How to: Rengöra RAVE
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
How to: Rengöra RAVE
Börja med att ta bort det svarta plastlocket.
För att ta bort locket så tar man bort haken. (På vissa modeller så sitter locket fastskruvat, ta bort skruvarna i så fall.)
Skruva ej på den Röda skruven mitt på locket.
Se till att inte tappa bort fjädern som sitter bakom locket.
Nu när locket och fjädern är borta så skruvar vi lös insexskurvarna som ni ser på bilden ovan. Finns de inte där så sitter de bakom gummibälgen inuti själva aluminiumhuset.
Nu när du har tagit ut allting så sitter giljotinen fast i ett plastlock på framsidan.
Gänga lös den och sedan så rengör du den med "BrakeClean" eller bara diskmedel och typ stålull,
eller låt ligga i Thinner eller Diesel över natten och sedan stålull...
---> Bara det är starkt !
Plastlocket som giljotinen är fastgängad i.
Så här kan det se ut.
Nu så skall vi lös med plastlocket som sitter på gummibälgen.
Pilla lös fjädern som sitter runt och sedan är det bara att ta lös det.
Bort med all olja och skit i gummibälgen och locket.
Nu när allt är rent så kollar vi om packningar är hela och om packningen som skall sitta runt giljotinen finns kvar.
När du monterar ihop det igen så står det "TOP" på ena sidan av giljotinen.
Denna sida skall alltså vara uppåt mot toppen/tändstiften.
Den RÖDA skruven i mitten på locket ska du alltid skruva i botten och sedan ut till närmaste "Klick".
Också att tänka på
- För Skandinaviska förhållanden ( höjder ) skall den alltid vara MAX inskruvad.
- Börjar skotern få dåligt gassvar och varvar inte riktigt, så kan det alltså vara skitiga RAVE ventiler.
- Skadar inte att kika till dem 2-3 gånger per säsong så är det lugnt. Tar max en halvtimme att rengöra om man har gjort det innan. Beror på vilken typ av olja man kör och ytfinheten på giljotinerna.
- På RV motorerna, 670, 643, 583 osv ser ventilerna lite annorlunda ut.
På Serie III sitter infästningsinsexorna på utsidan ventilen, på RV modellerna sitter skruvarna på insidan klockan.
// Stoft & 2stroke
.
För att ta bort locket så tar man bort haken. (På vissa modeller så sitter locket fastskruvat, ta bort skruvarna i så fall.)
Skruva ej på den Röda skruven mitt på locket.
Se till att inte tappa bort fjädern som sitter bakom locket.
Nu när locket och fjädern är borta så skruvar vi lös insexskurvarna som ni ser på bilden ovan. Finns de inte där så sitter de bakom gummibälgen inuti själva aluminiumhuset.
Nu när du har tagit ut allting så sitter giljotinen fast i ett plastlock på framsidan.
Gänga lös den och sedan så rengör du den med "BrakeClean" eller bara diskmedel och typ stålull,
eller låt ligga i Thinner eller Diesel över natten och sedan stålull...
---> Bara det är starkt !
Plastlocket som giljotinen är fastgängad i.
Så här kan det se ut.
Nu så skall vi lös med plastlocket som sitter på gummibälgen.
Pilla lös fjädern som sitter runt och sedan är det bara att ta lös det.
Bort med all olja och skit i gummibälgen och locket.
Nu när allt är rent så kollar vi om packningar är hela och om packningen som skall sitta runt giljotinen finns kvar.
När du monterar ihop det igen så står det "TOP" på ena sidan av giljotinen.
Denna sida skall alltså vara uppåt mot toppen/tändstiften.
Den RÖDA skruven i mitten på locket ska du alltid skruva i botten och sedan ut till närmaste "Klick".
Också att tänka på
- För Skandinaviska förhållanden ( höjder ) skall den alltid vara MAX inskruvad.
- Börjar skotern få dåligt gassvar och varvar inte riktigt, så kan det alltså vara skitiga RAVE ventiler.
- Skadar inte att kika till dem 2-3 gånger per säsong så är det lugnt. Tar max en halvtimme att rengöra om man har gjort det innan. Beror på vilken typ av olja man kör och ytfinheten på giljotinerna.
- På RV motorerna, 670, 643, 583 osv ser ventilerna lite annorlunda ut.
På Serie III sitter infästningsinsexorna på utsidan ventilen, på RV modellerna sitter skruvarna på insidan klockan.
