GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
Vet inte hur aktivt det är kring GLS maskinerna längre,
Vad hände kör alla REV och annat hightech numera ?
Har precis bytt min Comet-108C till en Polaris P85 från en Polaris FST 4-takt.
Comet'en var grymt sliten vilket jag vetat om ett tag vilket gjorde att det inte blev mycket kört de senaste åren.
I vilket fall är det nu åtgärdat.
Hade till en början tänkt använda originaluppsättning vikter och fjäder ihop med den nya Polaris variatorn
och senare byta till Polaris-10 serie efter 2stroke's rekommendation.
Comet vikterna var dock rejält slitna och glappade lite åt alla håll.
Hade tom svarvat ur lite ur spindeln upptäckte jag när den var riven.
Så det blev snabba ryck att få fram något så att det åtminstone blev en provtur.
Hittade en uppsättning 10-58 och en Svart/Grön Polaris fjäder.
Samma inslag som blå, 120, men lite högre sluttryck på 340.
Resonerade att de tyngre vikterna skulle kompensera detta.
Original Comet F vikterna är ju 53,7 gram om jag kommer ihåg rätt.
Det blev sådär.
Variatorn hugger och ger ingen trevlig körning.
Så det blir till att skaffa nytt. När den väl var i luften så gick den dock mycket bra, en fröjd.
Får tacka 2stroke för de goda råden, blir nog bra med andra vikter.
Vad hände kör alla REV och annat hightech numera ?
Har precis bytt min Comet-108C till en Polaris P85 från en Polaris FST 4-takt.
Comet'en var grymt sliten vilket jag vetat om ett tag vilket gjorde att det inte blev mycket kört de senaste åren.
I vilket fall är det nu åtgärdat.
Hade till en början tänkt använda originaluppsättning vikter och fjäder ihop med den nya Polaris variatorn
och senare byta till Polaris-10 serie efter 2stroke's rekommendation.
Comet vikterna var dock rejält slitna och glappade lite åt alla håll.
Hade tom svarvat ur lite ur spindeln upptäckte jag när den var riven.
Så det blev snabba ryck att få fram något så att det åtminstone blev en provtur.
Hittade en uppsättning 10-58 och en Svart/Grön Polaris fjäder.
Samma inslag som blå, 120, men lite högre sluttryck på 340.
Resonerade att de tyngre vikterna skulle kompensera detta.
Original Comet F vikterna är ju 53,7 gram om jag kommer ihåg rätt.
Det blev sådär.
Variatorn hugger och ger ingen trevlig körning.
Så det blir till att skaffa nytt. När den väl var i luften så gick den dock mycket bra, en fröjd.
Får tacka 2stroke för de goda råden, blir nog bra med andra vikter.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: En ny primärvariator
Närå, vi trampar ganska många mil snö med en GLS fortfarande, ungarna bara älskar den
Re: En ny primärvariator
Härligt då är vi två iaf.MangE skrev:Närå, vi trampar ganska många mil snö med en GLS fortfarande, ungarna bara älskar den
Har fixat det mesta nu, men behöver en ny främre boggi dämpare.
Montera mitt Wilwood bromsok och fixa handtagsvärmarna.
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
....Står en 3600'a på min gård också, dock inte min.
Minst 3 st GLS alltså
Minst 3 st GLS alltså
Re: GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
Frågar i denna tråd då jag är i begrepp att byta primärvariator på 3600'an.
Det sitter en Polaris sekundär (orginal) i 36'an med röd fjäder å rak 36 helix, kanske också borde bytas egentligen.
