Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Här får du all fakta du behöver veta för att få det mesta ur din Lynx! Allt från Non-slip installation till portningsmallar.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av 2stroke »

JoniX skrev:Någon här som tagit loss packboxen på PTO-sidan och fettat det yttre lagret den vägen ?
Rave-600 SDI ( 2008 )
Då du har en vevaxel som har båda PTO lagren fettade och det därmed inte finns någon tätning mellan lagren så kan du lika gärna fetta in de båda PTO lagren via blindnippeln som sitter på blocket.

( Jag rekommenderar dock inte att fetta in vevlagren då motorn är ihopsatt
detta då det är så lätt att sätta för mycket vilket leder till att tätningarna in mot vevaxelskinkorna
hoppar ut vilket leder till urtvättning av lagren ---> Haveri )
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av JoniX »

2stroke skrev:
JoniX skrev:Någon här som tagit loss packboxen på PTO-sidan och fettat det yttre lagret den vägen ?
Rave-600 SDI ( 2008 )
( Jag rekommenderar dock inte att fetta in vevlagren då motorn är ihopsatt
detta då det är så lätt att sätta för mycket vilket leder till att tätningarna in mot vevaxelskinkorna
hoppar ut vilket leder till urtvättning av lagren ---> Haveri )
Ja det är just att förstöra den tätningen som jag vill undvika,
men ändå få det så pass smörjt som det går.
Motorn är uppe i 600-något mil tror jag, så jag skulle vilja riva den och göra det ordentligt,
men just nu tror jag inte jag har tid över till det
Det är väl en relativt stor process att lyfta ur motorn antar jag.

Men också, om jag tar ur PTO-packboxen, skulle det ändå bli för mycket tryck om jag smörjde via nippeln?
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av JoniX »

Well, fullt upp hela sommaren så har inte blivit något skotermekande, men nu när säsongen börjar närma sig så börjar det bli dags att ta tag i detta. Jag var in till närmsta ÅF och de uppskattade det till 6500 kr bara för arbetet, vilket lät lite häftigt.

Men de nämnde också att intervallen för att fetta om veven är 2000 mil, och tyckte snarare att bara kolvar borde kontrolleras eller bytas nu vid 700, vilket i och för sig också låter som en vettigt sak att göra. Men 2000 mil för veven tycker jag låter mycket, för enligt vad jag har läst på diverse sidor så verkar 500-750 mil vara rekommenderat. Men då har det visserligen handlat om äldre maskiner från typ 2000-2004 i de trådar jag hittat.

Har någon koll på vad som gäller?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av 2stroke »

JoniX skrev: Var in till ÅF och de sa att intervallen för att fetta om veven är 2000 mil,
och tyckte snarare att bara kolvar borde kontrolleras eller bytas nu vid 700,
vilket i och för sig också låter som en vettigt.
Men 2000 mil för veven tycker jag låter mycket, för enligt vad jag har läst på diverse sidor så verkar 500-750 mil vara rekommenderat.
Men då har det visserligen handlat om äldre maskiner från typ 2000-2004 i de trådar jag hittat.

Har någon koll på vad som gäller?
Det är ingen skillnad vilken årsmodell det är på motorn.

Att inte smörja eller byta vevaxel lagren då man ändå har upp motorn för översyn är bara dålig ekonomi. :vägg:

Vad jag vet har aldrig Rotax satt någon smörj intervall i och med att de aldrig erkänt att det finns ett bekymmer. :bad:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av JoniX »

Okej, tack för infon!

Nej blir det kolvbyte så blir det självklart att smörja i så fall. Skulle gärna vilja göra det själv och slippa lägga ut 6000 kr, men jag tror inte jag kommer att ha tid över åt det :P
Men arbetet i princip; koppla loss slangar, givare och oljewire, bort med magnapull, bort med avgas. Lossa motorfästen och lyft ur motorn. Behöver något mer ovanför (typ ramen) rivas? Sen när motorn öppnas, behövs något speciellt verktyg eller är det att lossa alla bultar bara? Låter ju relativt simpelt om än tidskrävande.

"Det ska vara så på den modellen" :thumbsup:
Mr_Smurf
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 6 mars 2011, 20:20

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av Mr_Smurf »

Det brukar krävas en hel del svordomar och mycke våld innan svänghjulet är löst så det kan vara lättare att ta lös det med motorn på plats. De säger att man inte ska använda mutterdragare men jag har då aldrig fått lös det utan.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 november 2013, 00:52
Skoter: Rave 600 SDI -08

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av JoniX »

Hmm, måste det bort, kan det inte sitta kvar på axeln då?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Fetta in vevaxeln på din Serie-III motor

Inlägg av 2stroke »

JoniX skrev:Hmm, måste det bort, kan det inte sitta kvar på axeln då?
Svänghjulet ( Magneten ) måste bort om du ska ta isär vevhushalvorna.
Detta då tändplattan sitter fast i båda halvorna.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar