plocka bort några mer saker mer än om du i så fall ska göra rent (Bräkleen!). Skulle du glömma hur brickan under fjädern satt så ska den sitta åt det här hållet:Bild

4c. Sen är det bara att montera tillbaka allting i omvänd ordning. Glöm inte att sätta tillbaka metallbrickan under fjädern och det cylinderformade skyddsröret som sitter runt fjädern om du tog bort dessa. Sen är det i med fjädern, på med koppen, på med bricka, på med muttern och dra åt. När du börjar närma dig armarna som håller vikterna så se var försiktig när du skruvar så att koppen inte hamnar fel och klämmer fast sig på en arm.
Här har du sen två saker att tänka på:
*Se till att linjeringsmarkeringen på koppen hamnar rätt med markeringen på skivan.
*När koppen närmar sig bottnen så var noggrann med att den åker ner rakt som den ska, den har som ett speciellt spår som den ska ligga i. Om du drar åt den och den inte ligger i spåret så riskerar du att du trycker sönder den. Ett tips är att du skruvar i insexskruvarna när du kan, så kommer dom blir som "guider" och guida koppen rätt.

4d. Efter det så drar du åt insexskruvarna genom att korsdra dem, dvs drar en i taget lite åt gången, flera varv tills dom sitter bra. Vill du så kan du också ha på en klick Loctite gänglåsning med mellanstyrka på dem, men det är inget måste. Skruva sen upp muttern från gängstången (smörj med WD40/5-56!) och lyft av variatorn.

5. Nu ska vi sätta ihop de två variatordelarna! Du lägger helt enkelt den stora delen med remskivan nedåt, och sen lägger du koppen ovanpå och ser till att linjeringsmarkeringarna ligger emot varandra. Sen så får du försöka lirka in glidklackarna i deras spår. Tar en sida i taget och tryck ihop de två klackarna så att du kan få ner den en bit i spåret, sen så gör du så på varje sida. Låt button retainernsen sitta kvar tills dom ramlar ur av sig själv när du trycker ner hela koppen. Tryck ner den ända ner i botten.

6. Kontrollera sen att brickan som fjädern vilar på ligger någorlunda centrerad. Det gör du genom att kolla in i hålet för axeln från sidan med remskivan, där kommer du kommer att se den kopparfärgade brickan alldeles innanför skivan (bild). Skulle den vara lite off så lägger du en mejsel mot den och knackar lite lätt på mejseln, så kommer den flytta sig.Bild

7. Nu ska vi på med variatorhalvan tillbaks på vevaxeln! Sätt skivan på axeln och kontrollerar så att pilen på den yttre skivan stämmer någorlunda bra gentemot jacket på den inre skivan (kom ihåg, INTE dom tre hålen). Dom kommer aldrig att gå att få exakt rätt emot varandra eftersom BRP av någon anledning valt att tillverka variatorerna så att de alltid hamnar någon grad off mot varandra.

Sen så trycker du bara på innerdelen av variatorn tills du får den ända ner i bott och splinsen passar in, det märker du genom att hela axeln snurrar med när du vrider på variatorn. Har du tur så går det på första försöket, men antagligen kommer du behöva försöka en stund. Det här steget kan vara lite frustrerande eftersom den brukar ta tid på sig innan man får den på plats, men det är bara att fortsätta att justera den lite och trycka samtidigt som du vrider för att få splinsen att hamna rätt. Du kan prova med att använda en ficklampa för att lysa in i hålet för bulten, för där kan du se hur splinsen ligger och justera därefter.
Till slut så kommer du att höra ett underbart "klonk" samtidigt som den åker in en bit, och då vet du att den är på plats! :buga:

8. Sista steget är att dra fast variatorbulten. Skruva först i den så långt du kan för hand, sen så sätter du upp spännbandet på samma sätt som vi gjorde i steg 4 i början på guiden, men den här gången hakar du i det så det håller emot åt andra hållet. Samma sak gäller här att INTE sätta det i spåren för glidklackarna eller på innerdelen, utan den ska sitta på det platta ytorna (grå).