1. Har sett att p85 gjorts med shallow, medium och deep bore men kan inte hitta mått på dessa offsets någon som vet?
2. Antar att det är shallow bore som passar till 3600'an?
3. Någon som vet på vilka polaris det sitter Shallowbore?
4. Några tips tankar kring vikter å fjäder? ( Easyride - vilka vikter å fjäder använde du till slut? )
5. Har också funderat på 108EXP, artikelnr 219506A verkar vara samma som 217506A? Bara nyare nr?
6. Valet står mellan att leta en bättre beggad p85 eller antar jag ny 108exp... Kollat endel forum och p85 verkar ha gott rykte. P85 eller 108exp?
många frågor vart det, letar efter svar själv också på dessa, uppdaterar allt eftersom
Edit:
7.Ang 1 o 2 ovan. Med taper 1:10 så borde offset på -3,55mm (som för 36'an) ge att starten på konan/tapern i variatorn borde vara 29,64? tänker jag rätt då? det borde ju gå att mäta!?
1. "Shallow" verkar ska mäta 30mm vid start på konan/taper i variatorn och "Deep" 32mm. Medium Bore är någon udda grej under ett fåtal år på 80-talet. Här finns en diskussion: https://vintagesleds.com/bs/index.php?topic=55685.0
från tråden: "Comet made a replacement cluch, PN 217502A, and the bore on it was 0.512" deep. The later clutch was bored flush. My catolog shows a clutch, bored 0.200 deep, for some models in the 81-82 era."
3. Verkar sitta shallow bore från -84 å framåt på tvåcylindriga... något oklart ang tripplarna
Hur fick du det att funka på din 36'a Easyride ?
Har du flytta motorn ?
Det sitter en Polaris sekundär (orginal) i 36'an med röd fjäder å rak 36 helix, kanske också borde bytas egentligen.
1. Har sett att p85 gjorts med shallow, medium och deep bore men kan inte hitta mått på dessa offsets någon som vet?
2. Antar att det är shallow bore som passar till 3600'an?
3. Någon som vet på vilka polaris det sitter Shallowbore?
4. Några tips tankar kring vikter å fjäder? ( Easyride - vilka vikter å fjäder använde du till slut? )
5. Har också funderat på 108EXP, artikelnr 219506A verkar vara samma som 217506A? Bara nyare nr?
6. Valet står mellan att leta en bättre beggad p85 eller antar jag ny 108exp... Kollat endel forum och p85 verkar ha gott rykte. P85 eller 108exp?
många frågor vart det, letar efter svar själv också på dessa, uppdaterar allt eftersom
Edit:
7.Ang 1 o 2 ovan. Med taper 1:10 så borde offset på -3,55mm (som för 36'an) ge att starten på konan/tapern i variatorn borde vara 29,64? tänker jag rätt då? det borde ju gå att mäta!?
1. "Shallow" verkar ska mäta 30mm vid start på konan/taper i variatorn och "Deep" 32mm. Medium Bore är någon udda grej under ett fåtal år på 80-talet. Här finns en diskussion: https://vintagesleds.com/bs/index.php?topic=55685.0
från tråden: "Comet made a replacement cluch, PN 217502A, and the bore on it was 0.512" deep. The later clutch was bored flush. My catolog shows a clutch, bored 0.200 deep, for some models in the 81-82 era."
3. Verkar sitta shallow bore från -84 å framåt på tvåcylindriga... något oklart ang tripplarna
Hur fick du det att funka på din 36'a Easyride ?
Har du flytta motorn ?
Re: GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
Kul att det är fler som håller på med denna maskin!
Tyvärr vet jag inte hur mycket offset det är på min variator,
men med lite ögonmått och genom att låta sekundären "flyta" så linjerar det alldeles utmärkt.
Snygg maskin har du också, vad är det för boggie och hur lång är mattan?
Jag flyttade inte motorn.Byfräsarn skrev: Hur fick du det att funka på din 36'a Easyride ?
Har du flytta motorn ?
Tyvärr vet jag inte hur mycket offset det är på min variator,
men med lite ögonmått och genom att låta sekundären "flyta" så linjerar det alldeles utmärkt.
Snygg maskin har du också, vad är det för boggie och hur lång är mattan?
