Här kommer en liten bildguide hur man rengör en uppsättning Mikuni-TM 40 förgasare på en Ski-Doo REV-600.
proceduren är dock i det närmaste exakt lika på tex ett Lynx R-Evo & Evo chassie.
Det är lättare än det ser ut.
Sen så är variatorerna bortplockade på bilderna men det är inget som behövs göras.
Först tar man bort luftburken genom att lossa de två skruvarna som fäster den till förgasarna.
Jag har färgat dem röda.
Ta lös den gröna slangen som sitter på t-kopplingen.
Nästa steg är för de som har uppvärmda förgasare.
Se först till att vrida av den röda kranen som sitter på slangen.
Ta fram en tom låda som du kan använda för att samla upp kylarvätskan som kommer ur slangen och förgasaren.
Försök hitta en slangbit som du kan trä på nippeln så att du kan samla upp allt kylarvatten som kommer ut.
Ta lös den gröna slangen på bilden och stoppa dit en bult eller liknande så att inte all kylarvätska rinner ut.
Efter att ha gjort detta så lossar du på slangklämmorna vid insugningsgummina, har färgat skruvarna lila.
Med förgasarna lösa så tar du och lossar på bränsleslangen och pluggar den med något lämpligt.
När du har tagit lös bränsleslangen så är det endast gaswiren och chokewikren som är kvar.
Det är lite svårt att förklara hur man tar lös dem men det är inte svårt.
Skruva lös den undre muttern vars pilen på bilden pekar.
Haka sedan ur wiren.
Samma sak på både choke och gas.
Se till att inte skruva på den övre muttern !
Med förgasarna borta så är det bara att försöka hitta en ren plats att lägga dem på.
Lägg dem på en handduk eller liknande så att inte skruvar rullar av bordet och försvinner för evigt..
Skruva sedan av de röda skruvarna på bilden och ta bort locket.
Nu när locket är borta så ser du en insexskruv (röd på bilden) som du skall lossa men ej skruva lös helt.
När du har lossat på den så vrider du bort haken (grön på bilden) och sedan kan du ta upp nålen (lila på bilden).
OBS !! se till att inte tappa bort den lilla nylonbrickan som sitter under nålen.
Nästa, lägg ner förgasarna och lossa på de röda skruvarna.
Det kan vara lite svårt att få lös "locket" men slit inte utan trixa lite så kommer det lös till slut.
Nu ska vi lös med botten på förgasaren.
Skruva lös den röda skruven och "bulten".
Se till att få med packningen när du tar lös locket.
Nu skall huvudmunstycket bort, det är mässings färgat och sitter synligt i mitten av "skålen"
Sedan så har vi lågfartsmunstycket som sitter brevid.
Se till att ha riktiga mejslar när ni ska lös med munstyckena så att munstyckerna ej skadas !
Sista delen som skall bort är bräsleskruven som är grön på bilden.
Skruva ut den helt.
När du skruvar tillbaka denna så skruva in den försiktigt ända i botten och sedan ut 1,5 varv.
Nu när allt är isärplockat så är det bara att fylla upp en lämplig behållare med typ diesel och sedan skrubba.
Gamla tandborstar är alldeles utmärkta att använda så även Tops.
Blås sedan rent alla kanaler och munstycken m.m med tryckluft.
Avsluta sedan med att spaya allting med "Brake Clean" och blås blås blås med tryckluft en gång till !
Smuts i kanaler osv är en förgasares värsta fiende !
Det låter svårt och jävligt men har man gjort det en gång så är det inga problem
Kör hårt // Stoft & 2stroke
How to: Rengöra Mikuni TM-40 förgasare
Re: How to: Rengöra Mikuni TM-40 förgasare
På R-Evo chassit, går luftburken å få ut som det är, eller måste variatorn bort,
kanske måste gå via tanken?
kanske måste gå via tanken?
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: How to: Rengöra Mikuni TM-40 förgasare
Bort med sekundären så går det
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
- Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05
Re: How to: Rengöra Mikuni TM-40 förgasare
Tror du inte ja lyckades tappa ner en nylonbricka på golvet....Suck.... Hoppas de går å få tag i en ny
Ja undrar om den lilla nylonbrickan ska sitta under eller över den lilla metallringen högst upp på nålen?
Mvh emil
Ja undrar om den lilla nylonbrickan ska sitta under eller över den lilla metallringen högst upp på nålen?
Mvh emil
Mvh Emil
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
- Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05
Re: How to: Rengöra Mikuni TM-40 förgasare
Glömde att tacka för en väldigt bra guide!
Men jag hittade ett problem till nu. Den ena bränsleskruven har gått av nästan längst ut på nålen, å den delen sitter kvar i förgasaren. Tror ni man kan få ur den? Eller äre bara å skrota förgasaren?
Mvh emil
Men jag hittade ett problem till nu. Den ena bränsleskruven har gått av nästan längst ut på nålen, å den delen sitter kvar i förgasaren. Tror ni man kan få ur den? Eller äre bara å skrota förgasaren?
Mvh emil
Mvh Emil
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: How to: Rengöra Mikuni TM-40 förgasare
Brickan ska sitta under C-clipset på nålen.korkenmefjomp skrev:Jag undrar om den lilla nylonbrickan ska sitta under eller över den lilla metallringen högst upp på nålen ?
Plast brickorna finns som reservdel.
Du är inte den förste som det händer för.korkenmefjomp skrev:Den ena bränsleskruven har gått av nästan längst ut på nålen och resten sitter kvar i förgasaren.
Tror ni man kan få ur den ?
Eller är det bara å skrota förgasaren ?
Posta bilder på det här i tråden så kanske någon här på forumet har någon bra lösning åt dig.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: How to: Rengöra Mikuni TM-40 förgasare
Har också en förgasare med avbruten spets kvar i förgasarhuset.
Har testa med olika smörjmedel, tryckluftspulser, uppvärmning och nedkylning… ingen lycka ännu.
Vet inte om det skulle hjälpa med att köra gasaren i ultraljudstvätten så att man får bort all eventuell oxid och sedan gå på med tryckluft igen?
Har testa med olika smörjmedel, tryckluftspulser, uppvärmning och nedkylning… ingen lycka ännu.
Vet inte om det skulle hjälpa med att köra gasaren i ultraljudstvätten så att man får bort all eventuell oxid och sedan gå på med tryckluft igen?