GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
Måste byta primären på GLS-3800'an då den fasta skivan är sprucken.
Sitter en Comet 108C
Verkar vara omöjligt att hitta en begagnad sådan.
Jag kanske får tag på en Powerbloc som har suttit på en 503,
men frågan är om den passar och hur det skulle bli med den variatorn på en 583?
Sitter en Comet 108C
Verkar vara omöjligt att hitta en begagnad sådan.
Jag kanske får tag på en Powerbloc som har suttit på en 503,
men frågan är om den passar och hur det skulle bli med den variatorn på en 583?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Re: Primärvariator
Kanske bättre med en beg TRA man brukar ju hitta dom till vettigt pris...
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Byte av Primärvariator på GLS-3800
Comet 108C har slutat tillverkas för ca 20 år sedan.Tonik skrev:Måste byta primären på GLS-3800'an då den fasta skivan är sprucken.
Sitter en Comet 108-C.
Verkar vara omöjligt att hitta en begagnad sådan.
Är det Comet variator du vill ha så är det en Comet 108EXP av rätt modell som gäller.
I och med att det är en GLS-3800 det gäller så passar även
Polaris P-85 primär variator, det gäller dock att hitta en med rätt konicitet.
Då passar det även bra ihop med den sekundär variator du har.
Powerbloc variator är också ett bra och enkelt alternativ.
Ävern TRA fungerar men kräver en hel del jobb för att få att fungera
då man tex även bör byta sekundärvariator.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Primärvariator
Ett litet inlägg här som inte har med trådskaparens fråga att göra, men kanske passar in ändå.
Hoffco-Comet gick i konkurs 2009.
Men bolaget köptes upp igen och drivs vidare.
Här är en länk till deras hemsida: http://www.hoffcocomet.com/EpiphanyWeb/ ... .aspx?ID=1
Och en länk till en artikel om bolaget på deras nya produktionsplats:
http://www.gazettextra.com/article/2013 ... 29998/1060
En P-85 fungerar alldeles ypperligt
Hoffco-Comet gick i konkurs 2009.
Men bolaget köptes upp igen och drivs vidare.
Här är en länk till deras hemsida: http://www.hoffcocomet.com/EpiphanyWeb/ ... .aspx?ID=1
Och en länk till en artikel om bolaget på deras nya produktionsplats:
http://www.gazettextra.com/article/2013 ... 29998/1060
En P-85 fungerar alldeles ypperligt
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: Primärvariator
Vill också påminna att längre ner i GLS forumet finns fler primärvariator trådar,
kanske finns lite matnyttigt där även om det inte fanns stigningen på avdragaren där vad jag kunde se.
kanske finns lite matnyttigt där även om det inte fanns stigningen på avdragaren där vad jag kunde se.
Re: GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
Har fått tag i en Comet 108C som har suttit på en 503:a.
Skruvade dit den igår.
Men jag fick inte in den lika långt på vevaxeln som den förra satt.
Så nu står remmen snett. Bulten är dragen i botten. Och den låter illa på tomgång.
När man gasar så försvinner ljudet. Kanske är nått som är löst i variatorn.
Men hur ska jag få remmen att stå rakare?
Skruvade dit den igår.
Men jag fick inte in den lika långt på vevaxeln som den förra satt.
Så nu står remmen snett. Bulten är dragen i botten. Och den låter illa på tomgång.
När man gasar så försvinner ljudet. Kanske är nått som är löst i variatorn.
Men hur ska jag få remmen att stå rakare?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Re: GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
Det brukar vara olika ut från vevaxeln beroende på modell, kan vara att avståndet ut från vevhuset är mer...
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
Det är olika offset på dem, du måste titta på componentnumret på dem för att se vilken du ska använda.
Om du tittar i tråden jag lade upp för ett antal år sedan så ser du artikelnumret som ska sitta på en 3600
Om du tittar i tråden jag lade upp för ett antal år sedan så ser du artikelnumret som ska sitta på en 3600
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
viewtopic.php?f=24&t=309
Fast det hjälper dig kanske inte så mycket om du har en 3800.
Fast det hjälper dig kanske inte så mycket om du har en 3800.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
Här kan du ladda ner en sprängskiss, verkar vara samma motorplatta som jag har och samma sekundär men ett annat nummer på primären,vet inte vad som skiljer dock men det kanske framgår av listan.
Tillägg, eftersom position 21 är olika är det nog olika offset mellan 3600 och 3800. (Den fasta skivan.)
http://files.stenmarksmaskin.se/sites/d ... 201991.pdf
Tillägg, eftersom position 21 är olika är det nog olika offset mellan 3600 och 3800. (Den fasta skivan.)
http://files.stenmarksmaskin.se/sites/d ... 201991.pdf