Lynx 535 High Speed , Vad är det för något ?

Allt om modeller med hjulboggie.
Skåne
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 oktober 2014, 07:23
Skoter: 535 81

Lynx 535 High Speed , Vad är det för något ?

Inlägg av Skåne »

Hej!

Då frugan var på tjejhelg insåg jag att det var nu eller aldrig....begav migtill mörkaste småland och inhandla 2 st 535:or. En var reservdelskoter och den i något bättre skick åtminstånde startad för några år sen.
Noterade att det på den stod highspeed på sidan och att hastighetsmätaren var högre graderad.

När jag började riva lite i dem hemma insåg jag att highspeeden saknade lågväxel vilket den andre hade. Är totalt novis på det här med skotrar. Har i ärlighetens nämn inte kört en meter. Men gamla maskiner begriper jag mig väl hjälpligt på.

Min frågor: vad var highspeeden för modell och vad skiljde egentligen. Hittar inget på nätet eller i instruktionsböckerna.

Borde väl gå att flytta över den lågväxlade lådan utan större problem eller är även variatorn olik?

Modellår 81 på highspeeden 82 på den andra

Tack på förhand
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: 535 high speed vad är det för nåt?

Inlägg av RannerKing »

Välkommen!

Har aldrig hört nåt dylikt. Måste ju vara nått för tävling...?

Skriver mest för att säga att du ska låta Highspeed:en vara så komplett som möjligt till du vet vad det är för juvel du har. Ska kolla med en bekant om han har någon aning.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

535 HighSpeed...

Inlägg av 2stroke »

Skåne skrev:Har inhandla 2 st 535:or.
En var reservdelskoter och den i något bättre skick åtminstånde startad för några år sen.
Noterade att det på den stod HighSpeed på sidan och att hastighetsmätaren var högre graderad.
När jag började riva lite i dem hemma insåg jag att HighSpeed'en saknade lågväxel vilket den andre hade.
Min frågor: Vad var HighSpeed'en för modell och vad skiljde egentligen.
Hittar inget på nätet eller i instruktionsböckerna.
Årsmodell: 1981
Hepp hepp... Kul med lite gamla rariteter. :love:
Precis som RannerKing skriver så kan denna så kallade HighSpeed vara en special modell
och då bör du göra så mycket som möjligt för att få den i så nära Original skick som möjligt.
Alltid kul att ha speciella/unika modeller.

Posta bra och detaljerade bilder :kort: på den här i tråden så kanske det finns nån som kan hjälpa dig.

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar