Rotax 377 motorfunderingar

Allt om de övriga smalbandade modellerna.
Ronny
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mars 2013, 18:10
Skoter: Lynx Ranger King, Tundra 600 ACE

Rotax 377 motorfunderingar

Inlägg av Ronny »

Hej!

Hoppas kunna få svar på mina funderingar gällande en Rotax 377 som sitter i en Ranger LTS från 1995.

Är cylinderloppen förkromade?
Skotern har gått 1200 mil och det sitter std dimensionskolvar, loppen ser oförskämt fina ut. Inte tendens till vändkanter eller spår från värmenypningar eller annat elände.

Vad är bytesintervall på kolvarna?
Vilket fabrikat på kolvar om man vill ha kvalitet?

Sitter inga topplockspackningar, ser ut som 2-3 spår på cylle och kolv som antagligen är ngn form av tätningsyta. Antar att de ska slipas in mot varandra?
Ser spår av läckage mellan cylle/topp vilket kan förklara att den tappar lite ork när den blir genomvarm...

Annars är jag helnöjd med bergsgeten, tar sig fram riktigt bra :)

Hälsningar Ronny
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rotax 377 motorfunderingar

Inlägg av RannerKing »

Om du menar Nicasil så är svaret nej.
Jag anser att originalkolvar är det rätta.
I toppen ska det sitta sitta packningar. Köp en komplett sotningssats vid kolv/ kolvringsbyte.

http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/M ... ar1951.htm
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Ronny
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mars 2013, 18:10
Skoter: Lynx Ranger King, Tundra 600 ACE

Re: Rotax 377 motorfunderingar

Inlägg av Ronny »

Snabbt svar ;)

Intressant...
Förvånad att den går så pass bra/ är så pass tät utan topplockspackningar!
Bara att handla nya pryttlar i helgen!

Tack RannerKing
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rotax 377 motorfunderingar

Inlägg av RannerKing »

Inga problem!

Angående bytesintervall på kolvarna...

På Rotax fläktkylda byter man när den är svårstartad med varm eller ljummen motor. :Happy:
Uppkommer ofta kring 1000mil= Dags för första service, med tänstiftsbyte och ringar/kolvar. ;)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar