GL-250 ( 1987 ) Fixa till den... ?

Allt om de övriga smalbandade modellerna.
JeppeH
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 september 2015, 14:48
Skoter: Lynx GL 250

GL-250 ( 1987 ) Fixa till den... ?

Inlägg av JeppeH »

Jag har fått en gammal Lynx GL-250 ( 1987 ).
Jag har tänkt att repa upp den så att allt väsentligt är i bra skick,
utseendet är mindre viktigt - maskinen är dock i helt OK yttre skick.

Vad jag misstänker är att motorn börjar vara trött och jag vet att mattan är bytt men att några mattskoningar har släppt, dvs några av de som håller mattan på plats i tunneln/boggien.

1, Tänkte öppna motorn och byta kolv.
Mest troligt lämnar jag in vevaxeln för koll/riktning då de brukar skeva - som jag förstått det ?
2, Någon som klämt fast nya skoningar ?
Vad behövs för verktyg och var hittar man skoningar billigt ?
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Lynx GL 250 -87

Inlägg av SS440-80 »

Du har väl tömt tanken på allt gammalt bränsle som inte har speciellt mycket sprängkraft kvar. Gör även rent förgasaren supernoga. Detta är A och O på alla fordon som stått en längre tid.

Du kanske tycker att motorn kan vara trött, men troligast är att det tröttaste är drivlinan.

Så börja med att plocka isär variationerna och gör rent dem.
Kolla sedan kedjespänning i transmissionen, byt olja.
Undersök hur drivaxellagren verkar, speciellt det som är motstående från kedjehuset. Många är de snöskotrar som fått drivaxelras ute på skogen bara för att detta lager gått torrt, rostat och gått sönder.
Byt sedan alla lager i boggiehjul och vändhjul. Spänn efter det upp mattan till rätt spänst så att den löper lagom lätt.
När du gjort detta och om du fortfarande anser att det känns onormalt slött, då kan du ge dig på att byta kolvar och lager m.m m.m

Såklart kan du ju renovera motorn direkt bara för att det är jäkligt roligt att skruva också... :thumbsup:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Lynx GL 250 -87

Inlägg av RannerKing »

Har ägt ett par GL250 och för mig har båda gått likadant ända fram till motorn dött.
En gav upp när själva blocket vibrerade sönder, andra började tända konstigt sen var den stendöd.
Krokiga vevar? Jadå...

Ska du renovera anser jag det lika bra att kolla veven. Är väl det första som ger sig på den modellen.
Är veven rak är det ju ingen större kostnad ändå.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
JeppeH
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 september 2015, 14:48
Skoter: Lynx GL 250

Re: GL-250 ( 1987 ) Fixa till den... ?

Inlägg av JeppeH »

Bild

Så såg den ut vid hämtningen - har fler bilder men de gick inte att ladda upp. Håller på att renovera i huset så jag har inte gjort något åt skotern ännu. Det blir nog fullständig motorrenovering så småningom, minns att när jag, brorsorna och kusinerna körde runt med den här när vi var små gick den aldrig fortare än 30. Fick nyligen höra av min morbror att han bytte kolvring just innan den ställdes undan, han menade att den kändes frisk i motorn efter det - men jag vill ändå riva upp och gå igenom allt.

Skotern är lite av en släktklenod. Min morfar köpte skotern av en lappgubbe när maskinen Värö ar ett år gammal, den hade visst gått 900 mil då. Morfar körde inte mycket med skotern så mest troligt har den inte gått mer än 1500 mil totalt. Av någon anledning är alltså mattan bytt.. Någon som har tips gällande skoningarna? Var det vanligt att de släppte?
JeppeH
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 september 2015, 14:48
Skoter: Lynx GL 250

Re: GL-250 ( 1987 ) Fixa till den... ?

Inlägg av JeppeH »

Skotern har för övrigt inte startats på 8-9 år..
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: GL-250 ( 1987 ) Fixa till den... ?

Inlägg av RannerKing »

Har aldrig varit med om att skoningar släppt. Är det många som lossnat?

Du måste pressa dit nya, finns ett speciellt verktyg för det. Finns hos de flesta eftermarknadsfirmor.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar