Tändstiftsbyte på E-Tec motorer.

Här får du all fakta du behöver veta för att få det mesta ur din Lynx! Allt från Non-slip installation till portningsmallar.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Tändstiftsbyte på E-Tec motorer.

Inlägg av Lynxfun »

En snabbguide, bilder från XU men principen är detsamma för REX I-II samt XP/XM dvs ta lös QRSn för åtkomst av tändstiften.

Gör ni detta så passa samtidigt på att lossa luftburk, throttlehus samt reeds för kontroll och rengöring, det är värt det minst en gång per säsong så har ni koll.

Ren mekanik, luftburken lossas genom att lätta på den svarta plastlåsningen, dra sedan ut den, skruva lös throttlehuset samt lossa reedsen.

Byt reedsbultarna till bättre kvalitet sexkant 10 st M5*16 samt 2 st M5*20

Bilder på detta ? ;) Nja, kanske sparas som pyssel till silly season, vi får se om någon påminner en i juni :)
XU Sparkplug change 1.jpg
XU Sparkplug change 2.jpg
XU Sparkplug change 3.jpg
XU Sparkplug change 4.jpg
XU Sparkplug change 5.jpg
XU Sparkplug change 6.jpg
XU Sparkplug change 7.jpg
XU Sparkplug change 8.jpg
För den som vill trippelkontrollera indexeringen kan detta samt en tuschpenna vara till hjälp men som sagt, original NGK enligt spec är förindexerade.
XU Sparkplug change 9.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr_Smurf
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 6 mars 2011, 20:20

Re: Tändstiftsbyte Etec motorer

Inlägg av Mr_Smurf »

Stämmer det att man måste köpa stiften från en BRP-handlare för att få stift som är rätt indexerade
eller går det med godtyckligt NRK PZFR6F stift från nätbutiker ?

Det är ju halva priset på stiften där.

Funderade på att ha en extra uppsättning stift med i verktygslådan men går det överhuvudtaget att byta dom ute på leden ?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Tändstiftsbyte Etec motorer

Inlägg av simon »

Visst måste det vara överkurs att plocka ut variatorn ?
Kan inte tänka mej att det är ett måste.
Möjligen att man kan skaffa sej en egen lite bättre tändstiftsnyckel för att underlätta.

Sen så efter att ha haft två E-tec 800 på rad så vet jag å det bestämdaste att stiften ska bytas varje år
på dom oavsett vilka fantasier som BRP kommer farandes med.
De stift jag bytt efter ett år har alla sett för djävliga ut, mest antagligen beroende på den höga oljeförbrukningen.

Indexeringen är en baggis och ingenting att vara rädd för!
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Tändstiftsbyte på E-Tec motorer.

Inlägg av DrMussla »

:think: Läste lite om indexeringen i denna tråd och ditt o datt med tändstift etc....
BRP / Rotax har valt att köra NGK stiften och de är utprovade,
en kort stund bytte de till andra stift fortfarande NGK men med ett lite annat värmetal för att vissa maskiner blev svåra att starta.

Anledningen till att man skall sätta stiften med elektroden mot spridaren är för att säkerställa starten på dem, dvs 1 eller 2 drag.
Maskinen går precis lika bra med elektroden bakåt men kan bli hårdare att starta du kanske behöver upp till 10 drag för att få igång den.
Skriv svar