Därefter tar du din momentnyckel med 21 mm hylsa och ställer den på 95 Nm, och drar åt bulten tills momentnyckeln signalerar att momentet är uppnått (vanligtvis med ett klick). Dra med den två gånger. Sen om vi ska göra helt rätt så ska man åka en sväng och sen efterdra bulten igen med 95 Nm, sen så är primärvariatorn helt klar!
Bild
Senast redigerad av JoniX den 4 mars 2015, 02:28, redigerad totalt 36 gång.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

3. Lossning och installation i sekundären

Inlägg av JoniX »

I sekundären så sitter det en helix och en fjäder, som tillsammans styr hur mycket som skivorna delar på sig när remmen spänns. I ett variatorkit så byter man ofta ut båda dessa mot något med en annan karaktär. I min guide så har jag öppnat en HPV27-sekundär, vilket är standard på REV-chassit med RER-back. Det finns andra sekundärer också, men i stora drag så gör man lika på en sån som den i min guide.

Denna del innehåller:
*Verktyg
*Ta loss sekundären
*Plocka isär sekundären

--Verktyg--
1x 13mm blocknyckel eller hylsnyckel
Eventuellt:
1x 8mm (har jag för mig) blocknyckel eller hylsnyckel, om man vill ta bort "skölden"
1x låsringstång som öppnar, om du vill ta loss rullarna
1x Bräkleen för rengöring


--Ta loss sekundären--
1. Börja med att ta av remmen. Det gör du enklast med hjälp av verktyget i din verktygslåda som ser ut som ett ihopvikbart "T", och det skruvas in ett hål på sidan av variatorn mellan dom tre skruvarna som du har där. Har du inte verktyget så går det också bra med en lång skruv med rätt dimension på gängorna (dock har jag tyvärr ej måttet i huvudet). Annars så får du helt enkelt pressa isär skivorna för hand.

2. Ta sedan bort verktygslådan. Den sitter fasthakad i två stycken spår i metallen bakom där du har foten. Titta från fot-hållet så ser du ett fyrkantigt hål med fyrkantig plast i, detta är en spärr. Tryck in plasten mot variatorhållet, och dra sedan verktygslådan uppåt och inåt mitten på skotern så lossnar den. Den kan sitta fast lite beroende på om metallen den sitter på har blivit böjd eller skadad, men det är bara att lirka lite så lossnar den till slut.

3. Sekundären tas sen loss med hjälp av din 13 mm nyckel. Lägg i parkeringsbromsen och skruvar bara bort skruven i mitten. Skruven är normalt gängad, så du skruvar den moturs bara. Sen så kan du dra av sekundären rakt av från axeln!
Obs! Kolla så att inga av de distanser som du har på axeln bakom sekundären följer med den ut (t.ex. om de oljat fast). Låt dem i så fall sitta kvar på axeln så du inte tappar bort dem.

4. Nu ska vi ta isär den! Montera upp din fjäderkomprimerare på ett skruvstäd, och dra bara åt i den ena muttern (se bild), annars riskerar du att de gängar upp sig.Bild

5. Lägg sen på sekundären så att du har skruvarna på den vänd nedåt, och din helix uppåt (bild). Sen så lägger du på den U-formade delen som vi tillverkade så att du har "benen" på den vända nedåt, lägg sen på brickan och skruva sen på muttern för hand ner till bottnen, men dra ej åt. Ett tips är att smörja gängstången med exempelvis WD40 eller 5-56 så att muttern går snabbare att snurra ner hela vägen.Bild

6. Kolla sen så att allting är någorlunda centrerat. Kolla underifrån att sekundären ligger ungefär lika på alla sidor om brickan. Kolla sen så att "benen" på våran U-del står ungefär lika långt från respektive sida och att dom står rakt på helixen.

7. Om allting ser bra ut så kan vi nu börja dra åt muttern och komprimera fjädern. Helixen och fjädern sitter fastlåsta med två stycken C-formade metallbitar, och dom ligger fastlåsta i spår i helixen. När vi pressar samman fjädern så kommer dom spåren att sjunka ner och möjliggöra att vi kan lossa C-bitarna, för att därefter släppa upp helixen.

Helt enkelt: dra åt muttern tills att du PRECIS du kan ta loss dom två C-bitarna. Dra INTE längre än så, för då riskerar du att klämma fast skivorna i varandra. På bilden ser du hur ena C-biten är bortplockad, och den andra har jag tagit ut lite.Bild

8. Sen så skruvar du bara upp muttern, så kommer helixen att följa med upp. Om muttern av någon anledning närmar sig slutet på gängorna på stången och fjädern fortfarande trycker på nerifrån så pass hårt att du inte kan trycka ner den lätt med handen, så skruva INTE upp muttern ut över gängorna. Då har du kapat stången för kort eller satt de två muttrarna nederst för långt in på stången, och behöver åtgärda detta.

