Grand Touring HC-670 ( 1997 ) Kolvbyte... ?

Allt om Cobra chassiet. (1992-1997)
Johan Jatko
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 oktober 2013, 00:46
Skoter: -97 Lynx Grand Touring HC

Grand Touring HC-670 ( 1997 ) Kolvbyte... ?

Inlägg av Johan Jatko »

Håller på med en genomgång av skotern.
Finns mycket att skriva, men för stunden vill jag få lite råd om vad jag ska göra.
Iaf, har då en Lynx Grand Touring HC-670 ( 1997 ) vars höger kolvbultslager blivit glappt.
Tänkte då att man slipper undan med nya kolvringar och kolvbultslager på båda kolvarna.
Men då upptäckte jag att det var lite vassa kanter på undersidan på vänster kolv på insugssidan.
Det ser ut som om det är något som naggat i kanten, precis i det sneda partiet mellan det raka bakstycket och kolvbulten.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det.
Är det bara att beställa nya kolvar?
Cylindrar och kolvar ser i övrigt fina ut, inga vändkanter vad man kan känna sig till iaf.
Och vart beställer man ifrån?
Original eller vågar man köra på pirat?
Värt att nämna är väl att det mest kommer bli lugna turer på vårkanten, inte desto mer buskörning.
En sak jag blev lite konfunderad över är att vänster kolv har måttet 77,94 och höger 77,90.
Ser ut som att den blivit lite lätt borrad en gång i tiden,
men brukar man verkligen bara borra upp 0,04mm??
Vågar man då t.ex. köpa pirat 78,00mm kolvar??
Johan Jatko
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 oktober 2013, 00:46
Skoter: -97 Lynx Grand Touring HC

Re: Rotax 670 kolvbyte?

Inlägg av Johan Jatko »

Och förresten; har jag Cobra eller g-type chassiet på min?
Tänkte så man postar i rätt del av forumet...
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Inlägg: 156
Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Ort: Skellefteå

Re: Rotax 670 kolvbyte?

Inlägg av advmalmin »

Jag tycker så här: Låt en "kunnig Motorfirma" mäta upp kolvarna och loppen i cylindrarna...
Är de ovala ?
Räcker de med en honing eller behöver de borras ?
Håller man fräscha delar i 670:n så är den mycket driftssäker.
Är packboxen på variatorsidan fin och tät ?
Mäta om Kolvbultslagrets lagerbana klarat sig?

1997
De korta sportmaskinerna hade G-Type chassie.
Grand Touringen HC-670 hade kvar det äldre Cobra chassit.
Johan Jatko
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 oktober 2013, 00:46
Skoter: -97 Lynx Grand Touring HC

Re: Grand Touring HC-670 ( 1997 ) Kolvbyte... ?

Inlägg av Johan Jatko »

Boggien är rätt sliten, den bakre infästningens axel (axeln som sitter i bakre hålen) är krökt, så då är det till att ordna en ny axel och räta upp röret. Vändhjulen har suttit löst, så det har slitit en del på hylsorna, men det ska nog gå att ordna. Som tur är har skenorna klarat sig rätt bra, verkar vara rätt hårt material ändå. Nya fjäderhållare och slides. Nya lager till boggiehjulen. Dom två främsta hjulaxlarna ska fixeras med plåtar som dras fast mot skenorna.

Dynan ska få lite nytt material på sig, inte sugen på att lämna bort på omklädning för tillfället.
Nya bränsleledningar och bränslefilter. Nytt oljefilter. Förgasarna ska rengöras och gås igenom. Bromshydrauliken har rengjorts och gåtts igenom. Dock satt bromsskivan löst pga nitarna har börjat ge med sig, men den ska nitas om med större nitar.
Kablarna till huven har kollats över och fått sig ett skyddshölje och ny kontakt mellan huven och skotern. Ny voltregulator. Ny kedja, sträckare och dom där 3 fjädrande pluggarna som sitter mellan dreven längst ner, och lager (plus packboxar) till kedjehuset. Givetvis nya lager på variatorsidan också. Få dit rutan igen. Ska montera isrivare och även någon sorts hållare så att det går att fälla upp dom när dom inte behövs.
Ny glykol och givetvis ny bromsvätska. En del av kylarslangarna har legat och nött mot andra saker, där har jag först lindat vulktejp och sedan trätt på slangskydd av nylon på dom flesta av slangarna. Ska även sätta skydd på slangen mellan motorn och bränslepumpen. Termostaten har demonterats och kollats så att den öppnar vid rätt temperatur.
Toppen vart jag tvungen att demontera eftersom jag gjorde bort mig lite. Råkade dra in tempgivaren för långt vid återmonteringen så då gick den av. Då tog jag beslutet att skruva bort toppen så det blev lättare att få ut resterna av givaren.
Då upptäcktes ett glappt kolvtappslager, och det slutade ju som bekant med demontering av kolvar och cylindrar.
Rave-portarna har jag även kännt på och dom verkar gå lätt utan att fastna i någon av lägena.

Visst kan det kännas som onödiga pengar på en gammal skoter, men jag ser det som ett tillfälle att lära sig lite mer om hur en skoter fungerar. Den kommer inte att behöva gå speciellt hårt heller, och mestadels på våren.
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Inlägg: 156
Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Ort: Skellefteå

Re: Grand Touring HC-670 ( 1997 ) Kolvbyte... ?

Inlägg av advmalmin »

Jo de är väl en del av tjusningen, meka, fixa och göra bättre lösningar än tidigare. För egen del skulle jag inte köra en äldre maskin om de inte var kul att underhålla och trixa : )
Johan Jatko
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 oktober 2013, 00:46
Skoter: -97 Lynx Grand Touring HC

Re: Grand Touring HC-670 ( 1997 ) Kolvbyte... ?

Inlägg av Johan Jatko »

Jo helt klart! Fast nu börjar man bli lite stressad att få ihop skotern, är ju vinter nu och man vill gärna få ut skotern från garaget så man kan köra in bilen dit istället... Bilen ser ut ungefär som en igloo med skrap så fort man svänger...
Har varit in och mätt cylindrar och kolvar, och det står nu helt klart att det måste bytas kolvar och cylinderloppen måste borras... Jippii...
Men iaf, har kollat lite på snopro och kimpex, men både hade närmaste överdimension på 78,5mm. Tyckte det lät lite mycket. Wiseco tyckte jag inte lät riktigt aktuellt, vill ha något som inte är så speciellt känsligt som ex originalkolvarna.
Killen på mekfirman sa att han tyckte att kimpex fungerar bra, men efter att ha läst igenom diverse forum så lutar det mot original. Man vill ju inte lägga ut pengar i onödan på en maskin som inte går så mycket, men samtidigt vill man ju att det håller...
Skriv svar