Verktygtstips GLS 3600 LC

Tips och Fakta om GLS chassiet.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Verktygtstips GLS 3600 LC

Inlägg av MangE »

Då jag blev ombedd att lägga upp bilder på ett specialverktyg jag gjort,
fick jag idén till den här tråden.
Eftersom verktyget jag har gjort är anpassat för en GLS så väljer jag att lägga tråden här.
(Hoppas att fler bygger på med egna verktyg för GLS här.)

Nedan är en bild på en borrförlängare jag gjort för att kunna borra ur variatorbulten ur vevaxeln utan att lyfta ur motorn,
alla som har vevaxeln under kanten på bottenkåpan kan använda idén eller hör av er så får ni låna min.
Skall ni tillverka en så tänk på att hålet för borren skall ha mycket bra passning annars är det lätt att ni får obalans och bryter av borren,
kan vara lämpligt att göra ett dubbhål först för att inte glida ut mot gängorna.

Bild

Använde följande "grispitt", de fungerar mycket bra så jag rekommenderar dem varmt.

Bild

Bild
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Verktygtstips GLS 3600 LC

Inlägg av MangE »

Verktyg nummer två, nyckel och fästplåt för att lossa krysset på en Comet 108C variator.
Jag gissar att denna fungerar för alla Comet 108C variatorer oavsett offset, åtminstone själva "nyckeln".

Blev en halv katastrof igår vid överföringen av bilder, mer om det i en annan tråd.

Bild 1, verktygen tillsammans.
Bild 2, "Nyckeln".
Bild 3, fästet för att hålla variatorn när man skruvar upp krysset.

Bild

Bild

Bild
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Verktygtstips GLS 3600 LC

Inlägg av MangE »

Tips tre, ett spännband och en kofot är bra hjälpmedel när man sak ta bort främre stötdämparen.
Använde ett 250 kg band och kan genom att dra ihop det runt dämparen hålla ihop den så man slipper släppa på en massa stag och grejor när man plockar bort den.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Verktygtstips GLS 3600 LC

Inlägg av MangE »

Tillägg till variatorverktyg, någon som ska ta isär sin Comet så får ni givetvis låna mina verktyg om ni vill slippa göra egna ;)
Skriv svar