Adventure-1200 ( 2011 ) Stendöd... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Kontrollera om du kan mäta kablaget till ECM Connector B & Pin 19. Om du lossar kontakten kan du nog resistansmäta den.
Vet att en del XU 1200 av 2011 årsmodell hade problem med fukt/vatten som kom in och förstörde ECM modulen.
Ena kontakten i ECM har saknat fett som förhindrar oxidering av stift och att fukt tränger in och ärjar sönder kontakten/anslutning mot kretskort.
Tyvärr rinner det vatten efter styrstången som tar sig ner mot ECM modulen.
Hoppas du inte har sån otur.....
Senast redigerad av Jukkas_Lasse den 21 februari 2017, 11:03, redigerad totalt 1 gånger.
zimba
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 mars 2014, 17:36
Skoter: adventure 4-tec 1200

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av zimba »

Nu plötsligt när jag mätte på startkablarna från startknappen så hoppar ecu igång...och den startar med...men jag hittar inget synligt avbrott kring kabelstammen. Detta eju inte roligt ..intermitent fel. bättre att de brunnit , rykigt nånstans..ska fortsätta slita i kablar :think: lite gladare
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av DrMussla »

Då har du felet där. Dra ny kabel alternativt laga om du hittar skadan.
zimba
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 mars 2014, 17:36
Skoter: adventure 4-tec 1200

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av zimba »

Jukkas_Lasse skrev:Kontrollera om du kan mäta kablaget till ECM Connector B & Pin 19. Om du lossar kontakten kan du nog resistansmäta den.
Vet att en del XU 1200 av 2011 årsmodell hade problem med fukt/vatten som kom in och förstörde ECM modulen.
Ena kontakten i ECM har saknat fett som förhindrar oxidering av stift och att fukt tränger in och ärjar sönder kontakten/anslutning mot kretskort.
Tyvärr rinner det vatten efter styrstången som tar sig ner mot ECM modulen.
Hoppas du inte har sån otur.....
OK de där ska jag åtgärda med nån skydds plåt som hindrar vatten att komma den vägen in i ecu
tack för infot...men har inte hittat de ev avbrottet ännu..den hoppade ju igång för en stund sen som jag skrev.
zimba
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 mars 2014, 17:36
Skoter: adventure 4-tec 1200

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av zimba »

Har kollat kablar så långt man kommer ner i stammen från startknappen o dom andra från styret och INTE hittat något brott samt kollat bakom säkringsdosan att allt sitter rätt. Och ECM hoppar ju igång nu och inga felkoder...förstår inte vart felet låg..om de kan ha vart nån kontakt som jag vart på.
Undrar bara vart alla minus jordar sitter. Har sett den vid batteriet samt vid startselenoiden..men finns de fler?? Känns ju int så bra att sätta ihop den utan att egentligen ha gjort nåt. Skulle man kanske sätta dit extra jordkablar mot dom svarta som finns i härvan??
Tacksam för svar!
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av DrMussla »

Ibland har man ju varit med om att bara man pillat i kontaktstycken m.m löst problemet utan att man igentligen hittat ett fel... jordpunkterna är hiskeligt viktiga då de jordar ecm m.m räcker med lite ärja och putsar man bort ärjet fungerar zet.
zimba
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 mars 2014, 17:36
Skoter: adventure 4-tec 1200

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av zimba »

DrMussla skrev:Ibland har man ju varit med om att bara man pillat i kontaktstycken m.m löst problemet utan att man igentligen hittat ett fel... jordpunkterna är hiskeligt viktiga då de jordar ecm m.m räcker med lite ärja och putsar man bort ärjet fungerar zet.
Nu likadan igen ..satte tebaks ljudämparen och hängde dit klustret startade o gick fint på tomgång gasade till lite och den dog ögonblickligt ..varvräknaren stannade på 2500rpm..som om man ryckt bort spänningen. har bytt olja o filter och nu var de under min på oljestickan så jag fyllde på men den slår ej till ecm iallafall stendöd igen , larmar låg oljenivå på nåt sätt o stänger av??
zimba
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 mars 2014, 17:36
Skoter: adventure 4-tec 1200

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av zimba »

Hittade nu ärjade stift i B-kontakten ECM...kan va felet, vad skulle man ha smort dom med..electronic rengörning först o sen ??
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Hej,
Troligast där problemet är, tyvärr har en del modeller fått stift som varit så oxiderade att dom gått av och oftast då mot kretskortet.....
Du får prova rengöra dom med ex. elektronik rengöring och skrapa bort oxiden.
Rengör båda kontaktytorna (ECM + kontakt) samt skydda dom mot fortsatt förstörelse med lämpligt kontakt-fett
zimba
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 mars 2014, 17:36
Skoter: adventure 4-tec 1200

Re: 2011 1200 adventure stendöd!

Inlägg av zimba »

Stiften på ECM B var något ärgade och nr 17 var värst ...o de e den som försörjer start o run relä.
Detta felet har funnits i 1 år...med konstiga stopp och slutade nu med totalstopp när de ärgat sönder honan i kontakten.
Fixet blev att löda på lite på stiftet i han-delen i ECM och byta honkabeln i multikontakten på kabelmattan.

Fina kompisar på Lynx verkstan hade en skrotat hon-del som ja plockade 1 st hondelskontakt från.
Dom ska få äta tårta sen!
so
Men man kan konstatera att vattnet kommer in i kontakten uppifrån genom kabel anslutningen mot ECM...den e nu siliconfylld...samt ECM ska få ett "paraply"

Tack för all hjälp!
Skriv svar