How to: Rengöra 3D RAVE

Här får du all fakta du behöver veta för att få det mesta ur din Lynx! Allt från Non-slip installation till portningsmallar.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

How to: Rengöra 3D RAVE

Inlägg av RannerKing »

Skriver en liten guide på hur man går till väga för att rengöra dom nyare Rave ventilerna. Inte så svårt, men lite mer skruvande och lite mer att tänka på jämfört med gamla modellen. Tag ej lös några kablar eller slangar!

Vad jag tycker absolut behövs är Bräkleen. Det är ett måste i garaget över huvud taget, och underlättar verkligen till detta.

Bild

Det underlättar också ordentligt om man ser till att skotern ser ut så här.

Bild

Denna kåpa skall bort. 2 skruvar på var sida med 8mm sexkantsskalle. Sätt gärna en trasa eller något annat som kan fånga upp delarna, om man skulle råka tappa nått.

Bild

Skruva sen lös bryggan som sitter mellan ventilerna.

Bild

Sen är det bara att pillra undan gummitbälgen med fjäderringen. Sen bör koppen gå att skruva lös för hand, annars är det bara att använa en 8mm hylsa/ nyckel. Under koppen sitter det en fjäder så se till att den inte studsar iväg och gömmer sig. Repetera sen på andra sidan.

Bild

Skruva bort sensorn och vik denna åt sidan. 2st 8mm sexkantsskruv här också.

Bild

Skruva lös torxskruvarna så är sedan ventilhuset lös och ventilerna frilagda. Även här sitter det fjädrar så se till att dom också sitter vacker innan ni lyfter bort huset helt. Ser packningarna OK ut så går dom att återanvända, så var försiktig med dom också.

Bild

Plocka bort fjädrarna och dra ut ventilen. Var återigen försiktig! Ventilen består av fyra lösa delar. Oljan bör hålla ihop dom, men se till att inget ramlar bort. Om man väl tappar något, brukar det ju hamna så svår-åtkomligt som möjligt.

Bild
Bild

Rengör ventilerna. Om skiten sitter hårt kan man använda stålborste på dom värsta ställena. Se bara till att borsten inte är så pass hård att du repar ytan i onödan. Smörj sedan in ventilerna med 2-takts olja. Dels hjälper den till att smörja ventilen, men oljan håller även ihop delarna så allt blir lättare att montera.

Bild

Skjut ventilerna på plats och se till att dom löper lätt. Ta fjädrarna och fäst dessa på ventilhuset. Se till att packningen hamnar rätt väg och håll den på plats medan ni sätter dit ventilhuset med andra handen. Dra åt torxskruvarna med 9nm.

Bild

Skruva fast koppen för hand, skall endast sitta med 3nm. Pillra över gummit. Från fabrik sitter det någon slags tätning, jag skippade den. Har aldrig tidigare haft läckage där på den äldre modellen av ventil. Fråga din ÅF vad du bör använda.

Jag använder ett vanligt buntband för att få på fjäderringen. Sätt den på plats på ena sidan och håll fast den, dra sen bara runt med buntbandet så går det ganska lätt.

Bild

Skruva dit sensorn med ca. 6nm. Använd gärna svag eller medium gänglåsning.

Bild

Se till att bryggan är rätt väg. Använd gänglåsning på muttrarna och dra dessa med med ungefär 5nm.

Bild

Skruva sen bara på locket igen med 5nm, använd återigen gänglåsning så är det bara att montera ihop skotern igen.

Bild

Hoppas detta varit till hjälp.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: How to: Rengöra 3D RAVE

Inlägg av RannerKing »

Nu är guiden klar. Säg till om ni hittar något som är galet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member
Inlägg: 130
Blev medlem: 2 december 2012, 17:31
Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09
Ort: Falun

Re: How to: Rengöra 3D RAVE

Inlägg av tobbeg_ »

KANON guide, hjälpte mig o göra rent mina nu i veckan! :rock: :applåd: :thumbsup:

Och de var verkligen på tiden, min skoter har gått 545mil...

Bild

den värsta:
Bild

efter rengöring:
Bild

Bild
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: How to: Rengöra 3D RAVE

Inlägg av DW... »

Mycket fin tråd Rannerking... :tumme: :tumme:
Kan komplettera med en heads-up; :fy:
Tätningsmassan som sitter runt den gröna bälgen är en kombinerad tätnings- och vidhäftningsmassa. Satt riktigt ordentligt fast runt mina plast-rave-kolvar. Fick ta det vänligt men mycket bestämt, bit för bit för att få loss bälgarna utan att ta sönder dom...
Kan laga det mesta, men inte mat...
Skriv svar