// Stoft & 2stroke
.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: How to: Rengöra RAVE
Kan rekommendera ett rengörningsmedel som tar bort det mesta som brännt fast. Kärchers RM 81 ASF
Jag använde den i o-utspädd och då löser den upp det mesta. Så, var försiktig med vad du doppar i den. Sen kan du även sätta en skvätt i vattenhinken när du tvättar bilen med svamp osv. RM 81 ASF funkar till mycket. Bara att späda ut den med vatten om man tror att den är för "frätande"
Jag använde den i o-utspädd och då löser den upp det mesta. Så, var försiktig med vad du doppar i den. Sen kan du även sätta en skvätt i vattenhinken när du tvättar bilen med svamp osv. RM 81 ASF funkar till mycket. Bara att späda ut den med vatten om man tror att den är för "frätande"
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: How to: Rengöra RAVE
Mr Muscle ugnsrent är inte heller så dåligt på att få kokset att släppa...
Re: How to: Rengöra RAVE
Någon som har koll dimensionen på O-ringen?
innerdiameter på min är 10mm, men tjockleken är svårskattad.
Är ju betydligt enklare att ha några liggande inför nästa rengöring.
Jag har en Enduro-600 SP ( 2002 )
Antar att det kan skilja på olika modelller ??
Köpte på mig fyra O-ringar för 40:- och packningen brukar ju klara sig,
men o-ringarna har ett hårt liv när de ska dämpa giljotinen där det dessutom är kokhett.
innerdiameter på min är 10mm, men tjockleken är svårskattad.
Är ju betydligt enklare att ha några liggande inför nästa rengöring.
Jag har en Enduro-600 SP ( 2002 )
Antar att det kan skilja på olika modelller ??
Köpte på mig fyra O-ringar för 40:- och packningen brukar ju klara sig,
men o-ringarna har ett hårt liv när de ska dämpa giljotinen där det dessutom är kokhett.
Re: How to: Rengöra RAVE
Exakt dimension har ingen betydelse då o-ringen egentligen bara är en "stötdämpare"
för ventilerna när de öppnas,
viktigt är att de är av bra kvalitet.
Jag har i alla år bara tagit närmast tillgänglig ny o-ring med synbart samma mått
och satt dit efter rengöring och det har fungerat utan problem.
för ventilerna när de öppnas,
viktigt är att de är av bra kvalitet.
Jag har i alla år bara tagit närmast tillgänglig ny o-ring med synbart samma mått
och satt dit efter rengöring och det har fungerat utan problem.
Re: How to: Rengöra RAVE
Precis vad jag antog. Köpte på mig o-ringar från Momentum i liknande dimension.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 20 januari 2013, 18:38
- Skoter: RE 800r -13
- Ort: Sundsvall
Re: How to: Rengöra RAVE
Bumpar upp denna tråd.
Ska rengöra mina ventiler på en E-tec 800.
Ska man ta isär allt i minsta smådel och göra rent eller bara knivarna?
Är det något man ska tänka på eller undvika att göra.
Har läst på en del ställen att man måste synka dem efter rengörning med nått son heter buds
Ska rengöra mina ventiler på en E-tec 800.
Ska man ta isär allt i minsta smådel och göra rent eller bara knivarna?
Är det något man ska tänka på eller undvika att göra.
Har läst på en del ställen att man måste synka dem efter rengörning med nått son heter buds
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: How to: Rengöra RAVE
Skrapa bara rent "knivarna". Bälgen är limmad och det är ganska pilligt att få tillbaka fjädern. Passa dig så du inte tappar ner pinnarna de är ganska drygt att få upp dem igen. Egentligen ska alltid ravearna resettas efter rengöring.Maraca skrev:Bumpar upp denna tråd.
Ska rengöra mina ventiler på en E-tec 800.
Ska man ta isär allt i minsta smådel och göra rent eller bara knivarna?
Är det något man ska tänka på eller undvika att göra.
Har läst på en del ställen att man måste synka dem efter rengörning med nått son heter buds
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: How to: Rengöra RAVE
Detta gäller enbart de motorer som har sk. E-RAVE giljotiner.DrMussla skrev:Skrapa bara rent "knivarna".
Bälgen är limmad och det är ganska pilligt att få tillbaka fjädern.
Passa dig så du inte tappar ner pinnarna de är ganska drygt att få upp dem igen.
Egentligen ska alltid RAVE giljotinerna resettas efter rengöring.
Motorer med helt mekaniska RAVE giljotiner behöver inte resettas.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 20 januari 2013, 18:38
- Skoter: RE 800r -13
- Ort: Sundsvall
Re: How to: Rengöra RAVE
2stroke skrev:Detta gäller enbart de motorer som har sk. E-RAVE giljotiner.DrMussla skrev:Skrapa bara rent "knivarna".
Bälgen är limmad och det är ganska pilligt att få tillbaka fjädern.
Passa dig så du inte tappar ner pinnarna de är ganska drygt att få upp dem igen.
Egentligen ska alltid RAVE giljotinerna resettas efter rengöring.
Motorer med helt mekaniska RAVE giljotiner behöver inte resettas.
Tack för svar
Vilka motorer/maskiner sitter det så kallade E-rave giljotiner på då?