Re: GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
Tack! Ja, jag har kört den sedan -95 å tänker fortsätta ett tag till
Det sitter "original" easy ride boggie fast förlängd till 365, med Öhlins bakre dämpare, flyttat nedre fäste knäled + dropbrackets...
Det sitter "original" easy ride boggie fast förlängd till 365, med Öhlins bakre dämpare, flyttat nedre fäste knäled + dropbrackets...
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
Av någon orsak som jag aldrig har fått någon förklaring till så levererades GLS-3600Byfräsarn skrev:Frågar i denna tråd då jag är i begrepp att byta primärvariator på 3600an.
1. Har sett att p85 gjorts med shallow, medium och deep bore men kan inte hitta mått på dessa offsets någon som vet?
2. Antar att det är shallow bore som passar till 3600'an?
4. Några tips tankar kring vikter å fjäder? @Easyride - vilka vikter å fjäder använde du till slut?
5. Har också funderat på 108EXP, artikelnr 219506A verkar vara samma som 217506A? Bara nyare nr?
6. Valet står mellan att leta en bättre beggad p85 eller antar jag ny 108exp... Kollat en del forum och p85 verkar ha gott rykte. P85 eller 108exp?
med en Comet 108-C variator med sk. "Negativ offset" ( -0.140" ---> -3.556 mm ) från fabrik.
Comet 108-EXP , # 217506A har denna udda sk. negativa offset
...dock så verkar den ha slutat tillverkas.
GLS-3800 med 583 motor ( som har samma vevhus och vevaxel som 536 motorn i 3600'an )
har en "Neutral offset" på sin Comet 108-C variator från Lynx fabriken.
...därför hade jag valt en Polaris P85 variator med "Neutral Offset" att använda på en
GLS-3600 och sedan justerat in sekundärens sidoförskjutning samt ha den flytande på axeln.
Shimsa båda variatorerna för att kunna använda 35 mm Variatorrem.
Gällande primär fjäder så är Polaris "BLÅ" en mycket gångbar allround fjäder som passar bra ihop med Polaris Serie-10 vikter i intervallet ca 51~54 Gram beroende på vilken karaktär du vill få fram.
Även Polaris "GULD" funkar bra för en lite lugnare gång.
TIPS:
* Blanda INTE in TRA i GLS modeller som inte har TRA från fabrik. Såvida inte båda variatorerna byts.
* Kör på ( 1991-1993 ) Yamaha Exciter-2 Original variator rem.
.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
Tack för tipsen! Mycket värdefullt!
Av olika anledningar blev maskinen stående i två år...
dåliga vintrar på Västerbottenskusten, småbarn, jobb, båtbygge osv...
Men nu jädrar! GLS’n hoppade igång på första draget!
Jag har gjort en mil med nyservad sekundär, breda remmen, flytande med röd fjäder...
108 EXP sitter kvar ännu å den funkar, men jag ska nog byta fjäder å vikter till nästa säsong!
Av olika anledningar blev maskinen stående i två år...
dåliga vintrar på Västerbottenskusten, småbarn, jobb, båtbygge osv...
Men nu jädrar! GLS’n hoppade igång på första draget!
Jag har gjort en mil med nyservad sekundär, breda remmen, flytande med röd fjäder...
108 EXP sitter kvar ännu å den funkar, men jag ska nog byta fjäder å vikter till nästa säsong!
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: GLS-3600 ( 1991 ) En ny primärvariator
Kul med en uppdatering.Byfräsarn skrev:Tack för tipsen! Mycket värdefullt!
Av olika anledningar blev maskinen stående i två år...
dåliga vintrar på Västerbottenskusten, småbarn, jobb, båtbygge osv...
Men nu jädrar! GLS’n hoppade igång på första draget!
Jag har gjort en mil med nyservad sekundär, breda remmen, flytande med röd fjäder...
108 EXP sitter kvar ännu å den funkar, men jag ska nog byta fjäder å vikter till nästa säsong!
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se