9. Efter det så kommer du att ha allting löst. Lyft nu av din helix och lyft sen av fjädern. På fjädern så sitter det en "hatt" i plast, och innuti din helix så kan det sitta kvar en plastring, och båda dom ska vi ta vara på. Det brukar finnas ett hål på baksidan av helixen som du kan sticka in en mejsel för att peta loss plastringen, annars kan du peta lite med mejseln på den framifrån så borde den lossna. "Hatten" lyfts av bara.Bild

10. Det här steget är inget måste, men du kan nu passa på att lyfta isär skivorna och göra rent allting med Bräkleen. Det finns ingenting på variatorn som tar skada av det, så spraya på rikligt och torka av med en trasa. Vill du så kan du även ta den grova sidan på en disksvamp och gnugga bort remrester inuti med. Passa även på att gnugga bort remrester från skivorna, läs mer info om detta i kapitlet "Rengöring och underhåll" som finns nedan.
Normalt sett så ska du även ha en shims mellan skivorna, skulle den saknas eller om du har två stycken så får du kontrollera varför det är så, men med största sannolikhet har någon gjort fel bara eftersom det normalt sett bara ska vara en shims.Bild

11. Nu när du har helixen borta så ska du passa på att inspektera rullarna, rullarna är dom tre "hjulen" som sitter inuti skivan. Kontrollera att dom rullar lätt och att dom inte har några sprickor eller andra skador. Är dom spruckna så rekommenderas du starkt att byta dem innan du använder variatorn, annars riskerar du att du i bästa fall förstör bara helixen om dom går sönder helt, i värsta fall hela variatorn. Du kan också passa på ta loss rullarna med hjälp av en låsringstång och göra rent under dem eftersom det är så lätt att göra. Här har du ett exempel på en sprucken rulle, det syns som en linje som går tvärs över den och igenom den in till mitten:Bild

12. Lägg nu ihop variatorskivorna om du lyft isär dem, kom ihåg den shims som ska vara mellan dem. Ställ sen din nya fjäder över axeln och sätt på plast-"hatten" på den. Den andra plastringen lägger du i helixen och lägger helixen på fjädern. Tänk på att plastringen har en platt yta och en rundad yta, den rundade ytan ska vara vänd upp mot helixen, och den platta ner mot den andra plastdelen. För att förtydliga detta så har jag gjort en hyperrealistisk bild av detta i Paint :roll:
Bild


(13.) Dom variatorer som inte är gjorda för RER-backen brukar ha shims på helixen och/eller brukar ha en förspänning på fjädern som man ska ställa rätt. Jag har RER på min så jag har tyvärr ingen större koll på hur man ställer in detta, men det finns lite info i Dynamo Joes videos (del 3 och 4): https://www.youtube.com/watch?v=vDK0ocxAQyY
Som sagt, har du en HPV27 för RER som den i min guide så är det ingenting du behöver bry dig om.


14. Nu ska vi pressa ihop allt! Innan vi gör det så dubbelkolla att du fått med allt som du tagit loss: shimsen mellan skivorna, nya fjädern (så klart), "plasthatten", plastringen vänd med den platta sidan åt fjäderns håll, och helixen på det. Sätt sen på våran U-del med "benen" vänt nedåt, och sen på med brickan och muttern (tips: 5-56/WD40 för att smörja stången). Åter igen, se till att allting är någorlunda centrerat och att "benen" står någorlunda rakt mot helixen.

Innan vi drar åt den så är det viktigt att du läser och förstår detta: när vi drar åt den så måste du vara väldigt noggrann med att spåren på helixen hamnar rätt i spåren på axeln. Eftersom vi har en fjäder som trycker emot och vi drar med ett stort verktyg så kommer vi inte att känna om dom krockar i varandra, och om vi drar åt om dem då så riskerar du att böja sönder "flikarna" överst på axeln. Du måste också vara noggrann med att rullarna inte tar i "topparna" på helixen när du drar åt.

