Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Här får du all fakta du behöver veta för att få det mesta ur din Lynx! Allt från Non-slip installation till portningsmallar.
Användarens profilbild
melmaq
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 februari 2011, 15:41
Skoter: Skidoo Renegade X 860
Ort: Luleå, Hoting, Karbäcken
Kontakt:

Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av melmaq »

Sätter in en guide på hur man fettar in in lagrena på Rotax serie-III motorer.
Använd dig av: Kluber Isoflex NBU 15 eller fett med samma egenskaper.
Det ska tydligen finnas billigare fett på Momentum och Ahlsell men med
samma egenskaper som Kluber Isoflex NBU 15.

Här är en bild på hur du ska fetta. Det är alltså lagren på både PTO* pch
MAG** sidan som ska fettas in. De inre lagren ska ej fettas in!

Bild

Har du en vevaxel som ser ut så här så ska ENDAST det yttre lagret på
PTO* sidan fettas. Det inre lagret skall ej fettas.
Lagret med VIT pil ska fettas och lagret med SVART pil ska inte fettas.

Bild

Har du däremot en vevaxel som ser ut så här ska BÅDA lagren fettas in.
Som ni ser saknar denna vevaxel den röda tätningen på det inre lagret.
Alltså ska båda lagren med vita pilar fettas.

Bild

PTO*= Variatorsidan på en skotermotor.
MAG**= Magnetsidan på en skotermotor.

Det var allt. Jag tror inte jag har missat något nu...

Att tänka på, en 50g tub kostar ca 700:- på Momentum.

bidraget av
RannerKing
Exc
melmaq
staffan
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2011, 00:52
Skoter: RE-X E-tec 600 -09

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av staffan »

Jag har en liten fundering där, tog isär min motor och märkte att allt fett va slut så jag skickade in veven och fick alla lager bytta osv.
Har en Ski-Doo REV "Pro" 800 ( 2004 ) så visste inte riktigt vilken botten/vev som sitter i den.
Så jag beställde alla 6 lager till en vanlig Ski-Doo REV 800 ( 2004 ) men de visade sig då att 1 lager av 6 var fel.
så beställde hem de som va fel ifrån en REV 800 ( 2003 ) istället och då var de samma,
skruvade ihop allt igen, körde den varm ett antal gånger sen körde ja några hundra meter och rev allt igen och nu ser veven ut som på bilden.

De jag då inte fattar är hur allt fett kan vara grått och tycker det ser ut att vara mindre ut än de ja stoppade dit men man kommer väll inte åt överallt iofs. men de känns som att något är fel, för de bör inte se ut så där efter så kort tid. rev en polares 800 lynx motor och där va fettet lika vitt som i tuben och kvar på samma ställe. Går i tanken om att de kanske skall vara en sån där röd packbox mellan mina 2 lager på pto sidan men de var ingen där innan men han som renoverade den innan kanske gjorde fel eftersom allt fett va slut, men vet inte hur många mil sen de va den renoverades på veven men. minns inte heller om de satt en packning inne i andra lagret på pto sidan mot skinkan, och de kan man ju inte se nu heller.
Kan man slå på något motor nummer så man kan få veta exakt vilken motor de är?

Lite suddig bild men de sitter 2st styr-ringar "eller va dom kallas" imellan lagren, ingen av dom sitter alltså fast på lagren som de gör på vissa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av RannerKing »

Kan det vara så att PRO-motorn har oljesmörjning av lagren?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
staffan
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2011, 00:52
Skoter: RE-X E-tec 600 -09

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av staffan »

Hur tänker du då? Första lagret på mag sidan är ju kappslat (om man går från V till H) så där måste de vara fett, dom mittersta är oljesmorda och på pto sidan de är ju där jag är osäker hur de ska vara men de yttersta lagret där skall väll alltid vara fett i? bara de andra lagret som kan variera med oljesmort eller med fett?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av RannerKing »

Som jag har på min motor. Där har jag borrat så alla lager smörjs av olja. Det finns inga hål som går från cylinderfoten till lagerbanan?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
staffan
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2011, 00:52
Skoter: RE-X E-tec 600 -09

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av staffan »

Jaha du tänkte så, ne så är de inte gjort. det är något annat som spökar!
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av RannerKing »

Ok! I så fall är det enda jag kan tänka mig att lagret har varit torrt innan det fettades in och att fettet nu gått in i lagret... Om det inte gått ut vid packboxen vill säga?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
staffan
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2011, 00:52
Skoter: RE-X E-tec 600 -09

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av staffan »

Jo tänkte de jag med att de nått ut till alla ofettade utrymmen i lagren men de förklarar inte den mystiska gråfärgen, fettet bör ju vara vitt..
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av oskaar »

Så här ser min vev ut
Bild

Men det finns bara fett på dom två lagren på PTO sidan, lagren på MAG sidan är helt torra. Betyder det att alla lager förutom dom två på bilden som har fett på smörjs med olja?
Bild
Bild
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av RannerKing »

Det där ser inte bra ut!
MAG skall också fettas.
Hur känns lagren igentligen?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar