Hej.
Jag undrar om det är stål eller aluminium chassie på de här maskinerna måste svetsa,
därför vill jag veta.
Enduro-583 ( 1997 ) Material i Chassie... ?
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Enduro 583 -97 Chassie
Aluminium.
Detta är enkelt att kontrollera med en magnet.
Detta är enkelt att kontrollera med en magnet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: Enduro 583 -97 Chassie
Vet inte hur mycket du vet om svetsning eller hur din skada ser ut men att svetsa i Aluminium är ganska knepigt och klarar du själva svetsandet så kan du behöva "åldra" svetsen och materialet runt om.
(Helt enkelt ta bort spänningarna som svetsen bygger in pga. värmen.)
När jag jobbade på ExTe så svetsade vi mycket aluminium och åldrade svetsarna genom att ha dem i ett antal timmar i målningsugnen, kommer dock inte ihåg temperaturen, på profilgruppen anges dock 175-185 grader och 8 timmar men det rör inte svetsad konstruktion.
Det kan ju kanske komplicera lagningen men risken är att det spricker i svetskanten om man inte gör det.
Nita med stödförband kan därför vara bättre i vissa fall vid reparation av aluminium.
Kan du klämma en plåt på varje sida så är det optimalt förstås.
Hur som helst, jag är inte någon expert på detta utan har bara fått detta med mig av tidigare jobb så¨mitt tips är att du kontaktar någon som har erfarenhet av svetslagning i Aluminium.
Bifogar en länk till Profilgruppen, förmodligen ger det dig inte svar på reparation men lite fakta om svetsning i aluminium iaf.
http://www.profilgruppen.se/tekniska-fa ... lX1j3YveM8
(Helt enkelt ta bort spänningarna som svetsen bygger in pga. värmen.)
När jag jobbade på ExTe så svetsade vi mycket aluminium och åldrade svetsarna genom att ha dem i ett antal timmar i målningsugnen, kommer dock inte ihåg temperaturen, på profilgruppen anges dock 175-185 grader och 8 timmar men det rör inte svetsad konstruktion.
Det kan ju kanske komplicera lagningen men risken är att det spricker i svetskanten om man inte gör det.
Nita med stödförband kan därför vara bättre i vissa fall vid reparation av aluminium.
Kan du klämma en plåt på varje sida så är det optimalt förstås.
Hur som helst, jag är inte någon expert på detta utan har bara fått detta med mig av tidigare jobb så¨mitt tips är att du kontaktar någon som har erfarenhet av svetslagning i Aluminium.
Bifogar en länk till Profilgruppen, förmodligen ger det dig inte svar på reparation men lite fakta om svetsning i aluminium iaf.
http://www.profilgruppen.se/tekniska-fa ... lX1j3YveM8
Re: Enduro 583 -97 Chassie
Det är det att det har suttit för kort boggie på den och utan förstärkningar så att den har börjat "vandra" i chassit så jag ska montera original och bara svetsa dit plåtar så att det inte är hål där
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: Enduro 583 -97 Chassie
Aha, ok då förstår jag, är det tunna plåtar du tänker svetsa fast?
Är de relativt tjocka så bör du tänka på hur du svetsar fast dem, bästa är nog att göra dem runda så du inte får svetshörn, det är lätt att få svetsspäningar i hörn.
Men om du bara ska täcka hålen skulle jag rekommendera nitning, borrade hål är mycket bättre för bärande konstruktioner än en svets.
För att förtydliga beror allt jag skrivit på hur du använder maskinen, jag har jobbat mycket med utmattning av konstruktioner, så om du ska köra hårt så riskerar du de sprickor jag skriver om.
Kör du lite o lugnt så spelar det mindre roll.
Hoppas du får någon nytta av mitt fikonsnack ☺
Är de relativt tjocka så bör du tänka på hur du svetsar fast dem, bästa är nog att göra dem runda så du inte får svetshörn, det är lätt att få svetsspäningar i hörn.
Men om du bara ska täcka hålen skulle jag rekommendera nitning, borrade hål är mycket bättre för bärande konstruktioner än en svets.
För att förtydliga beror allt jag skrivit på hur du använder maskinen, jag har jobbat mycket med utmattning av konstruktioner, så om du ska köra hårt så riskerar du de sprickor jag skriver om.
Kör du lite o lugnt så spelar det mindre roll.
Hoppas du får någon nytta av mitt fikonsnack ☺
Re: Enduro-583 ( 1997 ) Material i Chassie... ?
Okej, du har rätt det är nog bättre att nita fast plåtar istället. Tack för informationen och för att du vidgade min kunskapsnivå.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: Enduro-583 ( 1997 ) Material i Chassie... ?
Ingen orsak, men det ser lite besserwisser aktigt ut när jag tittar på det, var inte min mening.
Hoppas du hade överseende med det ☺
Hoppas du hade överseende med det ☺
Re: Enduro-583 ( 1997 ) Material i Chassie... ?
Jodå det är lätt att det blir så men det är lungt
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: Enduro-583 ( 1997 ) Material i Chassie... ?
Ja lärare blir jag nog aldrig