Fortsätt sen med att dra åt muttern, och när helixen börjar närma sig axeln så ta det långsamt och kontrollera både en och två gånger att allt ligger som det ska. Dra sen en bit till och kontrollera igen. När du ser att den åkt ner en liten bit och hamnat rätt så kan du bara dra på. Beroende på passform så kan det här vara väldigt tight att få ner helixen på axeln, i mitt fall så skrapade den i lite på splinsen så lite färg lossnade, men så långe splinsen ligger rätt så gör det inget. För att underlätta så kan du smörja splinsen med valfritt smörjmedel.

Åter igen, när du kommit så pass långt att splinsen är på plats, så kontrollera även att rullarna ligger så att dom hamnar i "groparna" på helixen så du inte trycker sönder något där.
Bild


15. När du börjar närma dig slutet så är det samma sak nu som tidigare, du ska INTE dra muttern längre än att du kan lägga i C-låsbitarna. När du fått i dem så lättar du bara på muttern, och då ska helixen stanna på C-bitarna. Då är du klar! Skruva av muttern och ta loss variatorn från fjäderkomprimeraren.
Här hade jag dock lite problem att ena C-biten låg lite löst när jag släppte på muttern, jag skruvade då ner den och flyttade lite på dem, och till slut när jag släppte upp muttern så satt båda fast och gick inte att flytta på.
Bild


16. Innan du sätter på variatorn på skotern igen så rekommenderar jag att du tar bort dom två metallplattor som sitter som en "sköld" på vardera sida om variatorn. Dom tas bort genom att lossa dom 6 skruvar som dom sitter med, och det görs med en 8mm nyckel (har jag för mig).
Anledningen till att man tar bort dem är för att det ger bättre kylning åt skivorna.


17. Efter det så sätter du tillbaks variatorn på axeln på din snöskoter, lägger i parkeringsbromsen, och drar åt skruvern med din 13mm nyckel. Det räcker att den dras "lagom" hårt, men vill man vara petig så kan man dra den i 25 Nm. Återmontera din rem och kom ihåg att släppa på parkeringsbromsen, sen så kan du knäppa valfri dryck och ta en minut åt att klappa dig själv på axeln för att ha gjort ett bra jobb! :kaffe:
Senast redigerad av JoniX den 15 februari 2015, 23:59, redigerad totalt 17 gång.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

4. Rengöring och underhåll + eventuella problem

Inlägg av JoniX »

Nu när du har allt som behövs för att öppna dina variatorer så finns det ingen bortförklaring från att underhålla dem på rätt sätt med! Variatorerna bör öppnas minst en gång per säsong för att inspekteras och rengöras, och det är lämpligt att göra samtidigt som du gör övrig service på din snöskoter.

Denna del innehåller:
*Utsidan
*Insidan
*Eventuella problem

--------Utsidan--------
** Remhöjd / spänningen på remmen / belt deflection **
Det här är egentligen det sista man ska göra efter att man har skruvat isär och ändrat med variatorerna, men det är så pass viktigt att jag väljer att skriva det överst i guiden. Remhöjden vill du ha så att mattan precis vill snurra runt när du har bakänden upphissad, och i den här tråden så har du två videoklipp som visar detta beroende på vilken maskin du har: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=2992
Remhöjden på en REV med HPV27 justeras genom att du lägger i parkeringsbromsen och lossar på dom tre skruvar som du har längst ut på sekundären, och snurrar på den ramp som du har bakom. Ju högre siffra den pekar på, ju högre sitter remmen, och ju mer spänd blir den. Testa att justera den till det läge du tror är bra, dra åt, och testa. Upprepa om det inte blir rätt första gången. Det är okej att justera så att remmen hamnar högre än kanten på variatorn.

Som det även står i beskrivningen på en av vidosen så vill man inte ha snöskotern på tomgång alltför länge när man har remmen justerad så där, eftersom det blir väldigt varmt på remmen om den inte får snurra fritt.


** Rengöra remskivorna **
Något annat som du gärna kan göra flera gånger per säsong är att göra rent dina remskivor från gummirester och oxidering. Det gör du enklast genom att spraya med Bräkleen och gnugga med en trasa. Om det sitter hårt åt så kan du även ta en disksvamp, gärna av märket Scotch Brite (grön, finns hos Ica, Coop osv), och använda den grova sidan för att gnugga bort resterna. Tänk på att använda ett lätt tryck, det är gummit du vill putsa bort, inte metallen! Tänk också på att gnugga från mitten och ut ("upp och ner"), och inte fram och tillbaka runt skivorna.

