Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Nån som kört och har provat ordentligt hur den är i variatorerna ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Fungerar rätt bra men har lite svårt vid omtag i ex. Lössnö.
Detta kit får bra kritik: http://knrsledtech.se/product/drtdiablo ... ?brand=251
Detta kit får bra kritik: http://knrsledtech.se/product/drtdiablo ... ?brand=251
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Den får det bli.............
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Återkom gärna med resultat!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Är beställt, lite kallt här nu att vara ute och tom köra.....
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Jag har bara hunnit köra ca 15mil med KNR (DRT) V-kit från Christian.
Detta V-Kit använder Heel Clicker's CRA armar http://heelclickerclutching.com/tech-info/pdf/CRA.pdf men med DRT's egna ramper samt Helix.
Denna arm har en offset placering av rullen & viktpinnen som skapar en lite bättre vinkel mellan ramp och viktarmen som i sin tur ger högre verkningsgrad med avseende på centrifugalkraft.
Viktpinnen/rullen har en kortare hävarm än original armarna vilket bäddar för en bättre backshift trots att dessa armar ger ett ordentligt remgrepp och mycket bra uppväxling.
Tillslagsvarvet går ner från ca 3800 till 3100-3200 rpm.
Variatorerna går kallare och är alldeles rena och utan indikation på remslir i de högre utväxlingarna som tidigare.
I och med möjlighet till overdrive utväxling i praktiken så ökar öven toppfarten 10-20 km/h.
Maskinen är bestämd i inkopplingen utan att bli nervös eller ryckig i lågfart och går utmärkt att smyga med.
1:an lär inte behövas mer efter detta V-kit monteras och maskinen når max rpm direkt och står stadigt där under hela accelerationen. Den har mycket lättare vid omtag under belastning att komma tillbaka till max rpm.
Finns en tråd om detta V-kit sen tidigare: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?t=3370
Jag är mycket nöjd med detta V-kit och ser fram emot att få prova maskinen under förhoppningsvis stora snömängder och i fjällen.
Detta V-Kit använder Heel Clicker's CRA armar http://heelclickerclutching.com/tech-info/pdf/CRA.pdf men med DRT's egna ramper samt Helix.
Denna arm har en offset placering av rullen & viktpinnen som skapar en lite bättre vinkel mellan ramp och viktarmen som i sin tur ger högre verkningsgrad med avseende på centrifugalkraft.
Viktpinnen/rullen har en kortare hävarm än original armarna vilket bäddar för en bättre backshift trots att dessa armar ger ett ordentligt remgrepp och mycket bra uppväxling.
Tillslagsvarvet går ner från ca 3800 till 3100-3200 rpm.
Variatorerna går kallare och är alldeles rena och utan indikation på remslir i de högre utväxlingarna som tidigare.
I och med möjlighet till overdrive utväxling i praktiken så ökar öven toppfarten 10-20 km/h.
Maskinen är bestämd i inkopplingen utan att bli nervös eller ryckig i lågfart och går utmärkt att smyga med.
1:an lär inte behövas mer efter detta V-kit monteras och maskinen når max rpm direkt och står stadigt där under hela accelerationen. Den har mycket lättare vid omtag under belastning att komma tillbaka till max rpm.
Finns en tråd om detta V-kit sen tidigare: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?t=3370
Jag är mycket nöjd med detta V-kit och ser fram emot att få prova maskinen under förhoppningsvis stora snömängder och i fjällen.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Inkko - har du hunnit montera och prova ditt V-Kit?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Nix ,ska köra lite standard i början...
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Jukkas lasse!
Min commander 2015 har tillslagsvarv på 3100-3200 och
är helt standard enl. varvräknaren. Hade du 3800 på din?
I min instruktionsbok står det 3800 i tillslag men det stämmer inte alls
med varvräknaren!
Min commander 2015 har tillslagsvarv på 3100-3200 och
är helt standard enl. varvräknaren. Hade du 3800 på din?
I min instruktionsbok står det 3800 i tillslag men det stämmer inte alls
med varvräknaren!
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Min hade också tillslag beroende på hur varm variator/drivrem är runt 3300rpmJemo skrev:Jukkas lasse!
Min commander 2015 har tillslagsvarv på 3100-3200 och
är helt standard enl. varvräknaren. Hade du 3800 på din?
I min instruktionsbok står det 3800 i tillslag men det stämmer inte alls
med varvräknaren!
Dock ville den inte iväg förrän 3600-3800rpm med varm drivrem.
Med detta V-kit så är den väldigt bestämd vid tillslag och du behöver nog inte använda 1:ans växel mer...