Detta gör du på både primären och sekundären. Undvik att spraya Bräkleen på något annat i motorutrymmet än skivorna, eftersom det kan torka ut gummi och packningar. Var noggrann med att torka bort allt som blir kvar efter att du gnuggat, för du vill inte att metallpartiklar ska fastna i remmen.

Du får absolut INTE använda någon typ av smörjmedel eller polermedel på skivorna, dvs ingen 5-56 eller WD40 eller Autosol! Detta eftersom du vill ha så mycket friktion som möjligt mellan remmen och skivorna, och ett smörjmedel eller polermedel minskar friktionen. Plus att aluminium kan suga upp vätskor in i små porer, som sen släpps ut när skivorna blir varma när du kör.

En dålig bild, men du ser skillnaden!
Bild


** Inspektera efter repor eller annan typ av skada **
Helt enkelt, kolla igenom skivorna efter stora repor eller skador på ytan som har kontakt med remmen. Kolla även ifall du ser några sprickor någonstans på variatorn, eller någon lös skruv. Repor får man bedöma om de går att åtgärda, lösa skruvar dras åt, och hittar du någon spricka så ska du inte köra med variatorn längre eftersom den i värsta fall kan explodera.


--------Insidan--------
** Tvätta bort remdamm och annan smuts **
Öppna upp variatorerna och använd Bräkleen för att spraya bort remdamm och annan smuts som kan finnas där, du kan också använda en disksvamp för att gnugga med om det sitter åt.

Du har två ställen i primären som du behöver vara lite extra försiktig så du inte repar när du gnuggar, och det är i spåren i ytterskivan som glidklackarna glider längs med, och på dina ramper. I sekundären är det dina rullar och ytan på helixen där dina rullar åker längs med som du behöver vara försiktig med. I övrigt är det inte så noggrant hur ytorna är.

Variatorerna behöver inte tvättas så pass rena att du kan äta en måltid i dem, men försök att få bort det värsta lösa remdammet i alla fall. Ju renare desto bättre. Så här vill du INTE ha det:
Bild


** Inspektera dina ramper och banor för glidklackarna **
Inspektera skicket på dina ramper, gör ren dem om det behövs. Kolla om det finns några repor eller andra skador på ramperna eller banorna för glidklackarna. Polera gärna upp ramper och banor med exempelvis en trasa och Autosol. Gör rent hela rampen om de ser ut t.ex. så här:
Bild


** Inspektera att armar och rullar rör sig som de ska **

** Inspektera att allt sitter som det ska, och efter trasiga delar **


***Mer kommer senare***
Senast redigerad av JoniX den 16 februari 2015, 01:12, redigerad totalt 5 gång.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: How to: installera ett variatorkit/underhålla variatorer

Inlägg av JoniX »

*reserverad*
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: How to: installera ett variatorkit/underhålla variatorer

Inlägg av SS440-80 »

Det är nu som det hade varit superbra med en "GILLA-knapp" som man kunde klicka på istället för att störa tråden.
Men nu finns inte det så då blir det ett inlägg: GILLAR SÅNT HÄR! :tumme:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: How to: installera ett variatorkit/underhålla variatorer

Inlägg av RannerKing »

SS440-80 skrev:Det är nu som det hade varit superbra med en "GILLA-knapp" som man kunde klicka på istället för att störa tråden.
Men nu finns inte det så då blir det ett inlägg: GILLAR SÅNT HÄR! :tumme:
Trevligare med ett inlägg, än ett enkelt tryck på en "gilla"-knapp ;)

Bra initiativ till tråden.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: How to: installera ett variatorkit/underhålla variatorer

Inlägg av JoniX »

En kommentar är ju alltid roligare! ;) Och jag har reserverat dom platser jag behöver!

Men jag kommer att åka bort ett par veckor framöver nu, och det är lite oklart än så länge hur det ser ut med datormöjligheter där, så guiden kan eventuellt bli lite försenad :)
j00k3
LynxTalk Member
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 december 2012, 17:05
Skoter: Lynx Rave RS 600 - 2009

Re: How to: installera ett variatorkit/underhålla variatorer

Inlägg av j00k3 »

Grymt! Jag som gått länge och haft ågren för detta med variatorer. Nu blir det enkelt med laptopen i garaget. Stort tack!
Skriv svar